Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Bytte kupéfläkt, tipsoch råd NG9-3 2003 - 2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Bytte kupéfläkt, tipsoch råd NG9-3 2003 - 2007

    Steg1
    - Ta ut handskfacket. Fick det till 2 skruvar utanför och 3 innanför. Den skruven som sitter i mitten inne i handskfacket ska ha en bricka då den inte sitter i plast utan gänga.
    - Endel har acingång för kylning ner i handskfacket. Denna tog jag loss med en polygrip.
    - Montera ner den hyllan i plast som ligger under handskfacket som innehåller den lampan som lyser upp passagerargolvet.
    Denna har en skruv vertikalt under in in fläckthuset.
    - Montera ner den plastsida som ligger på höger sida mot mittkonsolen. En skruv dolt av sätet så det måste skjutas bak så mycket som möjligt. Bänd inte i denna plastbit utan när skruven ska dras så ska denna bit rakt ner. Ta ut mattan i passagerarsätet underlättar.
    - Nu kan du lossa den hylla som ligger under handskfacket med en skruv som tidigare doldes av konsolen som pekar in i mittpanelen med sterion.
    - Lossa nu denna del
    [IMG][/IMG]
    -Denna ska dras rätt ut åt höger så att det utblås som kommer från mittpanelen lossnar. Denna kan man faktiskt ta i lite på. Jag upplever inte att den riskerar att gå sönder och är i mjuk plast så passformen skadas inte.
    - Felet på min fläckt berodde på två saker. Dels denna del som hade ärgat.
    [IMG][/IMG]
    Denna rengjorde jag de synliga kopplingarna på då de var fyllda med grön koppar rost. 556 följt av rengöring med tandtråd fungerade kanon. Kom ihåg att suga upp 556 med topps eller liknande då det vad jag vet faktiskt leder ström. Denna box är faktiskt rätt dyt så jag valde att öppna den änd. Där inne hade jag samma problem med ärjning som jag rengjorde.
    - Jag stoppade tillbaka detta don och startade fläckten utan resultat. Så jag gick på själva kåpan till fläckten. Denna sitter med en bult och många skruvar. Jag hade stor nytta av en mycket kort bitshållare för skruven längts in åt vänster som pekar uppåt. Sedan märkte jag att det är bra om man har en förlängare till bitsen också.
    - När alla skruvar är borta så ska luftburken dras rakt ner i ett bestämt ryck. Jag höll klippsen utåt med plattmejselbits faktiskt. Tänk på att det finns ett klipps på baksidan också.
    [IMG][/IMG]
    - Som bilden visar är det viktigt att man just drar burken rätt ner och inte vickar en massa.
    - När denna burk är lös sitter motorn i den med 3 skruvar.
    - Skruva ut dessa sedan de förlängda brickorna ska också ut.
    - Motorn sitter nu löst men behöver lirkas ut då den är vibrationsskyddad i gummi.
    - Min motor var sönder på så vis att släpkontaktskolen hade fastnat i en brytarflens.
    - I bilden nedan finns den huvudsakliga förankringen av handskfacket. Denna behövde jag böja lite utåt och anser att det går att göra säkert till en viss gränns på kanske 2-3 cm
    [IMG][/IMG]

    - Jag valde också att borra ett hål i luftburken där motorn går in så att det kan rinna ut kondens. Antagligen hade problemen med motorn kommit från kondensen då axelslutet på den var rostig.
    - Att sätta ihop alla delar senare är lättare... Mycket lättare.
    - I med den nya motorn.
    - Rätt upp med hela fläckthuset se till att det passar i utblåset det stora ner åt vänster.
    - Stoppa in anslutningen och testa först.
    - Sätt i det lilla luftledarröret kräver ett ganska bra tyck men riskerar inte att spricka.
    - Sätt in hyllan med lampan i
    - På med sidopanelen.
    - Böj tillbaka huvudfästet till handskfacket.
    - Stoppa i handskfacket.
    - Börja med att fästa de yttre skruvarna men dra inte fullt i dom.
    - Öppna handskfacket.
    - OBS Korsdra alla skruvar sedan.
    Senast redigerat av NiclasSmedberg den 2014-05-14 klockan 08:49.

Liknande ämnen

  1. Bytte ut 6x9 i hattehyllen på min 2003 SS
    Av yesiamabro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-03-21, 18:26
  2. motorvärmare/kupéfläkt Saab 9-5 2,3t 2003 Kombi
    Av ståhla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 12:51
  3. Bytte frontfanger på 2003 9-3 SS til Turbo X
    Av stureah i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 20:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •