Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ingen ström till AC-kompressorn

  1. #1

    Ingen ström till AC-kompressorn

    AC:n har slutat fungera i min 99 9-5. Jag trodde att det var slut på köldmedium och körde iväg för att fylla den i Gamlestan på ett specialställe för sådant som hade rekommenderats här tidigare. Inget problem med köldmediet utan det visade sig att kompressorn inte fick någon ström. Har någon ide om vad jag ska kolla? Om jag inte kan fixa detta själv, kan någon rekommendera ett ställe som är bra på bilelektriskt i Göteborg (eller ett AC ställe som gör mer än att bara fylla)?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    978
    Kolla säkringarna till acc grejerna, finns ett par stycken sen sitter det nog ett relä ute i boxen i motorummet, kolla om det funkar. Hade samma problem iofs på en 9000 -97 och de var bara relät som gett upp. Det var ett vanligt "extraljus relä" som gick bra att ersätta med ett vanligt för 30kr typ
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Det är ganska mycket som spelar in på 9-5:an när AC´n skall igång.
    Delvis måste styrdonet veta motorns temperatur mm.
    Så om din tempgivare är kass så kan du få detta fenomen.

    Lite svårt att felsöka utan att ha tillgång till TechII.

    Yttertemperaturgivare tror jag kan ge detta problem oxå (om den tror att det är för kallt)
    Likaså om tryckgivaren i AC-systemet fått fnatt.
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    ACC:n fungerar utmärkt och så länge den inte behöver kallare luft än yttertemperaturen fungerar den perfekt. Vi körde den på LO då den ska köra full fläkt och maximal kyla. När vi gjorde det läste vi noll på multimetern vid kompressorn. Inga problem över huvud taget under vintern då det inte behövdes någon kylning.

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Gör en kontroll av acc,n genom att hålla in "Auto" och "Off". ACC enheten kommer då att köra ett självtest och kalibreras. Detta tar några sekunder. När den är klar kanske det står en felkod. Siffran till vänster talar om hur många fel den hittat och siffran till höger talar om felkoden.

    Kanske hittar den vad som är fel.

    Rapportera sedan hit vilka felkoder du får...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Jag har sedan ett par år tillbaka haft ett fel rapporterat på detta sätt. Kod 08 som är är "heat flap" på ena sidan. Detta borde leda till att jag får varm luft i stället för kall luft på sommaren och tvärt om på vintern. Detta är dock inte fallet och jag har ignorerat felkoden. När den först kom upp körde jag med en termometerprobe i uttagen i instrumentbrädan och fick både full värme och full kyla som det skulle. Att kompressorn inte går borde inte ha något med denna felkod att göra. Hmm...

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av sjunkerg
    Att kompressorn inte går borde inte ha något med denna felkod att göra. Hmm...
    Näe. Den felkoden borde inte ha nått med det att göra.

    Hmm... Va kan det vara dådå

    Gas finns, och ingen (vettig) felkod visas...
    Kan ju förvisso vara något givare eller nått som kanske inte ger nån felkod. Synd, i och med att det hade varit så mycket enklare då...

    Näe. Då vet jag inte. Bästa råd jag kan ge är väl att kolla, som Laspalmas säger, alla reläer och säkringar som har med acc,n att göra i första hand.

    Tjatigt när saker felar...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Det är ganska mycket som spelar in på 9-5:an när AC´n skall igång.
    Delvis måste styrdonet veta motorns temperatur mm.
    Så om din tempgivare är kass så kan du få detta fenomen.

    Lite svårt att felsöka utan att ha tillgång till TechII.

    Yttertemperaturgivare tror jag kan ge detta problem oxå (om den tror att det är för kallt)
    Likaså om tryckgivaren i AC-systemet fått fnatt.
    Och är tryckgivaren trasig som de sagt att min är för 10 månader sedan utan att jag fått någon ny än pga byte av leverantör.. så är den trasig har jag fått leveransbesked på min till mitten/slutet av Juli, och då har det gått nästan ett år sedan jag beställde den.. så nu lär det väl vara nåt annat fel när pumpen stått så länge..

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Medlem#
    6215
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Gör en kontroll av acc,n genom att hålla in "Auto" och "Off". ACC enheten kommer då att köra ett självtest och kalibreras. Detta tar några sekunder. När den är klar kanske det står en felkod. Siffran till vänster talar om hur många fel den hittat och siffran till höger talar om felkoden.

    Kanske hittar den vad som är fel.

    Rapportera sedan hit vilka felkoder du får...
    Hej, jag har precis köpt en 9-3 aero -02
    och min ac kyler inte, jag körde ett test och ja det stod siffran 0 till vänster på acc displayen.. med andra ord ingen felkod om jag fatta rätt?
    och enligt förra ägaren skulle det bara vara att fylla på ac´n i övrigt funkar ac´n som den ska. kan det räcka med att fylla på alltså?
    Mvh Tommy
    Saab 9-3 Aero coupé -02
    min.. http://www.garaget.org/?car=8336

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Tommmy
    Hej, jag har precis köpt en 9-3 aero -02
    och min ac kyler inte, jag körde ett test och ja det stod siffran 0 till vänster på acc displayen.. med andra ord ingen felkod om jag fatta rätt?
    och enligt förra ägaren skulle det bara vara att fylla på ac´n i övrigt funkar ac´n som den ska. kan det räcka med att fylla på alltså?
    Mvh Tommy
    Nja, det räcker för att få den att fungera en stund, om gasen är slut så har du ett läckage någonstans, när de fyller på med gas så kan de hälla i en spårvätska samtidigt så att de kan se var det läcker.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Medlem#
    6215
    Nja, det räcker för att få den att fungera en stund, om gasen är slut så har du ett läckage någonstans, när de fyller på med gas så kan de hälla i en spårvätska samtidigt så att de kan se var det läcker.[/quote]

    hmm okej, tack så mycket för hjälpen
    Saab 9-3 Aero coupé -02
    min.. http://www.garaget.org/?car=8336

Liknande ämnen

  1. ingen ström till min kompressor?
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 19:05
  2. Ingen ström till bränslepump ?
    Av shanghai i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 11:31
  3. ingen ström till mv
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 11:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •