Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dåååån vid ett speciellt laddtryck

  1. #1

    Dåååån vid ett speciellt laddtryck

    Tjenare på er.
    Sitter på jobbet och klurar lite på en sak som händer med min bil, en 9-5 -98
    Vid ett speciellt laddtryck som är precis i början på det gula strecket på turbomätaren så får jag som ett dånande ljud.
    Vet inte riktigt hur jag ska förklara ljudet men det låter som när man blåser i en glasflaska..
    Man känner liksom vibrationerna när ljudet kommer..

    Jag ringde Maptun här om dagen och förklarade allt för att se om dom hade några idéer, men han jag fick snacka med hade aldrig varit med om det..
    Och jag har försökt att komma fram till vad det kan vara, och tänkte testa lyckan lite här på forumet

    Kan det eventuellt vara lagren för impellern som kan diffa lite så att luft går in där?..
    Eller kan det vara så att det är bypassventilen?

    Det gör ingen påverkan på effekten, men tycker det är konstigt..
    Får väl se vad som händer när jag bytt turbo annars.

    Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  2. #2
    Jag skulle kolla dumpen. Om du ändå ska byta turbon så kan du utesluta den. Prova ryck slangen till dumpen och provkör. kolla om ljudet fortfarande uppstår.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    Hadde nåt sånt ljud på min 9-5 när nån slang hadde hoppat av. Kolla alla slangar. Om jag minns rätt var det nån slang vid spjäldhuset...
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Jag hade något liknande på min för några veckor sen. Återkommande på exakt 0,4 bar alltid.
    Bytade vacuumslangarna från dumpen, till bromsen tror jag och in mot insuget samt på givaren eller styrningen för dumpen.
    Efter detta har det inte varit några konstigheter alls.

    Drygt 2 meter 4mm vacuumslang gick åt.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  5. #5
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Anno 1998, vänd på avlastningsventil
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    På 9000 en gång i tiden på väg till en träff i Norrköping så kom vibrationerna exakt vid 3000rpm på 5:an, dumpen...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Hej igen,
    Jag glömde att jag prövat att byta dump, men det gjorde ingen skillnad.
    Ska ta mig tid till att byta alla slangar som kan påverka, har även kollat på någon sida där dom gjort en guide för att koppla förbi bypassen? Kan det vara för att förhindra det problemet jag har idag?

    Jag återkommer imorgon om hur det går, ska även etanolkonvertera bilen imorgon så det ska bli intressant

    Trevlig helg
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  8. #8
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Har du vänt på den då?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av NP Visa inlägg
    Har du vänt på den då?
    Hur menar du nu NP?
    Blir det inte fel ifall jag vänder på den?
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  10. #10
    Tjenare, vet att tråden är några dagar gammal, men tänkte berätta att jag har bytt turbo, även vänt på dumpen.
    Men får fortfarande det här konstiga ljudet..
    Ska byta ut alla slangar nästa helg och det bör ju göra susen

    Tack alla för era kommentarer

    /Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Kolla bultar till grenröret. Har du någon som är av kan det bli lustiga ljud om det blivit en läcka!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #12
    Hehe okej, det är ju väldigt svårt att lokalisera vart ljudet kommer, men om man ska förklara det så låter det som ett plastigt dån..
    Eventuellt är det ventilen på torpedväggen?
    Ska pröva att byta slangarna

    Anledningen varför jag inte tror det är grenröret är för att detta har varit på mina 2 senaste motorer, alltså är det inte motor, utan något som blir kvar på bilen när jag bytt motor

    Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    179
    Medlem#
    9251
    Inte omöjligt.
    Har själv ett läckande grenrör, har dock inte upplevt att ljudet återkommit på min sen jag bytte slangar.
    Saab 9-5 2,0t aut -98 GDM Performance E85 steg1

  14. #14
    Medan jag ändå har lite hugg på tråden, vart väldigt förvånad när jag kollade backventilen som går efter ventilen på torpedväggen. Den är "röd/vit" och jag vet inte om det bara är som en riktpil på åt vilket håll luften ska flöda, eller om den ventilen är starkare än den vanliga som sitter på t.ex. vevhusvent. in i spjället?

    Bara nyfiken, för jag har bytt denna mellan 3 av mina bilar och tänkte om man skulle ta och köpa en ny istället

    Mvh Fredde
    9-5 Sedan 2,0 -98 280hk 400nm

Liknande ämnen

  1. Speciellt folk som kör SAAB!
    Av Johannyman i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •