Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Hur mycket drar era bilar på etanol (och kan man lita på sid:en efter konvertering)?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -

    Hur mycket drar era bilar på etanol (och kan man lita på sid:en efter konvertering)?

    Tja, alla glada.
    Kör en 99:a og9-3 (T5 rules) och tröttnade på att betala mer än 15:- litern för 98 oktan. Bilen gick bra, laddade 1.3bar ca men det var som sagt för träligt vid pumpen. Samtidigt finns bara en pump med 98 oktan på orten där jag bor och den har ibland varit sönder vilket såklart skapar problem. Etanol för dryga 9:- litern kändes vettigt, och efter att ha läst på lite hamnade alltså ett snyggt skrivet etanolprogram i bilen (baserat på hur bilen går.. Jag har inte kunskap att kollla på parameternivå).
    Bilen går nu ÄNNU bättre trots samma eller rent av något lägre ladd och känns allmänt "villigare". Rappare respons, skönare övergång mellan sug och övertryck men det kan såklart handla om programmet snarare än etanolen.

    Bilen pendlas ca 8 mil om dagen med, och rullar mest i 100-110km/h på E22:an med någon enstaka "repa", men även lite på köpingen även om det inte blir mycket. På bensin snittade jag mellan 0.8 och 0.85 och låg på runt 0.75 i 110km/h. På etanolen verkar jag inte kunna komma under 1L/mil ens på E22 och snittet sista veckan trots försiktig körning ligger på 1.15L/mil. Allt enligt färddatorn. Att den skulle dra mer var jag införstådd med och med skillnaden i pris mellan bränslena så är det fortfarande en vinstaffär rent ekonomiskt (att den även går bättre är en trevlig bonus) men är inte 1.15L/mil lite högt med tanke på hur bilen används?
    Alltså är jag nyfiken på hur mycket etanol Era bilar åker runt på? Är 1.15L/mil ungefär vad man får räkna med eller bör jag kunna åka på mindre?

    En annan grej är ju detta med färddatorn.. Bilen har ju gått på bensin hela sitt liv fram tills för en liten tid sedan, och fattar den detta med etanol och ger mig avläsningar som stämmer med verkligheten? Hur mycket den drar, hur långt jag kommer på innehållet i tanken osv.. Stämmer det fortfarande? Och tankmätaren, kan jag lita på den? Läste nånstans att den kan börja balla ur då etanolen har en annan "densitet" än bensin.

    Berätta gärna hur det har funkat för Er!

    Mvh
    Senast redigerat av BPM den 2014-05-12 klockan 19:48.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    1,15 låter rimligt.

    När det gäller färddatorn så är det lätt att kolla. Tanka fullt, nolla dator och trip och vid nästa fulltankning så räknar du ut medelförbrukningen och jämför den med datorns värde.

    Tankmätare (och övriga bränsle och motordelar) som inte är konstruerade för etanol kan nog balla ur. Om det främst beror på densiteten låter jag vara osagt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 417
    Mina två 9-5 kombi ligger på den förbrukningen med vid blandad körning, siden visar ganska exakt på mina bilar alla fall.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Räkna med ca 30% mer än vad den drog på bensin. Sedan får du själv jämföra med dina "gamla" siffror.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    1,15 låter rimligt.

    När det gäller färddatorn så är det lätt att kolla. Tanka fullt, nolla dator och trip och vid nästa fulltankning så räknar du ut medelförbrukningen och jämför den med datorns värde.

    Tankmätare (och övriga bränsle och motordelar) som inte är konstruerade för etanol kan nog balla ur. Om det främst beror på densiteten låter jag vara osagt.
    Bra tips!

    Anledningen till funderingen om tankmätaren är att den verkar stämma rätt bra när jag tankar. Är den tämligen tom och jag slår i 30L så får jag drygt halv tank på mätaren vilket stämmer med avläsningen på bensin men den verkar ha trögt att sjunka under kvarts tank.. Konstigt nog så verkar datorn ha hyfsad koll på hur långt jag kommer på innehållet i tanken men det visar ofta mindre än vad man skulle anta när man kollar på tankmätaren trots att man kör på mer än 1L/mil.. Konstigt, då man tycker att de borde höra ihop. Man har ju inte 2st givare utan tankmätaren och färddatorn borde väl få sin information ifrån samma ställe..

    Skönt att höra att 1.15L/mil är normalt. Kanske framförallt skönt att man kan "lita" på sid:en..

    Upplever även ni att bilen går "bättre" på etanol? Starkare sugsida, jämnare motorgång och framförallt känns det som att den drar högre upp i registret. Med gamla bensinprogrammet drog bilen som en oxe i mellanregistret men det var knappt lönt att varva över dryga 4500rpm utan man tjänade på att växla och åka på vridet. Med etanol drar man gärna längre då den känns villig även uppemot rödmarkeringen. Kan ju iofs återigen handla om skillnader i program snarare än bensin kontra etanol.
    Fick ett race häromdagen.. En 900Talladega med BSR steg 2.. Rapp bil och en 900 3d borde va lite lättare än min 9-3 5d.. Från 80-200km/h med start på 3:an.. Han drog iväg som en skållad och fick ett par billängder direkt men runt 130 var jag ikapp och efter det var skillnaden inte liten.. Samma motstånd, samma ställe med bensinprogrammet så var det skillnad även då men inte alls så stor. Mer jämna i början och sedan drog jag ifrån sakta men säkert. Här for jag förbi som om han stod stilla och skillnaden bara ökade med hastigheten.
    Hur är det möjligt på om något lägre laddtryck än innan? Är etanolen så mycket mer effektiv eller vad handlar det om? Jag har läst att man kan ladda mer på etanol utan att riskera spikningar men blir effekten högre trots samma ladd?
    Senast redigerat av BPM den 2014-05-12 klockan 20:24.

  6. #6
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Först och främst, 1,15 är en mycket rimlig siffra! Du hinner ju som sagt med ett gäng kallstarter på det snittet, och du ligger ju bara 35% över ditt snitt på 0,85. Just kallstarterna fetar ju på oerhört mycket mer än kallstarterna på bensin så att säga. Jag själv låg på 1,15 till 1,2 l/mil när jag pendlade 8 mil om dagen med min 900 2.3i för några somrar sedan, och då var det lugn landsvägskörning blandat med oändliga köer på Essingeleden i sthlm.

    SID visar sin förbrukning utifrån spridaren på cylinder 3. Spridarens jordning går via SID och SID kan då beräkna förbrukningen genom att veta hur länge spridaren är öppen. Exakt hur DTE beräknas låter jag vara osagt, men det borde vara en kombination av tankmätaren och förbrukningen. Dvs ligger jag och kör och har en DTE på 200 km och sedan drar en ordentlig repa upp för en lång backe så sjunker DTE ganska omgående, trots att min snittförbrukning ligger kvar. När jag sedan på toppen av backen börjar fisköra så ökar DTE igen

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #7
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122
    Min 9-5 sedan automat drar ca 1,3-1,5 på E85. Mestadels landsväg men med en del kökörning
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Känns som att förbrukningen är helt i sin ordning då alltså! Nice..

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Min 9-5 auto steg1 ligger på ca 1.2-1.3L/milen på E85 blandad körning lite mer stadskörning än landsväg.
    Och den stämmer rätt bra med vad siden säger.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Grundladd BigPetes avatar
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Lövestad
    Inlägg
    316
    Medlem#
    8906
    Jag ligger på 1.1 - 1.2 med min 9-5 steg 2, och det är väldigt blandad körning; allt från kortare rundor till långa körningar
    Saab 9⁵ Aero MY04 - BioPower - 315 hk/450 Nm
    http://www.garaget.org/?car=315585

  11. #11
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Körde på 1,01 L/mil i somras med helt nybyggd motor(30 mil). Ren landsväg/motorväg med
    semesterpackning och +10 över laglig fart. Uppmätt förbrukning !

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645
    Tycker det låter som väldigt rimliga siffror.

    Jag ligger på 17,99L/100km i snitt över de senaste 12 månaderna. Snålaste tanken E85 på 15,81L/100km och högsta notering 20,85L/100km

    I snittet är enbart E85 tankat, förutom en tank BF98 inför vinteravställning. Den tanken gick sedan på 14,83L/100km i förbrukning.

    Alla siffror mätt vid pump.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  13. #13
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518
    Jag har inte kollat exakt hur väl SID:en stämmer, men den ligger på mellan 1,2-1,35 på E85 beroende på gasfotens humör.

    Det jag noterat är att min DTE har svårt att hänga med när tanken börjar gå ner under 1/4. För vad jag sett i instruktionsboken rymmer bränsletanken i 9-5 70 liter. När min DTE vid ett tillfälle visade att jag kunde köra 43 km ytterligare stannade jag och tankade, och jag fick i hela 69,11 liter, pust!

    Det jag funderar på är om min DTE är helt ute och cyklar eller om det finns en extra reserv i bilen utöver de 70 litrarna?
    Hur som haver, jag kör efter den upplevelsen aldrig längre innan tankning än när DTE visar 70 km räckvidd kvar.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Som sagts många gånger förr, DTE ska endast ses som en fingervisning, annars riskerar man att stå där utmed vägen och se dum ut

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150
    Min visar runt 1,3 blandad vardags körning. Som lägst på långkörning har jag fått uppmätt förbrukning på 0.88 på E85 men då gick det efter vägskyltarna i 24 mil.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Något att tänka på vid medelförbrukning av etanol är att på vintern, när det är E75 istället, så är förbrukningen lägre. Dessutom så gör motorvärmare gott, oavsett om det är vinter eller ej.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    150
    Medelförbrukningen på vintern beror ju på hur långt man kör, kallstarterna drar massor på vintern. Neråt -20 täcker man byn i ett vit spritdoftande moln ;-)
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Ligger generellt runt 1,2-1,3 milen på E85 blandat på stad och lite längre sträckor.

    Edit: uppmätt förbrukning vid pumpen (ej sid siffror)
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2014-05-13 klockan 12:18.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #19
    Mellan 1.0 och 1.1 l/mil, mest fram och tillbaka till jobbet plus småkörningar hemma. På E85 alltså
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #20
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ligger generellt runt 1,2-1,3 milen på E85 blandat på stad och lite längre sträckor.
    Exakt samma här.

    Det är dock förrädiskt att gasa på minsta lilla eftersom förbrukningen sticker åt skogen direkt.

Liknande ämnen

  1. Drar mycket olja efter service/kamkedjebyte?
    Av alex79 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 13:49
  2. Drar olja, lita på SAAB ang turbo?
    Av Idlewild i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 10:18
  3. Hur mycket etanol drar en Saab biopower
    Av bilgalen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 17:29
  4. Etanol E85 konvertering
    Av Ne_Mesis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •