Sidan 3 av 13 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 253

Ämne: Ni som kör på E85 i era bilar runt om i Sverige och har startproblem

  1. #41
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jaha, man får väl mappa om sina Biopower så de klarar E100 nu då så är man garderad inför framtiden

  2. #42
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Jaha, man får väl mappa om sina Biopower så de klarar E100 nu då så är man garderad inför framtiden
    Man kan ju börja undra.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #43
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Fyllde på med 7 liter 95 oktan (tanken full) och redan efter ett par km så sjönk amul från 930 till runt 480. Dock triggade inte dessa 7 liter en riktig bränsleadaption. Men ca/ad är fortfarande 850.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Ligger på adaption runt 84% och amul på +-100 här i tokholm, kan det verkligen skilja så mycket mellan städerna? :S
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #45
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Ligger på adaption runt 84% och amul på +-100 här i tokholm, kan det verkligen skilja så mycket mellan städerna? :S
    Rent generellt så har jag alltid adaption 85% när jag kör E85 oberoende vart jag är i landet. Kallare årstid lägre adaption dock. Denna vinter körde jag bensin så då kan jag inte uttala mig. Det jag reagerade på igår när amul stack från 300 till 900+ var att jag bara tankade bilen inget annat gjort. Å amul ligger fortfarande "högt" trotts att jag fyllt upp med 7 liter bensin. Så undra vad det är i tankarna eg.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #46
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Rent generellt så har jag alltid adaption 85% när jag kör E85 oberoende vart jag är i landet. Kallare årstid lägre adaption dock. Denna vinter körde jag bensin så då kan jag inte uttala mig. Det jag reagerade på igår när amul stack från 300 till 900+ var att jag bara tankade bilen inget annat gjort. Å amul ligger fortfarande "högt" trotts att jag fyllt upp med 7 liter bensin. Så undra vad det är i tankarna eg.
    Du har inte möjlighet att ta en reservdunk och åka till macken där du handlat "dålig" E85, och sedan göra ett test på bensinhalten i soppan?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  7. #47
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Du har inte möjlighet att ta en reservdunk och åka till macken där du handlat "dålig" E85, och sedan göra ett test på bensinhalten i soppan?
    Hehe, äger inte ens en dunk. Ska fundera på detta, bara leta upp en dunk.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Hej

    Ingen som har mejlat Statoil och OKQ8?? Om nu så många har problem borde man kunna "felanmäla" en station. Antar att det inte kommer att gå fort men dom borde kunna skicka ut någon som tar ett prov. Är det någonstans som flera av er tankat på?
    Tog ut min 9-5'a igår men den är full med BF95 efter avställningen, så det dröjer innan jag kan bidra i tråden.

    //Jesper #1873

    - - - Uppdaterad - - -

    Eller är det dags att mejla jonas.froberg@svd.se kanske? Han har ju inte mycket gott att skriva om E85..

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #49
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    - - - Uppdaterad - - -

    Eller är det dags att mejla jonas.froberg@svd.se kanske? Han har ju inte mycket gott att skriva om E85..

    //Jesper #1873
    Nejdu, den pajasen ska inte få mer vatten på sin kvarn.... Slaskjournalistik på högsta nivå ska inte uppmuntras

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    Hej

    Ingen som har mejlat Statoil och OKQ8?? Om nu så många har problem borde man kunna "felanmäla" en station. Antar att det inte kommer att gå fort men dom borde kunna skicka ut någon som tar ett prov. Är det någonstans som flera av er tankat på?
    Tog ut min 9-5'a igår men den är full med BF95 efter avställningen, så det dröjer innan jag kan bidra i tråden.

    //Jesper #1873

    - - - Uppdaterad - - -

    Eller är det dags att mejla jonas.froberg@svd.se kanske? Han har ju inte mycket gott att skriva om E85..

    //Jesper #1873
    Det ska räcka med att bara EN felanmäler. Jag fick problem efter att ha tankat BF98 för en drös år sedan, ringde Preem och frågade om det var så att dom lyckats få i diesel i bensintankarna... 45 minuter senare ringde dom tillbaks, då hade en tekniker redan vart ute och analyserat innehållet och bekräftat min misstanke.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #51
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Har ringt OK/Q8 centralt idag och fick prata med en av deras drivmedelstekniker el vad det nu kallas. Han var mkt bestämd med att man har bra koll på vad det är man skickar ut från depån ang halt av etanol vs bensin i E85. Hans teori skulle vara att tankarna på station innehöll för mkt vatten och att det då skulle påverka E85 och bidra med startproblem mm. Men i första hand skulle jag i så fall vända mig dit jag tankat och rapportera in ”klagomålet”. Sedan sa han att man har depåavtal att man hämtar drivmedel ifrån vart det är som närmast (oberoende vem som äger depån) och byter 1:1 liter E85/98/diesel mellan depåerna så att det fungerar bra tex på Statoil på Nordanby och sämre på OK/Q8 Djuphavsvägen beror nog mera på att det är bättre omsättning på E85 där.

    (Att det skulle röra sig om mkt vatten skulle kunna stämma med de problemen jag haft tidigare, för det rök vattenånga du milde första 4-500 meter efter bilen att bilen väl startat när man harvat på starten i flera sekunder)

    Denna tråd borde väl eg. flyttas till allmänt då den helt klart vuxit ur Norköping/Närke.
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2014-05-26 klockan 15:35.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #52
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Mr_SunBear->
    Kan bara hålla med om att det antagligen är över större delar av landet.

    Manick->
    Nacka - kan det vara Vikdalsvägen mitt emot Nackaforum t ex. Antar att det är rätt bra omsätting där. Brukar bli där man tankar, Midsommarkransen eller 123 i Mölnvik.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    Mr_SunBear->
    Kan bara hålla med om att det antagligen är över större delar av landet.

    Manick->
    Nacka - kan det vara Vikdalsvägen mitt emot Nackaforum t ex. Antar att det är rätt bra omsätting där. Brukar bli där man tankar, Midsommarkransen eller 123 i Mölnvik.

    //Jesper #1873

    Du menar vart jag brukar tanka?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #54
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Manick->
    Precis.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    Manick->
    Precis.

    //Jesper #1873
    Näe, E85 tankar jag väldigt sällan på statoil, S8'an får dock sin sås därifrån men det är mest för att det är den macken som ligger närmast som har BF98...

    E85 brukar bli på JET vid ica-maxi i nacka.

    Kan som test tanka på Statoil nästa gång och slå av lambdaregleringen och istället sätta adaptionen fast på 85% och se vad som händer med både lambda och amul, tvivlar dock på att det kommer bli någon direkt skillnad.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #56
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Tankade igår.
    Började med att tanka 5L bensin 98 och sen fylla på resten med E85 ca: 58L fick sen upp en adaption på 83%
    De 7L som var kvar i tanken var oxå utspätt med bensin 5L vid senaste tankningen.

    Mr_SunBear; Håller med denna tråd täcker ju större delen av sverige nu och platsar bättre under Allmänt.
    Har även skrivit om Topic, så om någon vänlig moderator känner för att flytta den till Allmänt vore kalas

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #57
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Det är ju något skumt i detta. Jag hade trassel någon gång 2007-2008 men då bara Jet. Detta måste ju ske med ren skär vilja (ekonomiska skäl/badwill för E85)

    Jag förser depåer med utrustning. Det brukar vara så att om en tankbil skall ha BF95 så blir det E5% inblandat. Skall man ha E85 så får man ren etanol med BF95 15% genom att skicka i ett kort i en kortläsare. Det handlar inte om huvudräkning och att man handlodar med trästicka i bilens fack direkt.

    Att då "felet" dyker upp på orter som får bensin från tex Norrköping och Stockholm samtidigt verkar skumt. Ingen som tankat i närheten av Västervik som har depå? Karlskrona har väl också. Malmö och Sundsvall?

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2014-05-28 klockan 20:19.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #58
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Har ni problem med starten oavsett om bilen stått i skugga eller i solen?
    Vissa av problemen med kallstart under våren har varit relaterade till kall bil som stått i solen och värmt upp sensorerna, när det sedan sugs in kalluft blir starten lite otrevlig.
    Senast redigerat av Mackan den 2014-05-28 klockan 22:03.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #59
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Har ni problem med starten oavsett om bilen stått i skugga eller i solen?
    Vissa av problemen med kallstart under våren har varit relaterade till kall bil som stått i solen och värmt upp sensorerna, när det sedan sugs in kalluft blir starten lite otrevlig.
    Min har stått lite både och, men senast ja fick problem så var det på kvällen kallt ca +5 ingen sol på länge.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  20. #60
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Har ni problem med starten oavsett om bilen stått i skugga eller i solen?
    Vissa av problemen med kallstart under våren har varit relaterade till kall bil som stått i solen och värmt upp sensorerna, när det sedan sugs in kalluft blir starten lite otrevlig.

    Start 1 var klockan 07:45 och solen hade precis börjat gå upp, ca 8-10 grader ute....motorstopp två gånger när jag backade ut från parkeringen, och inte roligt att svänga ut på vägen.

    Start 2 var efter ett helt dygn uppallad i garaget, så ca 15 grader, ingen sol (finns inga fönster).

    Start 3 var morgonen därpå....samma förhållanden som vid start 1, och lika jävligt att få iväg.

    Efter start 3 hade jag kört så pass att jag skulle tanka. Skickade väl i 40+ liter E85 och problemen bortblåsta sedan dess. Bilen hade dessutom dragit ganska mycket....kunde inte komma ner under 1,2 l/mil trots att jag nollade SID på motorvägen

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Tråden om bilar som säljs i Sverige som varit skrot i annat land
    Av bollman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 460
    Senaste inlägg: 2023-08-13, 20:35
  2. [LÖST] Startproblem, motorn går runt men startar inte OG9-5
    Av Saab.fred i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2022-05-30, 11:53
  3. Motorgruppen I Sverige AB
    Av Lilak i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 23:33
  4. Krigszoner i Sverige
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 09:22
  5. 9-3 cab -05 i Sverige?
    Av BoJJo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •