Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Någon som reggat Hirschtrimm?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Någon som reggat Hirschtrimm?

    Någon här som utnyttjat förmånen och reggat in sin SAAB med hirschtrimm ?
    Isåfall vad blev skillnaderna försäkring/skatt mkt högre eller kanske lägre
    Mvh jonas


    En lite bättre rubrik än bara "Hirsch" kan du väl bjuda på. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-05-10 klockan 23:46.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 142
    Medlem#
    2555
    Min gamla äkta Hirsch -02 hade exakt samma försäkring som en vanlig Aero, oftast billigare än Vector mm.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Tack för att du fixa det. Vfr mvh jonas

  4. #4
    Min fick lägre skatt, men det skiljer mellan olika modeller då skatten är så beroende av hur mycket växtnäring (CO2) som motorn klarar av att producera.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    I detta fallet handlar det om att gå från 216,0 g/km (co2) till 224,0 g/km (co2) enligt hirsch. Min bil är en 2008 aut 2,0t biopower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    305
    I mitt fall har det handlat om tior upp o ner på skatten och några hundralappar upp på försäkringen. Inget som talar varken för eller emot att regga pga kostnadsskäl alltså utan det gör man av andra skäl.
    Har reggat 2 bilar varav alltså den ena fick lite billigare skatt. TS antar jag får högre eftersom utsläppet ökar.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  7. #7
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Är det bara med hirsch trim som man kan regga bilen?

    Hirsch anger en lägre bränsleförbrukning för 9-5 2,3BP. Någon som kan uttala sej om det stämmer i verkligheten?

    - - - Uppdaterad - - -

    Vad händer om man skiter i att regga om bilen? Försäkringsbolagen brukar ju ha en ruta som man ska kryssa i om bilen är trimmad.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 549
    Medlem#
    8163
    Personligen så har en bil som påstås vara trimmad med Hirsch men där det inte syns i trafikregistret inget extra värde jämfört med en original, snarare tvärtom då det är en trimmad bil som förmodligen gått hårdare. Skulle jag vara beredd att betala extra för en hirschad bil då måste den vara reggad med trimmet.
    /Johan

  9. #9
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Personligen så har en bil som påstås vara trimmad med Hirsch men där det inte syns i trafikregistret inget extra värde jämfört med en original, snarare tvärtom då det är en trimmad bil som förmodligen gått hårdare. Skulle jag vara beredd att betala extra för en hirschad bil då måste den vara reggad med trimmet.
    /Johan
    Värdet av vad? Pratar du försälningsvärde så håll min bil utanför den diskussionen då den inte är till salu.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Hej.. Jo 900 t8 det är bara hirsch som man kan regga bilen med då dem är/var Saabs officiella garagetuners som tex Volvo har Polestar. Ang bränsleförbrukningen så lovar ju alla trimmare lägre förbrukning.. Jag ska hirschtrimma min på torsdag så vi får se vad jag tycker angående bränslet... Men den första veckan kommer man ju vilja Gazza mer
    JSN: i mina ögon är det ju som du säger oxå mer värt med en inreggad trimning.
    Sid och Göran jag tror jag bestämt mig jag regar in bilen och inputar här vad min förändring blev.
    Trevlig kväll allesammans mvh jonas

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    305
    Klart du skall regga, lycka till o mycket nöje. Automaterna blir sjukt bra med Hirsch.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Hej.. Kollade idag med trspstyrelsen, 10:-/g kostar Biopower så min kommer gå upp 80:- det är taget för en.inregning.

  13. #13
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av Sid Visa inlägg
    Klart du skall regga, lycka till o mycket nöje. Automaterna blir sjukt bra med Hirsch.
    Varför är det klart?
    Man får ju öka vissa procent i hk/nm utan att behöva regga om!
    Så varför regga om det bara kostar extra?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 084
    Medlem#
    1941
    Kan man på pappret få det lagligt, varför inte?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Man får ju öka vissa procent i hk/nm utan att behöva regga om!
    Om vi diskuterar Hirsch så är det nyare bilar som är aktuella, dvs bilar som är helbilsgodkända. För dessa bilar finns det ingen möjlighet att trimma lagligt utan omregistrering.

    Citat Ursprungligen postat av Purex Visa inlägg
    Så varför regga om det bara kostar extra?
    Jag betalade inget extra för registreringen. Allt ingick i det pris Hirsch hade på sin web-sida. Sen kom, lite oväntat, pengar i retur från transportstyrelsen ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Göran: behöver man inte dra in bilen på regbesiktning.? Räcker det med att skicka in papperna..?

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 084
    Medlem#
    1941
    Du måste regbesiktiga & ha alla papperna med dig.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Ok.
    http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F270006181

    Det är detta jag beställt.. Men läser nedtill att man måste åberopa manuell om man har automat..? Måste ju ändå vara co2 som styr skatt. Jag har 216g/co2 original nu blir det 224g/co2

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av kolven28 Visa inlägg
    Göran: behöver man inte dra in bilen på regbesiktning.? Räcker det med att skicka in papperna..?
    Jag lämnade bilen till den lokala Saab-verkstaden (Biva) för montering. Någon gång i veckan kommer en representant från bilprovningen för att göra olika typer av besiktningsjobb. Biva lämnade pappershögen från Hirsch och han kollar att det är rätt bil (chassinummer) och sedan var allt klart.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 719
    Medlem#
    6850
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Om vi diskuterar Hirsch så är det nyare bilar som är aktuella, dvs bilar som är helbilsgodkända. För dessa bilar finns det ingen möjlighet att trimma lagligt utan omregistrering.


    Jag betalade inget extra för registreringen. Allt ingick i det pris Hirsch hade på sin web-sida. Sen kom, lite oväntat, pengar i retur från transportstyrelsen ...
    Stämmer bra, jag som missuppfattade SFROs handbok!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

Liknande ämnen

  1. Hur har ni gjort som reggat bilen med ny motor?og900
    Av vwmania i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 16:16
  2. Hirschtrimm till Biopower!
    Av saab_17 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •