Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Är laddtrycket för högt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84

    Är laddtrycket för högt?

    Hej.

    Har en 9-5 2.0t -2001a som är "steg1" chippad nu. Ska vara runt 220hk och 330nm. chippad hos en privatperson.

    Kopplade in en mätare för någon dag sedan, och när man gasar så går laddtrycket upp till 1.3-1.4 sedan snabbt ner till ca 1-1.2. Är det normalt?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    En översläng alltså. Dåligt kalibrerad laddtrycksreglering...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Menar du att mätaren är dålig kalibrerad eller att programvaran helt enkelt är dålig? Ser att mätaren vibrerar en del på tomgångsvarven om det har någon betydelse.

    Kopplade in vakumslangen på höger sida om gasspjället sett framifrån på den övre av 2st slangar som går in i ett runt litet torn så att säga. Hoppas att det blev rätt.

    Bilen går ju riktigt bra annars.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    LaddtrycksREGLERING
    Din mätare har ingenting att göra med reglering

    Ja, du har kopplat laddtrycksmätaren rätt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Nej såklart, läste lite slarvigt. Men vad kan jag göra åt det? Sökte lite nu och nån hade problem med avgasspjället och fick liknande symptom. Ska testa en annan mätare imorgon också för att utesluta min mätare.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Din bil har inget avgasspjäll.
    Jag tror inte det är fel på din mätare.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Ok, tänkte mer på spjället som sitter på turbon, vad det nu kallas. Inte helt hemma på turbomotorer än.

    Har läst lite mer nu, kan kanske vara nån dålig vakumslang, kärvade Wg? Felaktigt grundladd? För 2 år sedan så hoppade pinnen av till spjället till turbon, vet inte om jag råkade skruva lite på den pinnen, kan grundladdet ha ändrats då, vilket nu ger dessa sympton när bilen är chippad?

    Är ju inget som märks av vid körning, då den når toppen snabbt, och sedan lägger sig stabilt, men ändå. Onödig belastning antar jag.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, precis! Onödig belastning. Det är hårt mot koppling, växellåda och drivlina med översläng eftersom vridmomentet blir högt under en liten kort tid.

    Det du kallar "spjället till turbon" är wastegate (WG). Om du har skruvat på den stången så har du ändrat ditt grundladdtryck och det är inte bra. För att regleringen ska vara stabil krävs rätt grundladdtryck. På din bil ska det vara 0,40bar. Det justeras genom att ändra längden på stången.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Okey, så det kan ev vara problemet alltså? Nästa dumma fråga då, hur kontrollerar jag glt? Läste nåt om att dra en säkring eller dra loss en slang någonstans? Ska kolla upp det imorgon samt byta lite vacumslangar också, den ifrån avlastningsventilen (eller vad den nu kallas) till insuget såg inte så fin ut.

  10. #10
    Testa med att hålla inne bromsen, bara så att bromsljuset tänds. Alltså inte bromsa på riktigt. Kolla vad din ladd ligger på då.

    Minns att jag gjorde så på min gamla 9-3 en gång för länge sen.
    Senast redigerat av Dorian den 2014-05-18 klockan 03:29.

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Dorian det funkar inte på trådskaparens bil !
    När bromspedalen trycks in på T7 aktiveras en momentbegränsare på 200Nm. Det har inget med grundladdtryck att göra.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Dorian det funkar inte på trådskaparens bil !
    När bromspedalen trycks in på T7 aktiveras en momentbegränsare på 200Nm. Det har inget med grundladdtryck att göra.
    Oj förlåt.
    Visste ej, jag hade en 9-3 99a

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    Oj förlåt.
    Visste ej, jag hade en 9-3 99a
    Den fungerar det på ja

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Har inte hunnit med att kolla upp det än, men såg idag när jag körde att mätaren visar typ -0.6 på tomgång, sedan runt 0 när man kör iväg, sedan i motorvägsfart, runt 110km/h pendlar den runt -0,5 till 0.2 beroende på lut på vägen såklart. Är det normalt? Känns som den borde ligga över 0 när man kör iaf?

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Dina värden vid "normal" körning är helt rimliga. Motorbromsar du kan mätaren tom gå ner till -0,9.
    När jag känner för att "köra snålt" försöker jag ligga på under -0,5 vid jämn fart på plan väg.

    Per L

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Helt normala värden. Förklara gärna din teori om varför den borde ligga över noll vid normal körning. Skulle vara intressant att höra

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Helt normala värden. Förklara gärna din teori om varför den borde ligga över noll vid normal körning. Skulle vara intressant att höra


    Jadu, har som sagt aldrig haft en bil med turbo på tidigare, så erfarenheten är därefter. En kompis har också en 9-5 som har samma chip och samma laddtrycktsmätare som jag, och han har inte dom värdena under körning som jag, så rolig var den teorin

    Han tyckte mina värden var konstiga, men nu anar jag istället varför han värden inte är rätt, eftersom han kopplade in sin mätare på slangen som går till "dumpventilen", vilket efter lite läsning här inte blir så bra på T7-motorn tydligen.

Liknande ämnen

  1. Fel på laddtrycket?
    Av ron66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-10, 17:41
  2. Laddtrycket
    Av _Naset_ i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 18:27
  3. Öka laddtrycket i 93 -99
    Av Ny frälst SAAB:are i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 21:57
  4. Hur högt kan laddtrycket på 2.3T ligga?
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 02:18
  5. Att öka laddtrycket.
    Av Kevin_the_boy2005 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •