Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 59 av 59

Ämne: Konstigt oljud i 9-5 Aero -05

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hejsan Glenn!

    Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet med dåliga säljare/verkstäder.

    Jag hade för ett par år sedan en BMW som gick skit, lämnade in den och fick den "lagad" ... den gick sönder dagen efter ( fick precis samma fel som jag lämnade in den för )

    Jag fick som tur va hämta ut bilen och betalade lite över 10000: ... verkstaden vägrade ta i problemet och hävdade att det var mitt fel. Jag tog kontakt med ARN, drev fallet i ... ja .. lyssna noga nu... 1½ ÅR! haha! Men skam den jäveln som ger sig! Förra sommaren fick jag rätt efter att ha ringt upp chefen för Autoexperten där denna verkstad var ansluten till. Jag hade fått rätt i ARN och även i Domstol.... han fick tillslut betala tillbaka mina pengar. Vilket kändes riktigt bra! Så mitt råd till dig är att verkligen stå på dig, det är inte "jobbigt" att klaga, det är inte tidskrävande heller för den delen. Har DU ditt på det torra så är det DU som kommer gå segrande ur det!

    Lycka till !

  2. #42
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mrsmith Visa inlägg
    Ang Tunby Bilcenter, att jag förstod att det var dom beror på att jag tittade på den bilen du köpte, har ganska bra koll på vad som finns/fanns att köpa då jag själv var ute efter en Aero, men för min del tyckte jag den gått alldeles för långt + att jag kunde lägga lite mer pengar på en bil, så jag for till Örebro där jag inhandlade min pärla...
    Just att den gått så långt var det som gjorde att jag tvekade, mina nuvarande 9-5'or har gått 23 resp 25k mil, vilket redan det är lite högt tycker jag, men efterssom det var just en 05'a (i.e
    inga oilsludgeproblem, och ingen dame edna) och den hade mycket utrustning så slog jag till ändå.

    En sak jag funderar över, Han på tunby sa att det är en 9-5 TS Aero, hmm..har inte hört talas om det, men den var ju fullutrustad, samt INGA takrails...
    Ja, redan innan jag köpt bilen så insåg jag ju att nåt var "udda" med den, utrustningen stämde inte helt med en vanlig aero, plus att inget försäkringsbolag "hittade" bilen utan fick lägga in den manuellt, den hade nämligen en annan modellkod än en "normal" aero. Efter att jag köpte den har jag har gjort lite efterforskningar, och det hela beror på att bilen ursprungligen är byggd för ett annat land, men sedan har saab ändrat sig och istället sålt den i sverige, när jag konstaterade det mindes jag faktiskt att jag läst i motorpressen vid tiden att saab gjorde just så, och krängde ut "ultandsspeccade" bilar i sverige för lite lägre priser.

    Just denna bilen är jag ganska säker på var ämnad för kanada, det grundar jag på flera saker, men framförallt att det finns etiketter i bilen som på engelska "intygar" att den uppfyller diverse kanadensiska krav.

    Vad jag förstått är skillnaderna att den har ett enklare(?) stöldlarm, saknar "dead lock function" (vad 17 nu det är) SAAB original handsfree stöds ej. Dessutom kan standardutrustningen skilja, men jag är för dåligt insatt i vad en svensksåld aero har (kan väl iofs kika på walentinsajten och jämföra men..)

    Att den inte har rails, ja det kunde man väl alltid välja bort även i sverige ? ..jag vet inte om jag ska tycka det är bra eller dåligt, jag tycker bilen är mycket snyggare utan rails, men samtidigt är det ju praktiskt med rails om man ska till ikea eller liknande, jag har ju lastbågar för railsen på min nuvarande 9-5 kombi..


    Lycka till med pärlan nu Glenn!
    Tack, hoppas verkligen den håller ihop det är utan tvekan den trevligaste saaben att köra som jag ägt, eller ens kört (och det är ganska många) , även om jag egentligen gillar 9000 bättre än 9-5, och jag har dessvärre aldrig kört nån 9000 aero
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #43
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av nervgas Visa inlägg

    [jätteklipp]

    Jag hade fått rätt i ARN och även i Domstol.... han fick tillslut betala tillbaka mina pengar. Vilket kändes riktigt bra! Så mitt råd till dig är att verkligen stå på dig, det är inte "jobbigt" att klaga, det är inte tidskrävande heller för den delen. Har DU ditt på det torra så är det DU som kommer gå segrande ur det!
    Ja, det är ju väldigt skönt när man lyckas, men frågan är vad jag kan få ut ipengar här, jag kan väl få tillbaka dom där 750 kronorna, och kanske en tusenlapp för bensin, och kanske lite till för förlorad arbetsinkomst, säg 3000:- högt räknat, är det verkligen värt att krångla i över ett år(?) för 3000:- ? ..tveksamt, är det värt det för 10k som du låg ute med ? ja, antagligen

    Apropå långdragna affärer så köpte jag ju denna bilen för att försäkringsbolaget löser in min andra 9-5 2.3t kombi, den skadan som dom löser in den för uppkom i juni 2013, och först nu är allt utrett..

    Lite off topic kanske, men ungefär såhär gick det till:

    Jag+sambo+dotter kör hem från holland och kör på autobahn i tyskland, färddatorn säger att D.T.E är 19km, plötsligt blinkar motorlampan och snart stannar bilen.. mitt på autobahn.. kul, lyckligtvis är vägen lite bredare där (folk som säger att tyskland har bra vägar vet inte vad dom pratar om, vilken svensk motorväg som helst är bättre typ.) så vi kan köra av så vi inte står i körfältet, när bilen stannat ringder vi falck (vi har en såndär saab assistance-försäkring) varvid dom upplyser oss om att dom inte får hjälpa oss på autobahn, man ska gå till en såndär orange telefon vid vägkanten och ringa (åttiotalet ringde just och vill ha tillbaka sin trådade telefonlösning..) , vi ser ingen sådan, och att knalla i vägkanten på autobahn känns sådär, så vi sätter oss med telefonerna och försöker googla fram nåt (f.ö är tyskarna helt efterblivna vad det gäller mobil data också, extremt slött.) när det plötsligt knackar på rutan och en tüsk polizei skriker PAPIREN BITTE!.. nej, det gör han ju inte, men han frågar på knackig engelska om det är problem, sen frågar han efter registreringsbevis, sen säger han att det är farligt att stå still på autobahn (duh) och frågar om vi försökt starta bilen (duh igen), och sen om vi har ringt bärgare, vi säger att vi inte vet hur, och han säger att han ska ta dit en bärgare till oss.

    45min senare kommer det en bärgningsbil, och polisen drar därifrån, bärgningsbilen innehåller en stor tysk iklädd enbart oljiga hängselbrallor, han frågar lite och sen börjar han koppla wire i bilen, jag tittar inte just då tyvärr, men plötsligt hör jag ett krasande ljud som plast som går sönder, och går runt bilen, och hittar hängselbyxtysken i färd med att snabbt koppla loss wiren.. konstaterar att hela fronten på bilen är knäckt.. han kopplar om wiren, drar upp bilen, vi sätter oss i bärgningsbilen och han drar den till närmaste bensinmack, det är 600m.. väl där tankar vi (med bilen fortfarande på flaket) i 20l soppa, och då startar den.. alltså var bränslemätaren felkalibrerad *suck*, då tycker hängselbyxtysken att "this cost 400 euros, I only take cash, not cards" och är ganska tydlig med att han INTE släpper ner bilen innan han fått pengarna.. jag påpekar att bilen är skadad och han rycker på axlarna och säger "it is very stressful on autobahn", efter det kan han plötsligt i princip inte ett ord engelska förutom "I want 400 euros" och "I do not take visacard"..

    Vem 17 går omkring med 400 euro i plånboken ? ..jo vi lyckligtvis efterssom min sambos pappa i holland (som var målet med resan) hade gett vår dotter (i.e seitt barnbarn) just 400 euro i kombinerad dop och födelsedagspresent (tror jag det var), så vi betalar tysken, han firar ner bilen, vi får ett kvitto helt på nazistisk..tyska som ingen av oss fattar, och sen kan vi köra hem.. eller ja, rent teoretiskt.

    DOCK, innan han tar ner bilen tar jag fram kameran och fotar skadorna, regnumret på bärgningsbilen, strajpningen på dörrarna med företagsnamn, telenummer och adress, plus en fin bild på vår bil stående på bärgningsbilen, detta visade sej senare vara ett lyckodrag..

    Nu är vi FRUKTANSVÄRT less och vill bara hem, vi har en dotter som då är 9 månader i bilen, och har tillbringat en timma ståendes på autobahn i högsommarhetta (utan AC efterssom motorn inte funkade..) och sedan bråkat med tysken, och har nu en trasig bil.. jag undersöker skadorna så gott jag kan och konstaterar att ett rör jag tror är till AC'n är helt bockat och det ligger lösa bitar av plast lite här och var, plockar bort dessa och vi försöker köra iväg, men det går sådär, dels "flappar" en del av frontspoilern när man kör >60km/h, dels så låter dte lite skumt, det visar sej bero på att ett insugningsrör av nåt slag är av, vi stananr och köper silvertejp och jag tejpar ihop spoilern hjälpligt, och tejpar även insugningsröret.. givetvis har det just börjat regna (efter att ha varit stekande sol innan) så jag får ligga på en våt parkeringsplats och göra detta. Efter det fungerar bilen och vi kan åka vidare, kraftigt försenade, och vi har för länge sen missat vår färja till sverige, lyckligtvis är inte det nåt problem och vi når tillslut helsingborg vid 23.30 och kan sova ut hos sambons släkt som bor där.

    Morronen efter ringer jag länsförsäkringar som säger att om jag kan köra med bilen så kan jag ta den hem, så löser sej allt senare, dom skickar hem papper som jag ska fylla i.

    Väl hemma fyller vi i pappren och kontaktar även falck (aka saab assistance), falck svarar omgående och betalar ut 3000:- (eller var det 3500 ?) till oss, kostnaden för bärgningen, resten av det tysklen ville ha var nämligen kostnaden frö att polisen stoppade oss, har jag sagt innan att tysklan är ett MYCKET efterblivet land ? ..nåväl, skönt att få tillbaka dom pengarna iaf, all heder åt falck att dom inte strulade ett enda dugg trots att vårat fall inte var exakt enligt deras regler.

    Av länsförsäkringar hör vi inte ett dugg.

    När vi nån månad senare kontaktar dom säger dom typ "Jaa, ni kan få ut 300kr för bärgningen efter självrisken.. men resten kan vi inte göra nåt åt, ni har ju inte ens angett registreringsnumret på bilen, eller vad ni vill vi ska göra, vad ska vi göra då ? vi ska precis lägga ner fallet" ..då blir jag RIKIGT irriterad, speciellt efterssom jag tog en kopia på anmälan innan jag skickade den och har den i handen när jag ringer, jag påpekar att jag visst angett regnummer och att han kanske ska läsa min text "för vidare beskrivning, se baksidan", då letar han rätt på anmälan och säger typ "Jahaaa, ja nu ser jag ju det, och det stod mer på abksidan.. då är det ju förstås ett annat läge, vill du att vi driver det vidare ?" JAAAA! suck..

    Efter att inte hört nåt på nån månad kontaktar jag dom igen, och det visar sej att tyskarna nekar helt, om jag fattar det rätt påstår dom att bilen inte är bärgad av dom, trots att jag har kvitto på det inkl regnumret på vår bil.. jag säger att jag även har foton av bilen på bärgningsbilen inkl regnummer på båda bilar, inkl firmaskylten på sidan, då vill länsförsäkringar väldigt gärna ha dessa foton, vilket dom får.

    I april i år kontaktas jag av en utredare på LF som säger att dom vill att jag ska besiktiga min bil, jag frågar om detta betyder att tyskarna erkänt, och utredaren säger "Jo, det verkar onekligen så", jag åker till anvisad bilskadefirma och firman i fråga säger typ "ojoj.. detta blir inte billigt" och konstaterar att bilen behöver en ny front, grill, flera plastsjok undertill, ny luftburk samt utbuckling och omlack av höger framskärm..

    nån månad senare kontaktas jag av LF som säger att skadorna kostar mer än bilen är värd och att dom tänker lösa in den.

    Dock ska bilskadehanteraren som fick mitt fall i slutet ha all heder, pga allt strul så har han gått med på att jag behållt bilen i flera veckor längre än jag skulle, vilket jag är mycket tacksam för, jag vet inte hur jag hade löst det annars, hyrbil ?

    Öavsett, det rä grymt skönt att ha detta ur världen, ÄNTLIGEN nästan ett år senare.. synd att skrota en såpass fin bil som det faktiskt är, men samtidigt så började den dricka olja precis efter hollandsresan, om det berodde på skadorna vid bärgningen eller nåt annat, vem vet..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #44
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Att den inte har rails, ja det kunde man väl alltid välja bort även i sverige ? ..
    Det var väl först årsmodell -06 som man kunde välja om man ville ha rails eller ej. Innan dess var det standard på alla SC.

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Vad jag förstått är skillnaderna att den har ett enklare(?) stöldlarm, saknar "dead lock function" (vad 17 nu det är) SAAB original handsfree stöds ej.
    Dead lock-funktionen är att man kan trycka två gånger på fjärrkontrollens låsknapp. Då låser dörrarna i ett extra läge som gör att de inte kan öppnas från insidan, dvs det försvårar för någon som vill ta sig in i bilen genom att krossa en ruta.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag+sambo+dotter kör hem från holland och kör på autobahn i tyskland, färddatorn säger att D.T.E är 19km, plötsligt blinkar motorlampan och snart stannar bilen.. mitt på autobahn.. kul,
    19km med autobahn-hastigheter är mindre än 2 liter bensin. Tankmätaren slutar mäta vid ca 10 liter och därefter räknar den ut vad den borde visa. Inget att lita på. Med tanke på att du körde på autobahn skulle du stannat för att tanka redan innan varningslampan vid 10 liter började lysa. Inte konstigt att tyskarna blev irriterade.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Dead lock-funktionen är att man kan trycka två gånger på fjärrkontrollens låsknapp. Då låser dörrarna i ett extra läge som gör att de inte kan öppnas från insidan, dvs det försvårar för någon som vill ta sig in i bilen genom att krossa en ruta.
    Aha, ja den använder jag alltid på mina andra 9-5'or, märkligt att den saknas på denna bilen då.. men jag har faktiskt noterat att "svaret" fr¨ån bilen är annorlunda, på dom andra får man ju ett kort tut som svar när man trycker andra gången, så blir det inte på denna.

    19km med autobahn-hastigheter är mindre än 2 liter bensin. Tankmätaren slutar mäta vid ca 10 liter och därefter räknar den ut vad den borde visa. Inget att lita på. Med tanke på att du körde på autobahn skulle du stannat för att tanka redan innan varningslampan vid 10 liter började lysa. Inte konstigt att tyskarna blev irriterade.
    ja, lätt att vara efterklok, och trust me, det lär inte hända igen, mycket otrevlig upplevelse. ..Tanken var ju dock att tanka mycket tidigare, men vi missade en avfart och sen såg vi ingen förräns detta hände.

    (Dessutom vill man INTE tanka i holland, soppan är tokdyr där.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det var väl först årsmodell -06 som man kunde välja om man ville ha rails eller ej. Innan dess var det standard på alla SC.
    Jaså ? jag fattade det som att amn alltid kunde välja, men jag har ärligt talat aldrig sett en 9-5 kombi utan rails innan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..., märkligt att den saknas på denna bilen då..
    Om bilen är byggd för US/CA är det annorlunda. Enligt WIS är det helt andra låsmekanismer i dörrarna för US/CA-marknaden. Det måste vara något lagkrav där borta som är orsaken, men jag vet inte exakt varför. Lag i US är ju orsaken till att moderna bilar har en mekanism för att öppna bagageluckan från insidan (brukar vara något gult eller orange med en springande person på) så att aktivera en funktion som gör att dörrarna inte kan öppnas från insidan kanske är olagligt enligt samma lag?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #49
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850
    Läst hela tråden!

    Vilken soppa!

    Hoppas verkligen ditt nästa bilköp blir betydligt smidigare och hollandsresan!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  10. #50
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nu har jag kört upp en tank sne jag hämtade bilen, verkar ju hålla ihop än så länge, det hörs ett svagt vinande ljud från motorn också, men jag vete 17 om det är normalt, tror min andra 9-5 lät så med.

    2.3t'n gick till sista vilan idag f.ö, trist, men försäkringsbolaget löste dne för 2000 mer än jag gav för ett år sen så det är väl ok.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Nu har jag kört upp en tank sne jag hämtade bilen, verkar ju hålla ihop än så länge, det hörs ett svagt vinande ljud från motorn också, men jag vete 17 om det är normalt, tror min andra 9-5 lät så med.

    2.3t'n gick till sista vilan idag f.ö, trist, men försäkringsbolaget löste dne för 2000 mer än jag gav för ett år sen så det är väl ok.
    Testa att stänga av ACC:n, kompressorn kan låta lite nu när det börjar bli varmt.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  12. #52
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ingen skillnad med ACC avstängd, utom att tomgångsvarvtalet ändras lite i vanlig ordning.

    I morgon (idag) ska min sambo köra 70 mil enkel resa med bilen, hopaps verkligen den håller ihop
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #53
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Tänkte följa upp lite efter att ha haft bilen en dryg månad och kört ca 250 mil med den.

    Den går bra och låter okej, lite vinande men det känns inte så "elakt".

    Den verkar dessvärre dra lite olja, men jag är inte hundra på att det var helt fullt när jag fick tillbaka den, nu när jag kollade igår var det längst ner på minstrecket,
    så jag hällde i en liter mobil-1, jag har ingen aning om vad dom hällde i för olja så jag ska byta snarast också.

    Tänkte hälla i mobil-1 även om jag vet att saab inte rekommenderade den i slutet, mest av den anledningen att min saaberfarenhet säger att det är den
    oljan som funkar bäst i saabmotorer

    En märklig sak är att när jag hade dne till jobbet så drog den 0.83 (min gamla 9-5 2.3ltt drog 0.82 vid samma typ av körning), men min sambo får inte ner
    den under 0.84, oftast står dne på 0.86, vilket den gjorde på 70mil långkörning, iofs med AC då..

    (När jag buskörde med bilen drog den över litern förstås, men det var kanske inte så oväntat hehe..)

    när jag körde min gamla 9-5 2.0 ltt så drog den märkbart mindre med sambon bakom ratten än mej..


    Just ja, en annan sak, jag noterade att kylarvätskan stod på minstrecket också, HOPPAS den gjorde det när jag fick den, men vad värre var är att
    jag kolalde frostskyddet med en vanlig "flottörmätare" och den stanande mitt mellan 0 och -10.. nu vet jag iofs av erfarenhet att om man blandar kylvätskor
    kan den där visa helt åt h-vete men det känns ändå inte bra.. ska se hur komplicerat det är att tömma systemet, men först ska jag kolla den förbaskade
    värmekranen som jag vet är ett standardfel..


    I övrigt, det är såhär väghållningen borde vara på ALLA 9-5.. min gamla 9-5 kändes ju som en båt i jämförelse..
    Senast redigerat av GlennB den 2014-07-04 klockan 00:45.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #54
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Tänkte uppdatera denna gamla tråden lite..

    jag har fortfarande bilen kvar och den har gått flera tusen mil, det har varit lite strul..

    - Kylarvätskan visade sej vara vatten, så jag lämnade in bilen för byte på lokala mekonomen (mest för det var vinter och jag ville inte mecka i snön), efter det började den läcka kylarvätska, först bara lite men sen fick man fylla på dagligen, kul.. tillbaka till mekonomen, och chefen där pekar på nån citat "duktig mek" som hissar bilen, trycksätter och konstaterar att kranen för att tömma kylarvätska kissar vätska, det beror på att den inte är ordentligt stängd, chefen i fråga blir märkbart irriterad och lovar att han minsan ska ta den killen som gjorde jobbet i örat ORDENTLIGT, det var tydligen inte första slarvfelet han hade gjort.. dom stänger kranen, fyller på vätska och provtrycker systemet, tätt!

    - Nu ser ju dock meken i fråga ett annat problem, nämligen att det droppar olja från rören till oljekylaren, tydligen vanligt fel, och när man petar på rören kommer det mer olja, alltså är dom bara rostigt kex, jag vågar inte ens köra bilen av rädsla att tappa allt oljetryck, utan dom får beställa hem nya rör och byter dessa efter två dagar, ganska dyrt men vad gör man, största kostnaden var ändå rören.

    - Ganska omgående får jag ett stenskott i vindrutan, som sen med tiden blir en lååång spricka, bilprovningen misstycker vid årets besiktning, och sambon byter ruta på ryds bilglas i helsingborg (där bilen råkar befinna sig då), först tappar dom bort kåpan till regnsensorn ("Duuh, satt det en kåpa där ? jaha, då får vi beställa en ny då..") ..den kommer en dag senare och monteras. sambon kör hem den till stockholm nästa dag och allt är frid och fröjd, tills jag kör bilen i regn nån vecka senare och konstaterar att numera är max känslighet på reglaget ungefär som min var innan.. SUCK.. kollar vid sensorn och man ser att sensorn sitter alldeles snett.. Samtal till ryds och dom tycker "kom in med den", påpekar att vi är i stockholm, men det är ok att ta backjobbet här istället, så tid bokas om drygt TRE veckor.. lämnar in den i arlanda stad och dom fixar den faktiskt, nu fungerar den som innan rutbytet igen.

    - Efter byte från vinterhjul till sommarhjul i år kan man plötsligt inte snurra på bakhjulen längre, whaaat ? ..efter lite koll så inser jag att bultarna tar i handbromsbackarna ? ..anledningen är nog att jag spände handbromsen (i trummorna alltså, som man ska) inför besiktningen (Nåt man gjort rätt många gånger när man kört saab..) och av nån konstig anledning är tydligen plåtfägarna med vintersulorna lite tjockare än original aerofälgar med sommarsulorna ? ..detta löses ju genom att jag beställer hem ATE original handbromsbackar och monteringskit, byter dessa och justerar in, sen funkar det kanon med sommardäcken med! ..dock tar handbromsen otroligt dåligt nu, antar att backarna slitits in mot (den begagnade) trumman och måste justeras in en gång till.

    ..Sen har min sambo lyckats köra in en en vägg i ett parkeringsgarage en gång, lyckligtvis var det bara höger backspegelkåpa som blev pulvriserad (och ett litet märke i spegelfästet), köpte ny sådan samt den vänstra från maptun, den vänstra var nämligen spräckt redan när bilen köptes, blev skitfint!

    ..Sen har sambon även kört in i en vägg framåt i ett parkeringsgarage så det blev lite blå färg på fronten.. måste klura ut hur jag ska få bort den färgen.

    ..Sen har densamma sambon även lyckats krocka bilen mycket lätt på en parkeringsplats genom att backa in i en annan bil, blev dock i princip ingen skada på saaben, däremot på motpartens audi, MEN efter detta började backsensorn fungera sporadiskt, och nu funkar den inte alls ? kan det verkligen ha med det att göra ? ..hon backade in i en andra bilen med höger bakre hörn ?

    Bortsett från det så funkar nog nästan allt, den varnar för att baklysena inte funkar ibland, men det gör dom när man kollar, sen nästa start är felmeddelandet borta.
    Senast redigerat av GlennB den 2016-07-14 klockan 12:11. Anledning: stavfel
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #55
    Är ni fortfarande Sambos?

  16. #56
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ähumm! Inte för att vara dryg men jag tror det är dags att öva lite på var bilens yttre delar befinner sig för sambon annars kommer du nog att få fortsätta att laga och byte delar i samma omfattning, det tror jag ni båda tjänar på och 9-5an är stor och relativt svårmanövrerad om man jämför med många andra bilar.

    Ang. baklysena så blir det oxid på kontaktpunkterna på lamporna/i sockeln som behöver putsas bort alternativt att man byter glödlamporna parvis om socklarna är fina. Glödlampor är billigt!

    Backsensorerna kan krångla utan att det är sambons fel, bara olyckligt att det kommer samtidigt till sambons försvar. Sensor alt. kablagefel.
    Felsökning med Tech2 är bästa vägen att gå
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #57
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Mja, hon tycker bilen är lite stor, och det är den ju, men samtidigt vill man ju ha en stor (och säker) bil när man har små barn..

    Vi hade ju en 9-5 kombi innan denna med, en 01'a med 2.3t, vid bytet upplevde jag allt som bättre i denna, tightare chassi, bättre stolar, mer effekt.. hon upplever det precis tvärt om, sämre stolar, stötigare gång och så klagar hon på att kopplingen är svårdoserad, jag tycker inte den är svårare än den gamla men det är ju olika koppling så det kanske är nåt med den hon inte gillar.. detta gör att vi eventuellt köper en annan familjebil och så fpår jag ta aeron som jobbåkarbil, just nu kör jag en toyota celica till jobbet, men den är lite opraktisk ur barnhänseende.

    Jag har både bytt lampor och gjort rent och sprayat i kontakterna, men det är samma problem fortfarande, dock bara ibland och det är alltid jobbigt att jaga sådana fel, speciellt som att felmeddelandet oftast är borta när man startar om bilen utan att ha gjort något annat.

    kan en tech2 tala om exakt vilken sensor det är som strular ? , I början så var den typ överkänslig ibland, alltså varnade utan att det fanns ett hinder, men nu får man upp "ur funktion" texten varje gång man lägger i backen. ..synd att man inte har nån i närheten med tech2 då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #58
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Just ja! ett annat problem som uppstått.. CD-växlaren!

    En dag så sa den bara ERR nånting, och vägrade spotta ut magasinet.. jag fick riva halva inredningen bak för att få loss den, och plockade isär den på arbetsbänken, när jag hade "backat" mekanismen fick jag ur skivorna och magasinet, bytte skivorna i mot icke brända dito, monterade växlaren och satt i bilen och bytte skivor fram och tillbaka, spolade i låtar och ja, testade allt, satt säkert en halvtimme och allt funkade, skruvade fast växlaren igen.

    Dagen efter kör vi och handlar, jag gläds över att växlaren funkar.. vi parkerar, handlar och sen är den död igen.

    Gör samma habrpovinkel igen, men nu löder jag även på alla lödningar jag hittar ifall det är glapp, monterar tillbaka, testar, och nu fungerar den nästan en vecka innan den är dör igen, nu har jag lessnat och låter den helt enkelt vara trasig.

    Ett halvår senare säger min sambo "Jag märkte att du hade lagat cdväxlaren!" jag säger "Öööh ? nä ?", men nu funkar den igen, och den fungerar länge, säkert tre månader eller nåt.. men sen lägger den av igen.

    ..Och där är jag idag, jag ropade faktiskt just in en växlare på tradera, men det behövs ju tech2 för att byta (jag har regnumret på bilen den kommer ifrån) så jag får väl se vad som händer..

    Eftersom bilen har navigation vill man väldigt gärna ha växlaren :/
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #59
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det är lämpligt att posta el och radiofrågor i annan kategori än Motor och motorstyrning för annars blir det väldigt rörigt.
    Så skriv gärna de frågor du vill ha svar på i rätt kategori om sökningar inte ger dig svar och redigera gärna bort frågorna från inlägget ovan som inte är motorrelaterat ovan så vi inte har samma fråga på flera ställen.

    Då tror jag även du lättare får svar då topic bör vara relevant för lampvarningen har nog inget med "Konstigt ojud" att göra

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Oljud i framvagnen 93 aero -09
    Av 93aeroxxx i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 13:38
  2. Konstigt metalliskt oljud i og9-3 -99
    Av Sebbe021 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 11:35
  3. Konstigt oljud vid dragläge, kallstart och kall väderlek
    Av MartinP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-30, 11:22
  4. Konstigt Oljud Vexellåda saab NG900
    Av matte1979 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •