Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Laddar dåligt och är seg vid arbetstemperatur (9-5 2,3t 2004 steg1)

  1. #1

    Laddar dåligt och är seg vid arbetstemperatur (9-5 2,3t 2004 steg1)

    Hej. Hoppas att jag kan få hjälp av alla kunniga Saabägare här på forumet.

    Det är så att min 9-5 2,3t laddar riktigt dåligt när motorn har uppnått arbetstemp. När motorn är kall går den precis så bra som den ska men ju varmare motorn blir desto segare blir bilen. Det är en markant skillnad på om motorn är varm eller kall. Detta syns också på laddtrycks-/luftmätaren. När bilen är kall så går nålen upp en bra bit på rött och håller sig där men när bilen är varm så tippar nålen precis upp på rött men dalar efter en sekund och håller sig därefter på en bit in på det gula fältet. Har haft bilen inne på verkstad och dom försökte, utan större framgång, hitta felet. Inga felkoder, bra bränsletryck, inga lösa vakuumslangar etc. Dom bytte tändkassett och jag tycker att den går något bättre nu när den är kall men den är fortfarande seg som sirap när motorn är varm. Tändstift är bytta för under 1 000 mil sedan. Kan nämna att jag för ett tag sedan kopplade ur batteriet och då tyckte jag den gick bättre, kommer dock inte ihåg och det höll i sig även när den blev varm.

    Lite info om bilen.

    9-5 2,3t SC 2004 med biopower steg1 chip från Nordic tuning som ska ge 235 hk.
    18 500 mil.
    Felet med att den blir seg när motorn blir varm yttrar sig varje gång och jag har inte sett några skillnader i olika klimat.
    Inga felkoder, nybytt tändkassett som jag inte tycker gjorde någon skillnad förutom att den möjligtvis är piggare när den är kall.
    När bilen är varm går den jämnbra...eller snarare jämndåligt med med en Passat 1.8 tsi på 160hk =(

    Hoppas så att någon kunnig person här på forumet kan hjälpa till med att reda ut var det kan vara för fel. För verkstaden (som är en välrenommerad och kunnig Saabverkstad med lång erfarenhet) skakar mest på huvudet...

    Tack på förhand!

  2. #2
    Vevaxelgivare kanske

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    652
    Hur ligger motortempen när bilen är varm?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    Har du alltid haft det här problemet, eller har det börjat nyligen?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Motortempen ligger enligt mätaren något under mitten. Felet har funnits sen bilen kom i min ägo för knappt ett år sedan. Ytterligare saker som eventuellt kan vara av intresse är att enligt förra ägaren så ska såväl turbo som topplockspackning vara bytta. Dessutom har bilen, enligt förra ägaren, den senaste versionen av vevhusventilationen. Kan även nämna att jag tycker att den dricker lite väl mycket olja. Jag bytte olja när jag köpte bilen i juli förra året och har slagit i två liter sen dess på ca 1 000 mil.

    Återigen stort tack för all input på vad det kan vara som bråkar.

    mvh
    ensvensktiger

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Sitter med samma problem, pigg och alert kall, slö och trög varm. Och blev återigen övertygad om att det är vevaxelgivaren efter det var första svaret som Dorian skrev. För min beter sig även så att den blir lite trögare i starten när motorn är varm. Kan ana vissa varvnålsdarrningar, speciellt varm vid tomgång. Blir att köpa ny vevaxelgivare helt enkelt och se om det hjälper.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    620
    Medlem#
    9614
    Hade samma problem med min. Blev något bättre när jag gick över vacuumslangar. Särskilt den till BTR som glappade och läckte. FIck dock aldrig bort problemet helt. Känner igen det mycket väl, rapp som katten vid kall motor men tråkig och slö vid varm. Var aldrig några problem att få igång den dock. Jag bytte allt från DI till LMM och samtliga slangar och turbo. Ingen skillnad förutom vacuumslangarna dock. Följer tråden med intresse.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Eftersom det inte verkar vara ett helt ovanligt problem, så måste det finnas någon som löst det Får se om jag märker någon skillnad med ny vevaxelgivare, den ligger nu på "posten" och väntar..
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Blev det bättre efter bytet av vevaxelgivaren?

  10. #10
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av Hneitir Visa inlägg
    Blev det bättre efter bytet av vevaxelgivaren?
    Jag har inte fått tummen ur att byta givaren än... Satt och tänkte på det idag dock... Ska försöka mig på det ikväll möjligtvis.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Kolmården
    Inlägg
    88
    Har du fått bukt på problemet?

Liknande ämnen

  1. Dåligt och sent laddtryck saab og 9-3 ltt steg1
    Av saaben2698 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2014-03-15, 21:40
  2. laddar dåligt
    Av m.turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 17:45
  3. Laddar dåligt?
    Av Saab_Björn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •