Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Missljud vid kedjan Saab og9-3 aero -00 17.000 mil

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Enligt dig olja spelar inte så stor roll. Modern olja har även renings egenskaper som du har missat, de är bara vhv som är problem.
    Kolla på webben / youtube att sämre olja koksar ganska lätt.
    Gamla bilar har ingen VHV och dålig olja användes på den tiden, fanns inte bättre då, då kan man se koks hur mkt som helst och fast klämda kannringar satte som svetsade.
    Har 6 st.Porsche kolvar från 911 som var över efter trimning och idag är omöjligt att lossa ringar.. På den tiden använde jag Valvoline, bästa olja men de hjälpte inte. Pratar om 80 talet.

    PS! orkar inte prata mer, de är hockey på tv och sätter punkt här. .
    Förstår inte vad du grundar dina antaganden på. I själva verket var innebörden av det jag skrev precis tvärtom. Olja spelar stor roll och man bör hålla sig till de specifikationer som anges istället för att köra på något som funkade förr på 80talet.
    Att gamla bilar inte har vv är ett antagande som inte stämmer speciellt bra. Det är lagfört sedan 1969 att alla bilar skall ha sluten vevhusventilation.... Att den sedan inte fungerat speciellt bra får precis de konsekvenser som du skriver, koksade oljeringar och sludge. Förstår inte dina resonemang riktigt. Vill du fortsätta diskussionen kan vi göra det utanför tråden då det blir offtopic och uppenbart inte hjälper tråden i en kreativ riktning.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  2. #22
    Antar att det finns flera bovar i dramat . var o köpte en dunk castrol magnatech 5w-40 dexos2 klassad och tänkte byta bara för att, förväntar mig inte att ljudet skall försvinna men det skadar väl aldrig med ett extra oljebyte efter 50 mil. Sen får den nog gå med missljudet. har varken tid eller pengar till att lösa det på ett vettigt sätt ändå. Bilen är icke värd det. får väl hålla ett öga på oljelampan och vara berred på att koppla ur haha. Men jag har lärt mig en läxa! Tack för alla kloka inlägg
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2014-05-17 klockan 04:04.

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Förstår inte vad du grundar dina antaganden på. I själva verket var innebörden av det jag skrev precis tvärtom. Olja spelar stor roll och man bör hålla sig till de specifikationer som anges istället för att köra på något som funkade förr på 80talet.
    Att gamla bilar inte har vv är ett antagande som inte stämmer speciellt bra. Det är lagfört sedan 1969 att alla bilar skall ha sluten vevhusventilation.... Att den sedan inte fungerat speciellt bra får precis de konsekvenser som du skriver, koksade oljeringar och sludge. Förstår inte dina resonemang riktigt. Vill du fortsätta diskussionen kan vi göra det utanför tråden då det blir offtopic och uppenbart inte hjälper tråden i en kreativ riktning.
    Vi pratar om det här vhv som ska vara så "bra" och den kom 1999.
    http://shop.speedparts.se/shop/13102...pic-e3ef65.jpg

    PS! bilar gamla 50 år har haft utsläpp från v-kåpa med en inbygd filter och rätt ut, trots detta massor av koks pga dålig olja.
    Varför flesta nyare Saabar byter turbo som default förbruknings vara liksom slut på spolar vätska, glödlampa ....osv...rätt olja städar efter sig.
    Du måste inse att billig olja är inte bra för det mesta.
    Växellåds olja är samma problem, rekomenderat. används inte av folk som kan växellådor

    jag förstår vad du menar till 100 men kolla på tex Castrol sajt.

    a.rekom olja av bil tillverkare
    b. rekom. olja av verkstäder

    Alt. b är vad jag förespråkar när de gäller Saab bilar.

    Klart kan vi skriva via pm om du vill.
    Senast redigerat av George den 2014-05-17 klockan 11:18.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #24
    Lyfter min tråd lite igen . Var ute och mätte sträckaren idag och den var ute 17.4 mm. den gick att dra lite till men då "fjädrade" den tillbaka till 17.5ish igen. Ska det vara så? Har hört att spännarna ska gå ut till 19 ungefär. Den går ju ut till 19 men den stannar ju inte där utan går tillbaka igen. Hörde heller inget "klick" när jag skruvade tillbaka den lilla skruven. men motorn går som vanligt. Antar att den är ute till max iaf så inte undra på att man har missljud... Funderar på om det ändå kan vara värt att dra in en ny kedja så man slipper åka runt och vara superorolig. Finns det något sätt att veta om balanskedjan sitter kvar i bilen eller ej? tittade inte så noga när jag var och rotade i ventilkåpan. tycker den varvar lite mer än vad andra saabar jag kört när man växlar vilket jag hört kan vara en biverkning av borttagen balanskedja. Eller kan det vara så att den är såpass sliten att "funktionen" inte finns där längre. Hur mycket kostar det att köra en fuling och dra in en ny kedja?

  5. #25
    Hör med Thoréns vad dom tar för att dra runt en ny kedja.
    Återmata gärna i tråden hur det gick.
    Signaturlös

  6. #26
    Har hört med dem och de sa att det skulle kosta 15 000 att byta, hela kittet antar jag då. frågade hur de var med att dra in en ny kedja och han muttra något om att det blir ändå samma jobb elr nåt. vi kanske missförstod varandra eller så gillar de inte snikvarianten..

    "Var ute och mätte sträckaren idag och den var ute 17.4 mm. den gick att dra lite till men då "fjädrade" den tillbaka till 17.5ish igen. Ska det vara så? Har hört att spännarna ska gå ut till 19 ungefär. Den går ju ut till 19 men den stannar ju inte där utan går tillbaka igen. Hörde heller inget "klick" när jag skruvade tillbaka den lilla skruven. men motorn går som vanligt" Kan spännaren vara dålig?
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2014-05-22 klockan 13:47.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Det är klart att spännaren kan vara dålig men den är av så enkel och till synes stabil konstruktion att jag i första hand skulle leta efter problem på annat håll.

    Om du tar ut spännaren och skjuter ihop den helt samt drar ut den sakta skall du kunna höra "snäppen" varje gång "haken" går in i ett nytt "hack". I så fall är den säkert hel. Att den fjädrar tillbaks litet har nog inte så stor betydelse för jag har för mig att det är motorns oljetryck som håller kedjespännaren ute under färd.

    Om man inte tänker ha kvar bilen längre tag så kan väl fuskmetoden att dra i en ny kedja fungera (men du får i så fall inte sälja bilen till mig). Kedja och drev slits samtidigt lika mycket och drar du i en ny kedja kommer den troligen mycket snabbt slita in sig efter de slitna dreven och bli lika dålig som den gamla. Plaststyrskenorna slits också men det är kanske inte lika känsligt om de gamla slitna får sitta kvar.

    När jag bytte hela kam- och balansaxelkedjesetet på min og9-3 kostade det mindre än 500 kr. Men då gjorde jag förstås bytet själv. Och på den tiden sålde SAAB grejorna starkt subventionerat.

    Per L

  8. #28
    Jo jag hör "knäppen" men de slutar knäppa (inga hack kvar) efter ca 17.5 mm. Har hört om folk som mätt sina sträckare till 18+ och det borde i så fall vara omöjlig att mäta upp det måttet om den hela tiden fjädrar tillbaka till sista hacket (enligt mig 17.5ish). Jag kan ju ha mätt fel förstås men förmodligen så är jag extremt nära maxgränsen, Kedjan låter mer när bilen är kall sedan trycks sträckaren ut sista biten vid varm motor vilket får den att tystna? Jag bytte ju som sagt övre skenan i ventilkåpan och den var rätt hård men den var fortfarande solid om man säger så, inga "spår" eller så. Men dreven kanske slits mer.

    Mitt mål är som sagt att den skall hålla över sommaren, för en så lite peng som möjligt. Den är inte mycket att ha annars. bortkopplad ac, rost vid hundbenen och även växellådan beter sig lustigt ibland och är nog på sin sista vers. Men det är ju en ständig ångest att åka runt som det är nu, Fick ett varningspip om att spolarvätskan är låg och sket nästan ner mig .

    Finns det ingen här som vill tjäna en liten hacka på att hjälpa mig och ge saaben övertid här i livet? Alla tips är väldigt uppskattade.

    EDIT: Spelade in en kallstart också. det blev bättre vid kallstart efter byte av skenan i ventilkåpan i varje fall. fattar inte riktigt för det låter ju inte som att kedjan slammrar osv utan mer ett konstant ljud som inte ändrar sig. https://www.youtube.com/watch?v=EENC...ature=youtu.be
    Om man drar in en ny kedja, Finns det risk att den inte heller låter som den ska pga slitna drev?
    Senast redigerat av Henkrik92 den 2014-05-22 klockan 22:21.

  9. #29
    Glömde säga att det var väldigt skitigt vid sträckaren, det kan va så att det läcker lite där men det var rätt geggigt så det är svårt att avgöra. Kan läckage vid sträckaren göra att kedjan inte spänns ordentligt?

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    För att endast testa kan man förlänga spännarens kolv med en svetsloppa på 3-5mm.
    Byter man bara kedjan och inte drev o skena blir, är nu, kamtider förskjutna och de är inte heller bra.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #31
    kedjan ser ju inte något vidare slapp ut på mina bilder? Jag kunde väl röra lite på den men har sett en del andra bilder där kedjan verkligen "hänger" ner imellan dreven, förstår inte hur de kedjorna inte kan föra ett h*vetes ljud? vad innebär det att kamtider blir förskjutna? Låt säga att jag hittar någon som kan göra ett fulbyte, blir det bättre av det eller kan den lika gärna kugga över av andra anledningar?

Liknande ämnen

  1. Missljud bak, Saab 93 Aero 2005
    Av Ek4n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 11:15
  2. Missljud saab 93 aero
    Av StorStark i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 14:11
  3. Konstigt missljud Saab 9-5 aero -02
    Av victorious i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-08, 23:38
  4. Saab 9-5 aero -01 missljud?
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 20:17

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •