Sidan 4 av 13 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 253

Ämne: Ni som kör på E85 i era bilar runt om i Sverige och har startproblem

  1. #61
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 213
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Har ni problem med starten oavsett om bilen stått i skugga eller i solen?
    Vissa av problemen med kallstart under våren har varit relaterade till kall bil som stått i solen och värmt upp sensorerna, när det sedan sugs in kalluft blir starten lite otrevlig.
    När jag åkte biopower blev det gärna så. Tidig till jobbet för att sedan stå och bli ljummen i solen innan man skulle hem framåt sen eftermiddag/kväll. Första startförsöket med bara ett host. Sedan fick man jämn gång på andra eller rent av tredje.

    A&O med biopower är att inte ens tänka på att åka iväg med kall bil innan den förhöjda tomgången stabiliserats där den skall vara kring 800-900 eller vad det kan vara. Gör man det så brukar det inte sluta med ett tjuvstopp.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  2. #62
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    978
    Medlem#
    9223
    Well, jag kan joina skaran med "startproblem" på E85.

    Visserligen har jag inte direkt något problem, bortsett från att starttiden numera ligger på runt ca 2.0 sekunder vid kallstart. På BF98 har det legat runt 1.0s +/-0,3s.
    Tankar E85 på Statoil Råcksta, Vällingby.
    Har visserligen bara hunnit med en full tank på E85 så adaptionen är just nu på 77%.


    Skrev väl mest det här för att följa
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #63
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    61
    varje gång jag tankat fullt med E85 så har bilen blivit seg vid kallstarter (6-12 sekunder), detta har jag märkt sedan 3-4 veckor tillbaks. Men det är vid kallstart som E85 krånglar, efter 10-20 sekunder går bilen som den ska.KallstartsproblemenlLöser sig så fort man får i 95 eller 98okt. Nu när man startar med 98okt tar det inte mer än 0.8-1.2 Sekunder.

    Bilen blev lika dan när jag tankade E85 nere i Jönköping för 2 veckor sedan.

  4. #64
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Till alla er som har dom här problemen och har open sid - Hur beter sig lambdavärdet precis efter uppstart? MASSOR med minus?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #65
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 047
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Till alla er som har dom här problemen och har open sid - Hur beter sig lambdavärdet precis efter uppstart? MASSOR med minus?
    Ska kolla på min vid nästa uppstart.

    Vill kolla så jag fått det rätt +amul = går snålt och fetar på med bränsle tvärt om med -amul.

    +lambda = bilen går snålt? Ex +1000 = +10%?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #66
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 696
    Medlem#
    2378
    Min 9-3SC var riktigt trögstartad förra veckan. Frugan som kör den vet inte vad eller var hon tankat men troligtvis då Etanol på nya macken vid ICA Grytan eller på JET Tunby eller nånstans i Eskilstuna där hon jobbar.

  7. #67
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ska kolla på min vid nästa uppstart.

    Vill kolla så jag fått det rätt +amul = går snålt och fetar på med bränsle tvärt om med -amul.

    +lambda = bilen går snålt? Ex +1000 = +10%?
    Precis så... Det jag sett från bilar som haft lite problem (även min visar tendeser på att gå fetare på kallstart nu) så verkar det vara så att det är fetare blandning än det ska vara dvs INTE mer etanol...

    Jag själv upplever dock inga problem med det här... men fetare blandning än tidigare har jag trots samma adaption, ~10% fetare...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #68
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935
    Mycket intressant.

    Jag har senaste veckorna noterat att bilen tar längre tid på sig att starta. Efter att tidigare alltid hoppat igång på 0.8-1.0 sekunder har den senaste tiden legat runt 2.0, nån enstaka gång så länge som 3.0 sekunder. Den har även varit väldigt nervös direkt efter uppstart och innan den nått arbetstemp, något jag bara upplevt vid minusgrader innan och inte alls lika märkbart som det varit nu.
    Tankar min E85 på Preem-mackarna runt Gävle.

    I går gjordes en tur till Örebro, och på vägen dit så tankade jag på Preem i Sandviken. Det kördes rätt hårt både dit och hem, och på hemvägen tyckte jag mig lägga märke till att det fattades effekt. Bilen gick bra men det var lite för lite knuff i grejerna, brukar oftast ha problem att hitta fäste på trean men nu släppte den knappt på tvåan trots hård provocering.
    Väckte passageraren som via OpenSID och OBD började jaga värden, och mycket riktigt så fattades det en hel del pulver.
    mAir gick sällan över 1000, och brukar vanligtvis damma i stoppet vid 1250 utan större problem. Laddet kämpade för att peaka vid 1 bar, brukar inte ha några problem att nå 1.5.
    Efter att ha tankat 95 vid nån håla i skogen som jag inte ens kommer ihåg vad den hette så gjordes en ny adaptering, och nu går bilen som den ska. Fattas förstås en del effekt pga 95 i tanken, men laddet och luftmassan finns där iaf.

    Eftersom adaptionen visade 85% tänkte vi förstås aldrig på att kolla amul, men det ska jag definitivt göra nästa gång.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #69
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Mycket intressant.

    Jag har senaste veckorna noterat att bilen tar längre tid på sig att starta. Efter att tidigare alltid hoppat igång på 0.8-1.0 sekunder har den senaste tiden legat runt 2.0, nån enstaka gång så länge som 3.0 sekunder. Den har även varit väldigt nervös direkt efter uppstart och innan den nått arbetstemp, något jag bara upplevt vid minusgrader innan och inte alls lika märkbart som det varit nu.
    Tankar min E85 på Preem-mackarna runt Gävle.

    I går gjordes en tur till Örebro, och på vägen dit så tankade jag på Preem i Sandviken. Det kördes rätt hårt både dit och hem, och på hemvägen tyckte jag mig lägga märke till att det fattades effekt. Bilen gick bra men det var lite för lite knuff i grejerna, brukar oftast ha problem att hitta fäste på trean men nu släppte den knappt på tvåan trots hård provocering.
    Väckte passageraren som via OpenSID och OBD började jaga värden, och mycket riktigt så fattades det en hel del pulver.
    mAir gick sällan över 1000, och brukar vanligtvis damma i stoppet vid 1250 utan större problem. Laddet kämpade för att peaka vid 1 bar, brukar inte ha några problem att nå 1.5.
    Efter att ha tankat 95 vid nån håla i skogen som jag inte ens kommer ihåg vad den hette så gjordes en ny adaptering, och nu går bilen som den ska. Fattas förstås en del effekt pga 95 i tanken, men laddet och luftmassan finns där iaf.

    Eftersom adaptionen visade 85% tänkte vi förstås aldrig på att kolla amul, men det ska jag definitivt göra nästa gång.
    Låter inte som att det är samma problem som dom andra i tråden har... Som jag förstått är det ingen som har problem med effekten när maskin väl är varm, det handlar om kallstartsegenskaperna.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #70
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 047
    Medlem#
    3471
    Kollade nu när jag startade. Lambda visar negativa värden hela tiden när motorn går kall. Tog 1,7 sek att starta. Så det märks att sista tanken E85 är annorlunda. Amul ligger kring +800.

    Dock går bilen som den ska när den är varm, inte heller spec svår vid kall motor förutom att starten tar längre tid.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #71
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Kollade nu när jag startade. Lambda visar negativa värden hela tiden när motorn går kall. Tog 1,7 sek att starta. Så det märks att sista tanken E85 är annorlunda. Amul ligger kring +800.

    Dock går bilen som den ska när den är varm, inte heller spec svår vid kall motor förutom att starten tar längre tid.
    Hur mycket negativt? runt -1000?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #72
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 047
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Hur mycket negativt? runt -1000?
    Ja ungf där vill dag minnas. Det varierar upp och ned. Jag brukar inte stå på tomgång så länge oftast börjar jag rulla direkt efter att maskin stabiliserat sig. Dock är lambda 0 när man startat motorn. Vilket är normalt för lamdaregleringen går väl inte in för än typ 20-30 sekunder senare?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #73
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Ja ungf där vill dag minnas. Det varierar upp och ned. Jag brukar inte stå på tomgång så länge oftast börjar jag rulla direkt efter att maskin stabiliserat sig. Dock är lambda 0 när man startat motorn. Vilket är normalt för lamdaregleringen går väl inte in för än typ 20-30 sekunder senare?
    Att den startar med lambda på noll är helt normalt, det ska va så

    Att den däremot får reglera ner så mycket betyder att den går fett.. i de här skedet styrs det av kallstarten...
    Jag har gjort lite noteringar på både lambda och temperaturer på motorn när jag startat kontra uppstartstider, ska sätta mig och kika igenom min egen kallstart och se om jag kan fippla bort problemet helt i min egen kärra, återkommer här med resultat senare.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #74
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Låter inte som att det är samma problem som dom andra i tråden har... Som jag förstått är det ingen som har problem med effekten när maskin väl är varm, det handlar om kallstartsegenskaperna.
    Jag hade vid normal körning aldrig märkt problemet. Det var som sagt bara toppeffekten som saknades, så jag gissar att jag åkt omkring i flera veckor utan att ens märka detta. Det är ju inte så att jag dagligen håller stumt genom växlarna direkt.

    Nån med OpenSID som kan kolla om ni får ut max av er bil med denna konstiga etanol?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #75
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag hade vid normal körning aldrig märkt problemet. Det var som sagt bara toppeffekten som saknades, så jag gissar att jag åkt omkring i flera veckor utan att ens märka detta. Det är ju inte så att jag dagligen håller stumt genom växlarna direkt.

    Nån med OpenSID som kan kolla om ni får ut max av er bil med denna konstiga etanol?
    Jag tror faktiskt inte att det problem du upplever hänger ihop med det tråden handlar om. Skulle programmet dra ner på luften för att det spikar eller liknande så skulle detta synas på mreq med vilket vad jag förstår det inte gör?

    Jag får ut full fräs ur min kärra trots lite knas när den är kall, har inga som helst problem med toppeffekt, då vågar jag dessutom påstå att jag kramar ur mer effekt på E85 än dom flesta som påstått sig ha problemet här.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #76
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 047
    Medlem#
    3471
    Rcy, Manick min hade inget effetktapp när den krånglade med kallstart, däremot gick lite oroligare/ryckigt vid körning i lägre hastigheter.

    Mreq å mair är som vanligt alltså.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #77
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 389
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Jag tror faktiskt inte att det problem du upplever hänger ihop med det tråden handlar om. Skulle programmet dra ner på luften för att det spikar eller liknande så skulle detta synas på mreq med vilket vad jag förstår det inte gör?
    Jodå, det gör det. Kanske var lite otydlig där.
    Från att i vanliga fall begära 1250 gick den sällan över 1000.

    Nu vet jag inte om det här med saknad effekt har varit en längre tid eller om det enbart var den här tanken, åker ju som sagt sällan omkring med WOT i normala fall. Det kan ju ha varit just macken i Sandviken som hade dålig E85, har aldrig tankat där förut och kommer antagligen aldrig att göra det igen.

    Problemen med kallstarter och nervös tomgång har jag dock haft dom senaste 3-4 tankarna etanol.

    Jag ska när denna tank är slut prova en tank E85 från den mack jag vanligtvis tankar på och kolla om effekten saknas även där.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #78
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Nu bör ju rimligtvis "min" mack där det strulade ha fått lite påfyllning (vet inte hur ofta man fyller på), men det är ju en månad sedan senast nu. Passerar där igen om en vecka, och ska för skojs skull testa att tanka där, samt även fylla upp några liter i min reservdunk. Så om jag får griniga tendenser igen så blir det att köra ett test på den spriten och se vad den faktiskt innehåller.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #79
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Det här var väldigt intressant. Var nere och körde bana på Sviestad i måndags 26/5. Tankade 30 liter E85 i Norrköping först, körde bana och märkte inget konstigt. På vägen hem fyllde jag full tank ca 45l i Norrköping igen.
    Min bil adapterar nästan alltid lite lägre än 850, men efter den tankningen märkte jag att den aldrig var under 850 på vare sig Ad85 eller Ca85 nån gång. Efter några mil upptäckte jag att Amul värdet var högre än vanligt, runt 600, och började fundera om det kan vara att det gått hål på någon vakumslang och den drar tjuvluft.

    Idag efter att jag meckat så var bilen oerhört svårstartad och tjurig. Nu bottnar den dessutom lambdan på +2500 på tomgång (går magert) och Amul ligger på 1100. Läcksökt med startgas utan resultat, även bytt lambdasond.

    Har dom kört i E100 i mackarna?!

  20. #80
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Bagarn: Det låter inte som att du har samma bekymmer som resterande, dom jag pratat med har bilar som snarare går fett, inte magert.. Fortsätt leta läckage
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Tråden om bilar som säljs i Sverige som varit skrot i annat land
    Av bollman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 462
    Senaste inlägg: 2024-04-29, 21:58
  2. [LÖST] Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5
    Av Saab.fred i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-05-30, 11:53
  3. Motorgruppen I Sverige AB
    Av Lilak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 23:33
  4. Krigszoner i Sverige
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 09:22
  5. 9-3 cab -05 i Sverige?
    Av BoJJo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •