Sidan 5 av 13 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 253

Ämne: Ni som kör på E85 i era bilar runt om i Sverige och har startproblem

  1. #81
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Bagarn: Det låter inte som att du har samma bekymmer som resterande, dom jag pratat med har bilar som snarare går fett, inte magert.. Fortsätt leta läckage
    Fast det verkar ju inte riktigt så i den här tråden eller?
    850 adaption, svårstartad etc etc. Borde tyda på högre etanolhalt = går magert?

  2. #82
    "Jag har hört från en vän" (etc. etc.) att det är e75 på mackarna under den kalla tiden av året. Kan detta vara ett bevis på att det stämmer?

  3. #83
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av eddhedd Visa inlägg
    Jag har hört att det är e75 på mackarna under den kalla tiden av året. Kan detta vara ett bevis på att det stämmer?
    Nej det är inte samma som detta, snarare mer lättstartat med e75 då den innehåller mer bensin.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #84
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Flyttat tråden till Allmänt då detta inte bara verkar röra Östergötaland.

    För övrigt tänker jag direkt fylla i några liter BF98 då jag tycker mina symptom matchar precis det som beskrivs här och att jag dessutom tankat på annat ställe än jag gör normalt.

  5. #85
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Noterat startproblem på NG9-3:an på E85. Tar längre tid o starta än förut.
    Lite orolig tomgång i början vid kallstart. (Står i garage som håller +15). Men det har hänt förut med orolig tomgång.

  6. #86
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Fast det verkar ju inte riktigt så i den här tråden eller?
    850 adaption, svårstartad etc etc. Borde tyda på högre etanolhalt = går magert?
    Fast lambdavärden vid uppstarter där man haft problem tyder på att problembilarna går fett, förvirrande, jag vet.. Jag håller på och labbar kallstart nu för att se om jag kan få bort det helt från min kärra... Men som jag sett det så tyder allt på att det är fet blandning, inte mager.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #87
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Fast lambdavärden vid uppstarter där man haft problem tyder på att problembilarna går fett, förvirrande, jag vet.. Jag håller på och labbar kallstart nu för att se om jag kan få bort det helt från min kärra... Men som jag sett det så tyder allt på att det är fet blandning, inte mager.
    Kollade inte riktigt min lambda vid kallstart. Men vid varm motor och tomgång gick den upp på +2500. Med Amul på 1100 pendlade lambdan mellan +1200-1400 ca.
    Kan mycket väl varit på minussidan på kallstarten.

    Eftersom problemen uppkom efter en tankning så känns det som att det kanske har med det att göra. Denna tråd styrker ju onekligen det.

    Jag tänker börja med att spilla i några liter BF98 innan jag fortsätter läcksökning.

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Hej!

    Jag bor i Finland och tankar E85 från ST1 och har inte märkt nav något problem. Startproblem har jag inte märkt av, förutom att ca var 10 start märker man att startmotorn får dra några varv till innan den hoppar igång. Det handlar om ca 1 sekund extra, absolut inga 8-10 sekunder! Tomgången i början har aldrig varit dålig heller.

    Jag ska turista i Sverige snart, mestadels i de sydliga delarna. Vilka mackar ska jag tanka på för att undvika fulsprit?

  9. #89
    Jahapp, tankade en full tank på st1 förra veckan, och minsann, då blev det svårt att starta och den tjuvstannade på tomgång några gånger. Körde ur halva och fyllde upp på OKQ8 och nu funkar den som vanligt igen..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Min 9000 startar direkt som vanligt, tankar ST1 i Örebro (närheten av Lidl).

  11. #91
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Någon här som har ordentliga problem med kallstarterna som också har tillgång att läsa ur och skicka sitt program?

    Dra ett PM till mig isf...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #92
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Liten update i ämnet från min sida:
    Körde i helgen och då hade bilen tappat adaptionen (av nån anledning). Startade, och bilen går mycket riktigt fett vid uppstart. När jag sen körde lite adapterade den på 84.1% och verkade lira. Meckade och hade av batteriet, så ny adaption och den här gången på 85% och högt amul på 573. Skillnaden att motorn var varm när jag på nytt startade den och den fick adaptera, så misstänker att det har med det göra. Problemet alltså inte löst.

    Tankade i 15l bf95. Ny adaption, på 60%. Och nu verkar det lira. Amul på -200 och lambdan ligger bra utan något som antyder luftläckage. Så något kändes som det inte var riktigt hundra med etanolen i tanken.

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163
    Kan göra en uppdatering jag också. Hade problem jag med efter att ha tankat på Jet i Västerås för ett par veckor sedan. Startproblem med att man fick harva på startmotorn ett par sekunder innan den ville hoppa igång.
    När den väl startade så var det inga problem.

    Körde därefter en vända Bensin och problemet försvann. Har nu kört 3-4 tankar etanol efter det utan några problem i huvud taget. Däremot så har jag inte tankat på samma Jet mack som tidigare.
    Kan ha varit en tillfällighet eller att systemet behövde rensas men det känns märkligt när så många andra fick samma problem som när jag fick mitt.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

  14. #94
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Liten update, tankade idag på Statoil Nordaby (Västerås). Där har det hittills fungerat prima med E85.

    Innan jag tankade var adaptionen 850, fyllde upp max med E85, 65 liter blev det. Blev förvånad när siden visade "Refuled 63L (GAS)" eh jaha GAS? ska ju eg stå E85 då jag fyllde upp med just E85. Adaptionen blev 510 (E51) strax efter och det känns tydligt att det inte är E85 i tanken. Mkt skumt det här. Har inte kört tillräckligt för att få ett Amul-värde.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #95
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Liten update, tankade idag på Statoil Nordaby (Västerås). Där har det hittills fungerat prima med E85.

    Innan jag tankade var adaptionen 850, fyllde upp max med E85, 65 liter blev det. Blev förvånad när siden visade "Refuled 63L (GAS)" eh jaha GAS? ska ju eg stå E85 då jag fyllde upp med just E85. Adaptionen blev 510 (E51) strax efter och det känns tydligt att det inte är E85 i tanken. Mkt skumt det här. Har inte kört tillräckligt för att få ett Amul-värde.

    Soppan från den stationen skulle jag verkligen vilja testa och se vad den innehåller....

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  16. #96
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Ny intressant iakttagelse:
    På väg hem från kullen igår stannade jag på OKQ8 i Arboga och tankade 51l E85 och en skvätt SI alchohol. Adaptionen låg innan på 82%.

    Märkte efter typ halva tankningen att pumpen "stannade till" ett kort tag och sen satte igång igen, ungefär som att den bytte tank.

    Vid start sen märkte jag att AD och CA endast låg på runt 60% och sen gav den meddelande om Refueled 51l GAS.
    Amul ligger stadigt mellan -100 till +100 cirka.

    Bensin i pumpen?!

    Ska leta luftläckage men tvivlar på att det skulle komma helt plötsligt och att amul isåfall inte skenar

  17. #97
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Ny intressant iakttagelse: På väg hem från kullen igår stannade jag på OKQ8 i Arboga och tankade 51l E85 och en skvätt SI alchohol. Adaptionen låg innan på 82%. Märkte efter typ halva tankningen att pumpen "stannade till" ett kort tag och sen satte igång igen, ungefär som att den bytte tank. Vid start sen märkte jag att AD och CA endast låg på runt 60% och sen gav den meddelande om Refueled 51l GAS. Amul ligger stadigt mellan -100 till +100 cirka. Bensin i pumpen?! Ska leta luftläckage men tvivlar på att det skulle komma helt plötsligt och att amul isåfall inte skenar
    Samma som för mig mer el mindre alltså.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #98
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Tankade igår på Statoil sthlms rondellen i Norrköping, Refueled visade E85 men adaptionen gick ner till 71% tankade bara 20L vet inte vad den hade visat om ja tankat fullt.
    Brorsan har fått samma fel att adaptionen blev på tok för låg vet dock inte vad hans "Refueled" visat.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #99
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Undra om man varit ute o korrigerar ngt från bensinbolagen? Alltså har kört E85 i två år utan några som helst bekymmer. Så ngt måste ha hänt sista 4-5 månaderna med bränslet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #100
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 111
    Tycker ni litar allt för mycket på era syresensorer. Hur pass nya är dom?

Liknande ämnen

  1. Tråden om bilar som säljs i Sverige som varit skrot i annat land
    Av bollman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 460
    Senaste inlägg: 2023-08-13, 20:35
  2. [LÖST] Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5
    Av Saab.fred i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-05-30, 11:53
  3. Motorgruppen I Sverige AB
    Av Lilak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 23:33
  4. Krigszoner i Sverige
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 09:22
  5. 9-3 cab -05 i Sverige?
    Av BoJJo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •