Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: vitrök vid gassläpp / kopplar 9-5

  1. #1

    vitrök vid gassläpp / kopplar 9-5

    Saab 9-5 2004 12500mil
    Har ibland sett att den släpper ut en rökpuff när jag släpper gasen eller kopplar.
    Händer inte varje gång och nog inte ens var tioende men i bland, har även känt att det luktar bränt, nästan som krut ibland när jag parkerat.
    Turbon som börjat ge sig?
    Maptuneparts byteskit något att ha? http://www.maptunparts.se/turbosyste...od-glykol.html

  2. #2
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Har för mig krutlukt, svavel, kan härledas till vevhusventilationen. Men kan missminna mig.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Har för mig krutlukt, svavel, kan härledas till vevhusventilationen. Men kan missminna mig.
    Hittade det svaret på något annat ställe också.

  4. #4
    böt backventilen i maj med bra resultat,men nu är krut/svavel lukten tillbaka....
    får iofs kontrollera den igen mne tycker inte det bör gå sönder så fort!?
    Inga vita rök puffar heller. bara svavel och krutlukt, ingen förhöjd oljeåtgång, ingen glykol eller andra problem.
    Andra tips?
    Senast redigerat av zalsson den 2014-12-07 klockan 23:44.

  5. #5
    Poffar även vit ibland, och luktar inte alltid samt att avgasarna inte alltid luktar utan bara när det poffat.
    beställt ny backventil igen, trångt som fan att byta så om jag lika ska kontrollera om den är trasig så vill jag ha en ny att byta med.
    Andra tips? frusen vevhusventilation? ska iaf test blåsa i alla slangar.
    gått 12800mil och drar ingen mängd olja eller vatten, kör även bara korta sträckor med den 2mil om dagen totalt och bor långt upp i norr så helt varm blir den iprincip aldrig nuförtiden.

  6. #6
    Beställde denna även förra gången http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html
    Har för mig det var helt tät då man sög/blåste i den ena vägen och släppte igen åt andra, men den jag fick idag läcker åt båda hållen? dock mindre åt ena... så trasig eller är det bara som reducering?

Liknande ämnen

  1. Komptest vid vitrök!
    Av jocke186 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •