Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 9-5 Aero -02 Felsökningsstrategi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Nora
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    9-5 Aero -02 Felsökningsstrategi

    Hej allihop!
    Jag har under ett par veckor slitit mitt hår över min Saab 9-5 Aero -02 som går dåligt vid fullgas.
    Den kan först gå helt ok medans efter ett tag så tvekar den på mellanregistret vid full gas.

    Jag skulle vara oerhört tacksam om ni kunde bistå med råd/felsöknings strategier.
    Har kollat det vanliga. Stift, vakumslangar och turbo (den glappar inte iallafall)
    Komptest visar ca 11.5 på alla cylindrar. Den drar lite olja, har inte kollat igenom vevhusventialtions ventilerna än förutom en vit som gick att blåsa i från båda håll. Den böt jag ut.
    Programvaran är inte modifierad (vad jag vet)

    Jag har en Tech2 och jag har låst upp open SID med T7suit (efter att den börjat gått dåligt)
    Har även monterat en laddtrycksmätare för att se om laddtrycket beter sig konstigt.
    Jag kan även ta snapshots och kolla alla möjliga roliga grafer/värden i datorn men behöver veta vad man ska kolla efter

    Som sagt behöver hjälp med någon sorts strategi. Vilka värden man kan förvänta sig i Open SID/Tech2 m.m.

    Jag kan utläsa att det är misständningar/knackningar vid tillfällen den tvekar men får inga felkoder.

    /Fredrik

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av 12Parsec Visa inlägg
    Hej allihop!
    Jag har under ett par veckor slitit mitt hår över min Saab 9-5 Aero -02 som går dåligt vid fullgas.
    Den kan först gå helt ok medans efter ett tag så tvekar den på mellanregistret vid full gas.

    Jag skulle vara oerhört tacksam om ni kunde bistå med råd/felsöknings strategier.
    Har kollat det vanliga. Stift, vakumslangar och turbo (den glappar inte iallafall)
    Komptest visar ca 11.5 på alla cylindrar. Den drar lite olja, har inte kollat igenom vevhusventialtions ventilerna än förutom en vit som gick att blåsa i från båda håll. Den böt jag ut.
    Programvaran är inte modifierad (vad jag vet)

    Jag har en Tech2 och jag har låst upp open SID med T7suit (efter att den börjat gått dåligt)
    Har även monterat en laddtrycksmätare för att se om laddtrycket beter sig konstigt.
    Jag kan även ta snapshots och kolla alla möjliga roliga grafer/värden i datorn men behöver veta vad man ska kolla efter

    Som sagt behöver hjälp med någon sorts strategi. Vilka värden man kan förvänta sig i Open SID/Tech2 m.m.

    Jag kan utläsa att det är misständningar/knackningar vid tillfällen den tvekar men får inga felkoder.

    /Fredrik
    Tändkassetten antar jag att du provbytt med en känt felfri? Bra.

    Vi brukar göra så att en kör medan en annan tittar igenom att alla värden ser ut som förväntat. Sedan är det dags att titta på knackningar/missfires på de 4 cylindrarna för att se om någon av dem står ut, speciellt i samband med effektbortfall, och i största allmänhet om något ser konstigt ut. Många värden är det uppenbart vad som borde vara normalt på, andra kan man titta på en referensbil vad de ligger på. Får man misstänkta värden från någon sensor kan man i de flesta fall prova att koppla ur den misstänkta sensorn för att se om det fungerar bättre med defaultvärden. Dock, detta är inte alltid samma som att misstänkt sensor är trasig, andra fel kan i vissa fall göra att sensorerna inte mäter rätt saker längre.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Läs denna

    http://forum.saabturboclub.com/showt...nstningssystem

    Sen i Opensid så kollar du hur mair och mreq ligger i förhållande till varann.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Nora
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tändkassetten har jag jag testat med en känt fungerande från en annan bil.
    Ingen cylinder verkar vara utstickande direkt, möjligtvis är det fler miss/knack på 4:an men inte jättemycket.

    Nu är det ju just det att jag inte har någon referensbil att kolla med.
    Det jag behöver veta är de korrekta börvärdena på min bil.
    Vilken mreq/mair ska jag ha?
    De skiljer sig med ca. 2-300 vid fullgas. går upp till 1200 Har jag för mig. Mair ligger efter.

    Visst har jag möjlighet att en polare sitter och läser av medans jag kör men det spelar ingen roll då vi inte vet vad vi ska titta efter

    Tankurluftningen verkar inte vara fallet då jag testat att dra/pluggat övre slangen till magnetventilen utan någon skillnad.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hur långt går laddtrycksmätaren, går den längre än gult?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Nora
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hur långt går laddtrycksmätaren, går den längre än gult?
    Om du menar mätaren i instrumentpanelen så går den precis in på det röda. Men det är väl inte laddtrycket om jag förstått det rätt?
    Den eftermonterade laddtrycksmätaren visar 1,1 -1,4 lite beroende på.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Mm, den i panelen menar jag och om jag tolkar dig rätt så visar den bara grundladd.

    Har detta problem kommit efter att du monterat din laddtrycksmätare?

    Det är nog dags att du skriver vart du bor och ber någon om hjälp på plats.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Nora
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tröttnade och lämnade in bilen till Maptun.

    Visade sig vara ett kombinerat fel. Saknades en o-ring till kobran och bränslepumpen höll på att ge sig.
    Bränsletrycket varierade. Därav att den gick bra ibland.
    Jag köpte en Racetronix 340l/h pump som jag skruva i och vips så gick bilen som en klocka.
    Senast redigerat av 12Parsec den 2014-05-28 klockan 09:37.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •