Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Använda begagnat bromsservo som legat ett par år

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Använda begagnat bromsservo som legat ett par år

    Jag köpte mig ett begagnat Viggen-bromsservo för två tre år sedan som jag aldrig har fått tummen ur och monterat.
    Finns det risk att tätningar och annat har torkat ut i det nu? I så fall, går dessa att byta eller är det kört?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Bromsservo till BMW har vi bytt till min dotters bil som har legat i garaget mins 6 år och de funkar bra. Antar att de är ATE fabrikat på din och den har god kvalie.
    Jag skulle testa i vilken fall som helst.

    PS! ingen direkt svar men tanke är att många servo har samma tillverkare oavsett bil märke därefter mitt svar.
    lycka till
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567
    Tack för svaret!
    Det slog mig att det ligger en bromsfirma nära mig, så jag kollar vad de säger.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    varför skulle tätningar torka ut då? Då skulle de ju torka ut lika snabbt monterat i bilen också. Tidens tand tär lika snabbt på sånt här oavsett .

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567
    Jag hörde med en erfaren kollega som sa att de där grejerna håller, pga säkerheten, otroligt hög kvalitet, så det ska inte vara någon fara.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    varför skulle tätningar torka ut då? Då skulle de ju torka ut lika snabbt monterat i bilen också. Tidens tand tär lika snabbt på sånt här oavsett .
    Det skulle väl vara för att monterat i bilen är tätningarna omgivna av bromsvätska och då torkar dom inte, urmonterad och tömd kommer ju tätningarna i kontakt med luft.

    Det verkar ju inte vara ett problem för en bromscylinder, men tex en begagnad bränslepump som har förvarats öppet kommer förmodligen inte vara tät när man väl monterar den, man ska alltid packa in en sån lufttätt när man plockar ur den ur tanken.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Om man ringer skroten och frågar hur många returer av bromsservo får dom då kan man tag ställning, dvs skroten vill inte sälja om dom vet att de kommer tillbaka, massa jobb i onödan.
    Travis bromsservo är begagnat/bevarat som skroten skulle göra, enligt mig.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det verkar ju inte vara ett problem för en bromscylinder, men tex en begagnad bränslepump som har förvarats öppet kommer förmodligen inte vara tät när man väl monterar den, man ska alltid packa in en sån lufttätt när man plockar ur den ur tanken.
    Fast det där fungerar väl bara om den ligger ett kortare tag? (Har en sparad bränslepump som bara använts några månader, därav frågan.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det skulle väl vara för att monterat i bilen är tätningarna omgivna av bromsvätska och då torkar dom inte, urmonterad och tömd kommer ju tätningarna i kontakt med luft.

    Det verkar ju inte vara ett problem för en bromscylinder, men tex en begagnad bränslepump som har förvarats öppet kommer förmodligen inte vara tät när man väl monterar den, man ska alltid packa in en sån lufttätt när man plockar ur den ur tanken.
    Det må vara rätt för en pump lr huvudbromscylinder men inte för bromsservon då den aldrig kommer i kontakt med bromsvätskan, bromsservon förstärker bara pedalrörelsen med hjälp av vakuum.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Det må vara rätt för en pump lr huvudbromscylinder men inte för bromsservon då den aldrig kommer i kontakt med bromsvätskan, bromsservon förstärker bara pedalrörelsen med hjälp av vakuum.

    Mvh
    Korrekt. Jag läste visst inte så noga..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Ventiltryckare som legat ett BRA tag, använda?
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-20, 09:24
  2. Begagnat BSR styrdon
    Av Timon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 23:25
  3. Begagnat / nya?
    Av champ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 21:01
  4. [LÖST] Garanti på begagnat? OG9-3 -99
    Av Ubbe_mannen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •