Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: AC funkar ibland, 9-3 SC MY 2009

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    AC funkar ibland, 9-3 SC MY 2009

    Min AC funkade inte alls för några veckor sen (när det blev varmt första gången). Lämnade in bilen och de hittade en läckande koppling (vilken vet jag inte) och fyllde upp systemet. Sen blev det kallt väder igen och jag hade ingen chans att testa att allt fungerade.

    Nu märker jag att jag har kyla bara ibland. Det verkar vara helt slumpmässigt, men har det väl börjat fungera så funkar det så länge bilen är igång. De sa att min kondensor var i dåligt skick, men var tät. Men känns inte detta som ett el-problem?

    Har ni några idéer?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om det finns ett ACC relä byt det. Dom kan oxidera och glappar då.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Håller med om att det låter som det kan vara relaterat till relät

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Letat runt lite men det verkar vara SAAB som gäller om man vill köpa detta relät?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    AC'n fungerade inte alls igår och igår kväll gick jag ut och drog ur relät och satte tillbaka det igen. Då startade den kompressorn direkt och det kom rejält med kyla. Hade kyla imorse en bit på vägen, men sen lade den av igen.

    Det låter väl som det är dags för nytt relä helt enkelt. Bara för att vara säker, finns det något sätt att se hur mycket gas som finns i systemet?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    på många äldre ac fanns ett litet siktglas man kunde titta på typen av bubblor, det brukade sitta på torkfiltret. tror bubblorna som forsar förbi ska se ut som läskbubblor om det är ok, inte som diskmedelsskum eller helt tomt.

    tyvärr tror jag inte det finns något glas på ng9-3, torkfiltret sitter väl på en rörstump som sitter direkt i kondensorn nere bakom bumpern...

    med tech2 tror jag du kan se trycket på nån tryckgivare...

    när min ac var dålig så kom det kallare (om jag minns rätt) på förarsidan och ljumt på passagerarsidan, ur ena utblåset var det rejält kallt, trots dåligt fylld...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Det verkar som om AC'n fungerar på kvällen när det svalnat av lite. Och när jag trycker AC Off och sedan ON så hör jag ett klickljud från reläet. Kan ett relä vara trasigt även om det klickar?

    Det som talar för relät är att det funkade direkt när jag tog ur och satte i det igen. Det som talar emot är att jag hör det klicka.

    Det som talar emot massivt läckage är att det har varit ungefär likadant sedan de fyllde upp systemet (efter trycktest med spårmedel och reparation av läcka). Har inga missljud alls, motorrummet är som en spinnande katt.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Iaf, känns ändå som en vettig investering att köpa ett nytt relä för 300 kr. Lämnar man in bilen kan det sluta var som helst, även om det är relät.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Kände mej en aning smart när jag insåg att det finns åtminstone tre likadana relä i bilen. Så jag bytte plats på relät till bakrutespolningen och ACC. Kompressorn startade direkt

    På LOW mätte jag 13 grader på luften i alla utblåsen (21 grader ute). Vet ej om det är normalt?

  10. #10
    Prestandamätning:

    Alla dörrar, fönster och motorhuv stängda.
    Alla panelutsläpp öppna.
    Motorvarv 1500 - 2000 r/min.
    Temperatur ute 20 - 25 grader C.
    Max fläkt.
    Temp LO.
    Fördelning manuellt till panel.

    Mät 50 mm in i mittersta panelutsläppet efter fem minuter.

    Avläst temperatur ska vara under 7 grader C.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Testade min efter att jag fixat magnetkoppling och de vart 8-9 cel.Kändes okej för en 9000-94.
    13 cel är lite för mycket tycker jag?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Tack för svar!

    Verkar som min klimatanläggning är helt f-cked up. Satte in en tempsensor i utblåset och har sett mycket underliga saker idag. Ett tag när jag begärde 17 grader så blåste den 45 grader (i flera mil). Började undra varför det alltid fungerade på kvällarna när jag skulle felsöka, men aldrig på dagen (inte ens på mornarna). Det enda jag kunde komma på var att bilen står i skugga på kvällen. Körde ner bilen i ICA's garage och se på f-n, då kom kylan. Så det fungerar i alla fall på något sätt om det är mörkt?

    Men några sju grader blåser den aldrig. Den står och oscillerar mellan 13 och 25 grader ungefär.

    Och den är ju som sagt trycktestad och fylld för bara en månad sen, så det borde inte vara läckage. Och relät kan jag utesluta nu. Vad göra?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Öm magnetkoppling slirar, mitt fall, då kunde jag höra skrapande ljud och de vart lätt att fixa, dvs tag bort en bricka.Mitt fel var som din ty den snurrade inte kompressor för fullt eller inte alls,dvs som den ville.
    Din kompressor kanske ligger inte så åtkomligt så du ser när kopplingen snurrar och driver kompressor eller tag med handen den tunna rör och den ska vara varmare än 40 grader, men tjocka rör ska vara kall, kanske 6-8 grader.
    En hemma kylskåp är varm på baksidan(tunna rör) och kall inne, de är så på ungefär med bilen.
    Du ska även kunna kalibrera din AC panel. Om felet ligger där då hjälper inte ny kompressor ty klaffar som styr kyla/värme ligger fel och temp i kupe blir därefter.
    Jag kan få +60 grader vid lo och då kalibrerar jag en eller 10 ggr medan jag kör tills jag blir nöjd. Mitt AC panel är fel på och jag vet om detta.

    .
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du gjort rent inne temp.sensorn (var den nu sitter på en 9-3)? Sedan vet jag inte om det går att kontrollera sensorerna med Tech2.
    Hade vart enkelt för att se om dom ger rätt värden.
    Angående relät så är det kontakt ytorna i relät som bränns sönder med den gnistbildning det blir med start av kompressorn.
    Det går att öppna och fila rent med en nagelfil.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Öm magnetkoppling slirar, mitt fall, då kunde jag höra skrapande ljud och de vart lätt att fixa, dvs tag bort en bricka.Mitt fel var som din ty den snurrade inte kompressor för fullt eller inte alls,dvs som den ville.
    min magnetkoppling på og93 tror jag slirade med följden att lagret rasade och spolen blev överhettad, så ett tips är ju att fixa en slirande koppling direkt, tar inte många minuter mot att det går sönder mera. Sen vet jag inte om ng93 har samma typ av koppling?

    känns som igår, men kanske ännu mer i dag är dagen då "ac-na brister". Varmt, nästan 30 grader i medel (28 visade min bils mätare), brist på köldmedel visar sig idag, likaså går AC för högtryck i heta motorrum, ska nåt gå sönder är det väl idag, lagom så man inte hinner få det lagat före semestern. Antar AC firmorna har att göra nästa vecka...

    OT; kör numera en golf kombi till vardags, trodde nästan det var fel på ACn men en kollega hade åxå noterat att det är mycket mer drag i saabs AC mot VWs. Golfen ny är som min og9-3 var när den var trött och troligen halvfull och med skitig kylare...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Har haft många underliga fenomen men nu är jag rätt säker på att jag hittat grundfelet.

    AC'n har inte funkat på flera dagar (överhuvudtaget). Kom på att de av någon anledning alltid funkat när jag har haft ur relät. Stannade bilen och drog ur relät och satte i det igen, då startade det direkt och kylde till 10 grader. Sen la den av igen.

    Relät är ju bytt, så det är knappast det som är felet. Det verkar vara glapp i själva kontakten för relät. Skall köpa elektronikspray på vägen hem och se om det kan hjälpa.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Det hjälpte på det viset att den faktiskt kyler nu, och har gjort så i flera timmar (kör konstant på LOW) Har en temperaturprobe instucken i mittutblåset och det är något som inte är OK.

    Temperaturen pendlar mellan 8 och 15 grader. Som om den kyler en stund och sen lägger av, för att sen starta igen. På LOW skall den väl ge järnet hela tiden?

    Får nog bli AC verkstad igen

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    "Juckade" med relät i kontakten, och nu har det fungerat felfritt i två dagar. Nu blåser den 4.5 grader. Kan vara ett tips för andra som har problem.

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det ni skriver om att det fungerar när det är mörkt men inte ljust ute. Det är inte något fel på solsensorn som sitter mitt fram uppe på instrumentpanelen?

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av MaMa Visa inlägg
    "Juckade" med relät i kontakten, och nu har det fungerat felfritt i två dagar. Nu blåser den 4.5 grader. Kan vara ett tips för andra som har problem.
    Om jag ska tolka du hade dålig kontakt i reläsockel och inte relä.
    Jucka hjälper mot allt, de är bara att konstatera, men bra om du antingen byter sockel eller lägger lite tenn på relä kontakter så blir dom tjockare och ger bättre kontakt i sockel.
    Senast redigerat av George den 2014-06-04 klockan 03:40.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Farthållare funkar ibland - vad söka på?
    Av Ode i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 11:19
  2. Gpsen funkar bara ibland?!
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 05:59
  3. Farthållare 9000 CSE (93a) funkar ibland?
    Av JorisS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 10:16
  4. färddator funkar ibland...
    Av ventus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •