Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klen tomgång, rycker kraftigt vid lite gas og900

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499

    Klen tomgång, rycker kraftigt vid lite gas og900

    Hej!

    Har problem med min og900 -89 med T16-motor.

    Bilen har hittills gått bra, förutom att den haft lite svårt att gå på tomgång ibland. Dör när man trycker ner kopplingen eller går ner väldigt långt i varv.
    Nu när jag körde hem genom stan började den rycka kraftigt på låg gas. Man trycker ner pedalen, inget händer och sen 0.5 s senare kommer kängururyck. Har väldigt svårt att hålla tomgång och att köra iväg är ingen rolig historia.

    Vad kan vara fel? Har inte hunnit felsöka något än. Att det är något med bränsle, luft eller tändning känns ju ganska troligt men hur skall jag lättast felsöka detta? Vad är enklast att börja med? Har någon här haft liknande problem?
    Senast redigerat av Eindpeng den 2014-05-27 klockan 22:39.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    900
    Medlem#
    8419
    Enklaste är att börja kolla tändningen, för är tändningen felinställd så kan bilen ibland gå så dåligt att till och med en lättryckare går bättre. Själv har jag tyvärr ingen stroboskopslampa för att kunna göra sånt. Hur ser tändstiften ut, dåliga tändkablar som är spruckna kan också orsaka dålig gång, fördelarlock som är sprucket innuti också. Eftersom du bor i Göteborg så har du annars ganska bra tillgång för hjälp av felsökning annars
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Kolla jordpunkten på främre balken vid batteriet, dålig jord kan ge kängurusymptom. Skruvar ur och rengör.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    vacuumslangar??? kolla det så du inte har nån luftläcka

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Har kollat vidare på detta nu. Bytte luftmassemätare men utan framgång. Har bara kört den på tomgång och gett torrgas, kall som varm, men vid alla varvtal bluddrar bilen. Inga luftläckage vad jag kan upptäcka iaf. Tändstift nästa?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Har kollat vidare på detta nu. Bytte luftmassemätare men utan framgång. Har bara kört den på tomgång och gett torrgas, kall som varm, men vid alla varvtal bluddrar bilen. Inga luftläckage vad jag kan upptäcka iaf. Tändstift nästa?
    Rekommenderar att du tar lös och kontrollerar skicket på fördelarlock & rotor om du inte redan gjort det?
    Og900 kan ibland trycka olja genom den oring som sitter mellan topplock och fördelare så det kan bli rätt kletigt under fördelarlocket ibland.

    Hade själv samma problem med en 900S jag köpte för runt ett år sedan. Den började misstända på E4:an, jag körde in på en mack och tog lös fördelarlocket och hittade oljeklet på insidan av rotorn vilket jag torkade bort och sen dess har bilen gått kanon.

    /Anton
    9000 2.3T A50

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499
    Problemet löst!

    Det var en av kablarna till tändspolen som satt löst... Nu går han bra igen! Tack för all hjälp.

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0t talladega -97. Rycker till kraftigt och slår a
    Av Dahenkiz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 14:28
  2. motorn rycker kraftigt efter 1 bar
    Av grimreaper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 14:38
  3. [LÖST] Bilen rycker och dör vid kraftigt gaspådrag 9000CS 2.3T
    Av Shadow_inc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 20:54
  4. Rycker till kraftigt :(
    Av inferno34 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 16:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •