Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-5 -02 drar tjuvström

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591

    9-5 -02 drar tjuvström

    hej

    har tidigare skrivit om att min signaturbil uppför sig konstigt med el o dyl,det hela började med att jag kom till garaget och som vanligt så skulle jag starta bilen och åka iväg,tji den,batteriet var nästan urdraget,det fanns ej tillräckligt med kräm i batteriet för att den skulle starta,va fan nu,pärlan startar ju i ur o skur annars,aldrig haft några symtom på nått galet med batteri o laddning,satt på batteriladdaren på hjälpstart efter att kollat vattnet i cellerna,det var helt ok,med hjälpstartaren så starta den direkt,åkte en sväng på ca 20 min för att sen åka tbx till garaget,tänkte att om det är ok med laddningen så ska den ju starta på den tiden batteriet laddat när jag var ute och körde,japp det gjorde den,när jag sedan kom hem igen och stängde av bilen i garaget så stängde jag även av allt manuellt,dvs klima och radio,men när jag till min förvåning skulle ställa strömställaren till lyset i vad jag kallar för läge off vrida det till vänster då tänds halvljuset,även fast tändning är avslagen ?det började med att den ibland säger i sid,nyckel ej accepterad,då får jag låsa den med c-lås o öppna igen,då funkar det igen,sen har den börjat dra ur batt om den står i 2 dagar,har kollat laddningen,den är helt ok,sen va jag o köpte ett nytt 74 Ah batteri för att vara på den säkra sidan,alltså,laddning + nytt batteri OK,när den började dra ur batteriet så såg jag en annan märklig sak,fördröjningen av släckt innerbelysning,förut har den tänts när jag dragit ur tändningsnyckeln och lyst i ca 30 sek,nu tänds den men dimmar ner omgående ?



    har suttit o lusläst här på forum om alla möjliga problem o lösningar,så kom jag till ett inlägg som handlade om ungefär samma problem,då slog det mig,jag har ju bytt inredning i min bil,den gamla var tyginredning,den enda el som fanns i den var sätesvärmare i framstolarna,fick tag på en kanonfin inredning från en -01 aero med el o minne i förarstolen,passagerarstolen är bara el styrd (ej minne),även fläktar i framstolarna,fick dra el o dona för att få det att funka,allt frid o fröjd tills för ca 2 veckor sen när den började dra ur batteriet,så slog det mig idag,kan det vara något med elen där som spökar,hittar inga lösa kablar

    kan det vara twice som håller på att ge upp,det är ju den som styr allt med c-lås,larm lampkontroll o dyl,men ska den då dra ur batteriet?



    kan dessa fenomen som bilen visat bero på felaktig twice ??

    väldigt tacksam för svar
    Senast redigerat av topline den 2014-05-13 klockan 19:15.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    ingen ?
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Mät över batteriet med en multimeter för att se hur mkt bilen drar när den är helt avstäng, vänta 20min innan du kollar om du nyligen haft bilen igång.
    Lite drar bilen hela tiden minns dock inte hur mkt det är kanske någon annan kan svara på, men det är väldigt lite och ett friskt batteri ska klara det ett bra tag.
    Ser du att något drar ovanligt mkt så börja ryka ur säkringar för att se när förbrukningen går ner, ser du att den går ner så kolla vad den säkringen går till det är en bra bit på vägen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    har nu äntligen hittat vad som drog ur mitt batteri,såg idag att vredet till stolsvärmen stog på läge 3,va fan sätet är ju inte varmt !

    stängde av stolsvärmen,stannade bilen,slog av motor och tog ur nyckeln,döm om min förvåning att alla tidigare skumma uppförande med fördröjning av inner belysning,pling i sid osv som tidigare ej funkat nu är ok,testar att slå på stolsvärmen igen,då blir det samma knas som tidigare,inget pling i sid vid check,ingen fördröjning på innerbelysning osv,kan det ha blivit kortis i reglage eller el slingan i sätet,relän ?? värmen i stolen funkade förut,några finurliga förslag mottages tacksamt
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

Liknande ämnen

  1. Centrallåset drar tjuvström? 9000 -92
    Av kaph i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 21:31
  2. Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!
    Av Jansen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •