Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Missljud vid kedjan Saab og9-3 aero -00 17.000 mil

  1. #1

    Missljud vid kedjan Saab og9-3 aero -00 17.000 mil

    Hej!

    Jo det är så att jag kom över en saab för ca 2 månader sedan, fick den billigt och antar att detta kan ha med det att göra. Lyssnade självklart vid provkörning men tyckte mig inte höra detta då.. Bytte olja och filter första veckan till mekonomens premium 5W-40 helsyntet. Den går finfint annars och man hör ingenting inne i kupén direkt.

    Video på oljudet: https://www.youtube.com/watch?v=jmP1...ature=youtu.be

    OBS: detta är med en hyffsat varmkörd motor. Låter lite värre när den är kall.

    Låter ungefär som denna tycker jag och enligt honom så blev det okej efter byte av gummibiten i ventilkåpan.

    https://www.youtube.com/watch?v=onZYLMKDG2k

    Så jag har beställt packning och styrskena till ventilkåpan och undrar om det är något en nybörjare kan ge sig på? Då ser man väl även om kedjan är slapp? och om det eventuellt är koks där? Har läst att det kan vara lite klurigt att få packingen att sitta som den ska vid montering. Är i stort sett nybörjare när det gäller att skruva bil så jag är lite skraj att försöka mig på detta själv. Finns det någon i Linköpingstrakten som skulle ha lust att skruva lite? Mot rimlig ersättning förstås! Ska bara ha bilen över sommaren och det vore skönt att ha lite kött på benen så man inte råkar ut för motorras inom en snar framtid.

    Mvh /Henrik

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    De är inte svårt, kolla på flikar som är gjorda för att monteras/demonteras/låsas på plats. Gamla är stenhård och ibland får man spräcka den och de är bara bra.
    Ny går som smör ty den är elastiskt.
    Gör själv tycker jag.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Det är väl just det där när man vänder kåpan åt rätt håll igen, Åkte till biltema och frågade mig till en remskivspray som skulle vara kletig så packningen sitter kvar (enligt snubben) jag har ju läst lite om olika varianter så det kanske inte finns så mkt rätt elr fel så länge det inte fräter sönder gummit..? haha

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Lossa upp v-kåpa och kolla. De är inte svårt att byta till ny. Jag fixar demontering på max 5 min och montera ny på 5 sec.
    Spray har inget med kamkedjan att göra möjligen kan hjälpa drivremmen men oljud kommer inifrån v-kåpa.

    PS! vet inte vad han menar från biltema. Känns att ni förstår inte varandra.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Han menar att jag ska "klistra" packningen i ventilkåpan med denna spray för den är klibbig.. så att den inte hamnar fel när man monterar kåpan. men det ska nog gå!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Vitt vaselin fungerar bra med.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Oavsett var oljudet kommer från är det också en bra idé att kolla hur långt ut kedjesträckaren gått. 15 mm är max enligt SAAB. Bortåt 19 mm klarar den dock av för den som vill "utmana ödet".

    Denna koll är enkel att göra. Finns många beskrivningar på nätet hur man gör.

    Per L

  8. #8
    Bytte styrskenan och packning idag och det gick hyffsat bra, rätt så jävligt att montera kåpan igen och sista lösningen blev tandtråd från ica! Den gamla skenan gick av när jag försökte böja på den. Ljudet har ändrat karaktär och det låter fortfarande förjävligt vid kallstart.
    Det var inte vackert under kåpan =(. Den blåryker aldrig vid start och viner inte direkt heller men jag vill inte se hur det ser ut nere i tråget...






    Spelade in en film till med varmkörd motor:
    https://www.youtube.com/watch?v=qWvChjCgiRI

    Antar att det kanske är dumt att spela in när den är varm men så blev det eftersom jag hade det på den första videon. svårt att avgöra om det blev bättre elr ej men jag hade nog lite för höga forhoppningar om att det skulle försvinna :P.
    Vi kan väl med säkerhet säga att kedjetransmissionen inte mår något vidare bra! Har inte mätt sträckaren än och det kanske är bra och göra. Det kan möjligtvis inte vara balanskedjan som låter? Jag har dock hört att den ska låta värre vid varmkörd motor vilket inte är fallet nu. Har absolut inga planer på att betala 15 papp för att byta ut kittet. Ska börja plugga i höst och är bara i "behov" av bilen under sommaren. Det är väl bara att bita i det sura äpplet och inse att man blev lurad av förra ägaren. Förstår dock inte hur jag kunde missa ett sånt här ljud vid provkörning.. men det ovana örat funkar säkert inte så bra ibland. tur att dessa bilar inte kostar något. Om jag kör lugnt och sansat tror ni den håller över sommaren ? Den är i övrigt inte i toppskick så det är definitivt inte värt att lägga ner mer pengar än vad den är värd på att fixa kedjan. Är det någon ide att köra igenom nån rengöring av nåt slag?
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2014-05-15 klockan 23:40.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Haft samma problem med ny kamkedjan+ drev, rubbet och inga b- axlar. Oljud försvann efter att katt brunnit. Fick andra fel istället,de är inte fixat än, ...gör andra saker.och kör min andra saab.
    Din motor mår inte bra med koks överallt , fel olja säger jag. 0w-40 Castrol eller Mobil ska du ha men aldrig GM Dexos2.
    Tyvärr ingen hjälp och jag vet inte varför min knackning försvann vid kall motor.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Kör med denna nu, bytte olja och filter efter jag köpt bilen i mitten av mars. http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps2099a71925sv gick in till mekonomen och de skrev in regnr i deras dator och sa att denna olja var den "bästa" för min bil. dyr som fasen iallafall, uppfyller de krav som står i manualen. Så ditt oljud försvann efter att katalysatorn brunnit? :S din knackning bara försvann?

    Är det värt att dra in en Wynn oil system cleaner och byta till en annan olja? Borde jag åka runt och vara orolig att den kan skära vilken minut som helst eller är det okej att köra med bilen om jag måste?
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2014-05-16 klockan 00:19.

  11. #11
    Har nu läst till mig att GM-LL-B025 som det står på mekonomens hemsida är anpassad till dieslar? och att jag borde ha GM-LL-A025. Stämmer detta? måste fan kika på dunken imorrn, är det helt katastrof att ha kört ett 50tal mil med om det är fallet? Hur kan de rekomendera denna olja till min bil om den är till en diesel? blir bara tröttare och tröttare på detta

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    GM-LL-B025 -> dissel
    GM-LL-A025. -> bensin
    ja, min knackar inte längre, rent handpåläggning !!!
    lånar länk från webben bara så du hör hur min knackade vid kall start ca 5 min. Ej min bil.
    http://www.youtube.com/watch?v=XcDCr3oKeZY
    olja köptes från Tyskland upp till dörren 80 spänn liter inkl.frakt


    PS! om nåt knackar betyder dålig smörjning och jag trodde att min kolvbult har gjort sitt, men det var inte.
    Att byta olja är alltid bra men jag skulle kolla , som sagts innan, spännarens längd i alla fall.
    Jag har kört ca en månad med min knack.
    GM-LL-B025 dissel framkallar knack i tryckare och hela motor. samt förbrukas/försvinner snabbare än riktigt olja.
    GM olja klassning till Saab kostar 34 kr liter i Tyskland. Man kan byta en gång per dag, dvs rent skräp.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Fan va less jag blir på mekonomen... 0 koll? borde ju kollat det själv förstås. kan motorn ha tagit skada av att gå 50 mil på gm-ll-b025? =(

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Fan va less jag blir på mekonomen... 0 koll? borde ju kollat det själv förstås. kan motorn ha tagit skada av att gå 50 mil på gm-ll-b025? =(
    Jag tror inte att skada har blivit iom att jag åkt säkerligen 200 mil och den knackar inte längre nu. Mitt fall är helt sjukt och saknar en vettig förklaring.
    Om man tror på häxor, utomjordingar, motors aura som vilar i onda makter ....då hittar man svar.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Jag tror inte att skada har blivit iom att jag åkt säkerligen 200 mil och den knackar inte längre nu. Mitt fall är helt sjukt och saknar en vettig förklaring.
    Om man tror på häxor, utomjordingar, motors aura som vilar i onda makter ....då hittar man svar.
    Men hade du gm-ll-b025? Snackade med en gubbe på biva linköping och han sa att han aldrig hört talas om att det var olika till bensin och dieslar.... ännu en okunnig? Överväger att byta olja men tror ni det skulle göra någont skillnad?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Men hade du gm-ll-b025? Snackade med en gubbe på biva linköping och han sa att han aldrig hört talas om att det var olika till bensin och dieslar.... ännu en okunnig? Överväger att byta olja men tror ni det skulle göra någont skillnad?
    Den oljan du har köpt är bättre än den olja som hälldes i din bil när den var ny.
    Alltså inga problem att köra med den, men oljor utvecklas och när du byter köper du t.ex. den här:
    http://www.mekonomen.se/bil/reservde...ps1311a71901sv

    Den kostar dock bara 395 kr. på Ö&B.
    Signaturlös

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Henkrik92 Visa inlägg
    Men hade du gm-ll-b025? Snackade med en gubbe på biva linköping och han sa att han aldrig hört talas om att det var olika till bensin och dieslar.... ännu en okunnig? Överväger att byta olja men tror ni det skulle göra någont skillnad?
    Jag vet att gm-ll-b025 betyder för disel.bilar.
    Min specifikation som jag går efter till mina bilar 91 och 94 års modell.
    ACEA A3/B3, A3/B4
    API SN/CF
    Även du kunde köra med samma.

    ------
    nyare bilar kan ha:med specifik tagna egenskaper.
    ACEA A1/B1, A5/B5
    API SL
    Saabs anpassad olja är GM-LL-B025 -> dissel
    GM-LL-A025. -> bensin som nu kallas dexos 2 och priset på olja är så låg så de är nåt som stämmer inte. Min kompis är mek och har visat till mig
    skrämmande bilder av Saabs oljatråget som han gjort rent... tjock slamm/koks halva tråget. Dom bilar får inte mer än 3 liter ny olja vid oljabyte.
    De var faktiskt nyare bilar än 2000 modell.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Jag vet att gm-ll-b025 betyder för disel.bilar.
    Min specifikation som jag går efter till mina bilar 91 och 94 års modell.
    ACEA A3/B3, A3/B4
    API SN/CF
    Även du kunde köra med samma.

    ------
    nyare bilar kan ha:med specifik tagna egenskaper.
    ACEA A1/B1, A5/B5
    API SL
    Saabs anpassad olja är GM-LL-B025 -> dissel
    GM-LL-A025. -> bensin som nu kallas dexos 2 och priset på olja är så låg så de är nåt som stämmer inte. Min kompis är mek och har visat till mig
    skrämmande bilder av Saabs oljatråget som han gjort rent... tjock slamm/koks halva tråget. Dom bilar får inte mer än 3 liter ny olja vid oljabyte.
    De var faktiskt nyare bilar än 2000 modell.
    Att det slammar och bildas koks på Saabar efter 2000 beror snarare på dålig vevhusventilation än bristfälliga oljor. Jag skulle vara försiktig att råda någon att köra på någon annan olja än enligt den specifikation som anges.
    Oljan för bilen som det gäller är en -00 Aero vilken borde ha T7 motorn som är välkänd för just dålig vevhusvent. Den ska inte ha någon annan olja än Dexos 2 eller möjligtvis GM-LL-A025.

    Bara för att en olja fungerar bra i en motor är det inte så att den fungerar i alla. Följ tillverkarens rekommendationer, uppdatera vevhusventilationen om du inte redan gjort det. Att det sitter lite svart på överfallen dödar inte motorn, men det kanske hade vart läge att ta ner sumpen, eller iallafall köra två väldigt täta byten.

    Oavsett så har jag svårt att se att någonting av de fenomen du upplever med missljud skulle försvinna av ett oljebyte...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  19. #19
    Diskussionen haltar lite. Dexos2 är en spec för dieselmotorer och den ersätter GM-LL-B-025. Dexos1 ersätter GM-LL-A-025 och är specen för bensinmotorer. Dexos2 är den som Saab och GM rekommenderar till både bensin och diesel i Europa. Dexos2 är bättre än Dexos1.
    Signaturlös

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Att det slammar och bildas koks på Saabar efter 2000 beror snarare på dålig vevhusventilation än bristfälliga oljor. Jag skulle vara försiktig att råda någon att köra på någon annan olja än enligt den specifikation som anges.
    Oljan för bilen som det gäller är en -00 Aero vilken borde ha T7 motorn som är välkänd för just dålig vevhusvent. Den ska inte ha någon annan olja än Dexos 2 eller möjligtvis GM-LL-A025.

    Bara för att en olja fungerar bra i en motor är det inte så att den fungerar i alla. Följ tillverkarens rekommendationer, uppdatera vevhusventilationen om du inte redan gjort det. Att det sitter lite svart på överfallen dödar inte motorn, men det kanske hade vart läge att ta ner sumpen, eller iallafall köra två väldigt täta byten.

    Oavsett så har jag svårt att se att någonting av de fenomen du upplever med missljud skulle försvinna av ett oljebyte...
    Enligt dig olja spelar inte så stor roll. Modern olja har även renings egenskaper som du har missat, de är bara vhv som är problem.
    Kolla på webben / youtube att sämre olja koksar ganska lätt.
    Gamla bilar har ingen VHV och dålig olja användes på den tiden, fanns inte bättre då, då kan man se koks hur mkt som helst och fast klämda kannringar satte som svetsade.
    Har 6 st.Porsche kolvar från 911 som var över efter trimning och idag är omöjligt att lossa ringar.. På den tiden använde jag Valvoline, bästa olja men de hjälpte inte. Pratar om 80 talet.

    PS! orkar inte prata mer, de är hockey på tv och sätter punkt här. .
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Missljud bak, Saab 93 Aero 2005
    Av Ek4n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 11:15
  2. Missljud saab 93 aero
    Av StorStark i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:11
  3. Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02
    Av victorious i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 23:38
  4. Saab 9-5 aero -01 missljud?
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 20:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •