Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Adaption T7

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Adaption T7

    Hej,

    Jag har funderat lite på det här med adaption när man byter bränsle mellan 95 och 98 oktan, detta för att jag försöker köra på 98 oktan men ibland blir det 95 pga det dåliga utbudet av 98.

    Min bil är org och mappad för 98 oktan och jag ser en liten lägre förbrukning med 98, men hur fort går adaptionen efter en tank med 95, om vi säger att motorn har "spikat" och justerat ner tändningen och så tankar jag nästa tank 98 oktan, måste jag köra en klassisk repa mellan 2500-4000 varv på högsta växeln för att påskynda adaptionen och den högre ev tändningen 98 oktan kan ge eller hur fort går det vid normal körning när skillnaden på bränslekvalitet är så liten?

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Nej det behöver du inte göra du bör köra lugnt och inom lambda 1 för att adaptionen ska bli så korrekt som möjligt.
    Och det brukar inte ta mer än 5-8km efter tankning innan den har adapterat klart för det nya bränslet.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Hej!

    Nej det behöver du inte göra du bör köra lugnt och inom lambda 1 för att adaptionen ska bli så korrekt som möjligt.
    Och det brukar inte ta mer än 5-8km efter tankning innan den har adapterat klart för det nya bränslet.

    Mvh
    Tack för bra och tydligt svar!

    Att jag började fundera beror på att jag kört efter "modellen" vinterdäck 95 och sommardäck 98 men i vintras efter att trillat in på lite bränsleförbrukningstrådar på internet ville jag testa 98 oktan och efter som du säger ca 5-8km så gick förbrukning ner märkbart på färddatorn och jag tänkte, gör det verkligen så mycket.

    Nu när jag bytt oktanhalt har jag knappt märkt någon skillnad, inte alls på samma sätt och nu på sommaren borde det göra mer.

    Kan det vara som så att om tankbilarna har en skvätt 95 oktan över att den kanske råkar hamna i 98 tanken hos macken?

    Mvh
    Matte

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Skillnaden mellan 95 och 98 i förbrukning ska vara så liten så den går inte se på färddatorn. Säker på att det inte var andra omständigheter som gjorde att det blev skillnad?

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Säker är jag långt ifrån men det passade så bra med tankning och färddatorn så det föll sig naturligt att anta det var så.

    Men kör så lugnt nu så kanske inte gör någon skillnad vilken oktan jag kör på.

    Men jag har en liten fundering till om jag kör på 95 oktan och får för mig att dra en repa, bilen går på knack och ställer ner tändningen, därefter tankar jag 98 oktan, hur känner motorn av att den kan ställa upp tändningen, försöker programmet med jämna mellanrum söka högsta möjliga tändning utan knack?

    Mvh
    Matte

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Knackregleringen retarderar tändningen snabbt om den känner knack sedan försöker den långsamt återgå till noll vilket gör att den kommer hela tiden ligga och pendla i gränslandet mellan knack/knackfritt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Lånar tråden lite. Jag har en biopower men kör väldigt sällan på e85. Men när jag tankar så tankar jag bara 95oktan för att jag själv trott att de är de ända som ska köras på i bensin väg. Men skulle jag kunna tanka i 98oktan med?
    Låter kanske lite luddigt men kan inte få fram de bättre?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Lånar tråden lite. Jag har en biopower men kör väldigt sällan på e85. Men när jag tankar så tankar jag bara 95oktan för att jag själv trott att de är de ända som ska köras på i bensin väg. Men skulle jag kunna tanka i 98oktan med?
    Låter kanske lite luddigt men kan inte få fram de bättre?
    Det går alldelles förträffligt, men varför?
    Och varför kör du inte på E85?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Det är ju fortfarande de som tror att 95-oktan är blyfri samt att 96 & 98-oktan är blyad. Men så är ju inte fallet sedan lång tid tillbaka, allt är BF nu. Att tanka BF98 är inga problem för motorerna, vissa drar dock inte någon direkt nytta av det. Men våra turbo-maskiner brukar ju dock inte knorra över att få 98/99/100-oktanig soppa i tanken.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej tack för svaren och de ända i bensinväg i min bil det var så jag menade. Och E85 tankar jag ibland men kör mest på BF95 men de kan typ bli var 5:e tank som jag slår i E85 och drar ur han ordentlig

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Gnodan: Biopower-modellerna är kalibrerade för 95-oktan i bensindelen av mjukvaran och de plockar ut jättelåg effekt med väldigt lågt laddtryck. Finns inget att hämta genom att tanka 98-oktan på en sån.

    Jag brukar säga att generellt är det såhär:
    Aero: 98-oktan
    Övriga: 95-oktan

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej det var nått sånt jag har fått höra men att typ 98oktan smörjer lite bättre nä men då fortsätter jag på 95!

    Men varför 98oktan på Aero?

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Oktantalet har inget med smörjning att göra. Det indikerar endast bränslets benägenhet att självantända när det kommer i kontakt med hög värme när det sprutas in i motorn.

    Skillnaden mellan bilarna ligger i mjukvaran i motorstyrdonet. Motorerna med högre effektuttag som t.ex. Aero har kalibrerats med 98-oktan från början, medans snikmodellerna är kalibrerade för 95-oktan. Så är det iallafall på T7-motorerna B2x5-serien. Nyare bilar kan vara annorlunda då jag inte känner till i detalj hur dom funkar.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Men varför 98oktan på Aero?
    Aero mjukvaran är anpassad för 98-oktan från fabrik

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej då är jag med!

  16. #16
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Men inga som helst problem att köra på 95 i en Aero även under sommarn ända nackdelen är att man inte får ut all effekt när det börjar bli varmt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #17
    Iallfall på E85 kan man ju se i Open SID att den gör en ny adaption när man har tankat. Det verkar vara baserat på att själva nivån i tanken har ändrats, för när jag har parkerat en stund i den branta backen vid barnens dagis så gör den ny adaption när jag startar igen.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det stämmer kingback, men här pratar vi framförallt om tändningen och dess adaption. Den triggas inte av tanknivågivaren.

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Har för mig det är när den känner av en skillnad på 10L i tanken som den gör en ny adaption
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det stämmer kingback, men här pratar vi framförallt om tändningen och dess adaption. Den triggas inte av tanknivågivaren.
    Aha, ursäkta förvirringen..

    Kan man se adaptionen av tändingen i Open SID?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Adaption?
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-30, 19:22
  2. Adaption av 9-3 ss
    Av Ola 146 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 09:08
  3. adaption
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 19:06
  4. adaption
    Av svarvare i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 13:54
  5. Adaption ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •