Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorbyte 9-3 aero

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Motorbyte 9-3 aero

    Tjena allesammans är ny i saabdjungel, och ny på forumet för den delen också!

    Nu till saken, har en 9-3 aero -01 som jag lyckades kröka en av stakarna på och blåsa ett hål i blocket efter att knappt ha ägt den i en månad (fick lite tyngre gasfot)-.- mina frågor lyder så här: är det en b205r som sitter i kärran nu? Och om man nu skulle vilja ha ett t5 block med kolvar och liknande är det bara bolt on eller krävs det mycket modifikation? Och isf vilket block? Är rätt så skapligt med effekt så vet inte vad som är bäst riktigt? Om inte det går så måste det vara en b205t botten eller får det med vilken 2 liters t7 som helst? Är inte så sugen på att kör slut på den nya motorn lika fort!

    Tacksam för hjälp och tacksam för översyn med min saab okunnighet!;p

  2. #2
    Hej! Ja, i den sitter det en B205R. Hur mycket effekt har du kört med och vad för programvara?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Marcuzz Visa inlägg
    Hej! Ja, i den sitter det en B205R. Hur mycket effekt har du kört med och vad för programvara?
    Lite osäker på både effekt och exakta programvaran, men upp emot 300hk skulle jag väl tippa! Vet att det sitter någonting i från nordic, men exakt vad det är för steg vet jag inte! Laddade runt 1,5 bar med en större turbo på! Så är det nån som har lite mer koll än mig får dom gärna uppskatta effekt och ge mig goda råd! Va förälskelse vid första åkturen så vill ha i gång den igen!;p

  4. #4
    Okej, om du vill kunna hålla dig på den effekten och lite till, så är en T5-botten ett billigt och hållbart allternativ, vet att det är många andra som kör på det och om jag inte misstar mig helt, så ska en sådan botten hålla för ca 450 hk. Om det behövs göras modifikationer låter jag vara osagt, finns säkert någon här på forumet som kan slänga in en liten beskrivning på vad som behövs göras. Det du kan göra med programvaran, är ju att kontakta Nordic och fråga om de har registrerat att din bil har fått programvaran därifrån, alltid en fördel om man vet att det sitter ett bra program i bilen, annars om du har otur, så kan du förbruka fler kolvar och stakar.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    92
    Om du inte kört med den så länge kanske du kan kontakta tidigare ägaren och fråga vad bilen har för mappning och vad han gjort med den i form av ombyggnationer.
    Saab 9-3 SC Aero V6 Turbo 2007
    Mvh
    Joar

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 382
    Medlem#
    6935
    Du kan köra med antingen T5 botten eller byta kolvarna i T7 till smidda kolvar, det är oftast dom som ger upp.
    Motor som passar är B204, vilket är T5's motsvarighet till B205.
    Du kan även passa på att gå upp till 2.3 liters, då ska du ha en B234 men detta kräver anpassning av mjukvaran.

    Dom flesta som kör med T5 botten kör ändå med T7's toppackning, men detta kräver att man svarvar ner kolvarna en bit då packningen är tunnare (1.1mm om jag inte missminner mig).
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Motorbyte från T7 till T5 OG9-3 Aero
    Av Aerocoffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 13:46
  2. motorbyte saab 9-5 aero 00 nordic steg 3
    Av jonasbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •