Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hackande koppling vid start på ettan - 9000i 1988B

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Hackande koppling vid start på ettan - 9000i 1988B

    Hej,

    Har hittat en del matnyttiga trådar här på forumet om hackande kopplingar. Har smugit runt på andra bilmärkens forum också och letat efter likartade symptom och tyvärr verkar det ju som om att det är kopplingen som krånglar. Första och det lättare budet har varit att bussningar och motorfästen varit orsaken till problemet. Har nu bytt alla fästen och bussningar och satt in polybussningar - det blev förbättringar i tajthet och glapp till priset av lite råare motorljud och lite mer vibrationer i kupen ibland. Som innehavare av gamla dieslar så skrämmer det inte mig :-D. Problemet som jag ville ha bort är dock kvar och gör stadskörning otrevligt:-(. Det var nödvändigt att byta dessa då de undre fästena hade delat på sig och bussningarna i momentarmen var spruckna så bilen kunde börja skutta som en liten känguru ibland när man krypkörde och var liiiiiiiiite för ovarsam med gasen.

    När bilen är kall och jag kör iväg på ettan så går det bra och jag kan köra i kanske 15-20 minuter. Efter den tiden så blir start på ettan otrevligt när jag försöker smyga igång - hela bilen börjar skaka och jag får trampa ned kopplingen igen. Särskilt vid start i uppförsbacke är det tydligt. Har jag lite rull på bilen märks det inte något. I övrigt går bilen bra utan några missljud när man kör och landsväg är inga problem. Kopplingen slirar inte vid gaspådrag.

    Jag fick den här bilen i augusti ifjol och noterade ett svagt plåtskrammlande vid start och den gick på tomgång. Efter man kört lite så kunde jag inte höra det längre och trodde att det var avgassystemet som orsakade ljudet. I vintras blev skramlandet mer påtagligt och jag kollade om avgassystemet kunde vara boven men fanns inget som skallrade där. Noterade också att ljudet var lokaliserat runt koppling/växellåda och verkade försvinna när jag trampade på kopplingspedalen för att återkomma vid släpp av den. Det verkade också försvinna när jag kört lite och stannade på tomgång igen. Nästa "kallstart" var ljudet tillbaka igen.

    Efter idogt surfande så verkar det ju som om jag får bita i det sura äpplet och lämna in bilen till verkstad för kopplingsbyte då jag lutar åt att det har kommit olja på lamellerna. Om det kommit olja på lamellerna så måste det ju komma från nånstans och har sett här att packboxen till vevaxeln bör kollas och ev bytas. Sen finns ju den andra möjligheten att det är växellådans ingående axels lager/tätning som läcker. Det skramlande ljudet verkar ju kunna komma från fjädrarna i själva kopplingen eller just lagret i ing. axel vad jag förstår. Slutsatsen är i af att man måste ju loss med eländet för att kunna få nån klarhet:-/ .

    Frågan är då om det går att byta lager/tätning på den lådan som sitter i min bil utan att plocka ned lådan i atomer? En del lådor verkar ju detta vara möjligt på om jag förstått rätt.

    Vad är rimligt att vänta sig i kostnad för ett kopplingsbyte?
    Att byta packbox till vevaxel lär väl inte ta så lång tid när man väl lossat kopplingen?
    Om man nu kan byta lager/packning i lådan utan att skruva isär den - vad kan tidsåtgången vara där?

    Jag har köpt koppling och urtrampningslager tidigare på Speedparts och ska kosta på mig en slavcylinder hade jag tänkt också.
    Att byta svänghjul kanske inte är så nödvändigt/troligt ....eller....?
    Jag hade tidigare köpt en repsats till slavcylindern men det kanske är lika bra att köpa en ny - några åsikter om det?
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Slavcylinder från Speedparts håller ojämn kvalite om det inte är Saab original så det skulle jag inte köpa. Jag har alltid renoverat slavcylindrarna, men det är viktigt att man kollar så alla tätningsytor är fina. Är något det minsta tveksamt så bör man byta, speciellt på en 9000 där det är lite mer jobb och byta slav. På en gammal 900/99/90 är det ju inte hela världen å byta slav... tar ett par timmar bara. Vill du ha en ny cylinder så köp Saab original, http://neobrothers.co.uk har en hel del riktigt billiga originaldelar.

    Byta svänghjul är bara nödvändigt om det är sprickor i det (pga värme), om det inte syns några sprickor så kan man planslipa/svarva av ytan så att det är helt plant. Ibland kan det bli slitkanter på svänghjulet om man har otur eller att det inte är helt plant och då är det bra och kontrollmäta och plana vid behov.

    Skall du lämna in till verkstad och få kvitto skulle jag gissa på att du hamnar på 8-12 000kr eller nåt sånt.

  3. #3
    Skulle tro att någon fjäder i lamellen är paj.
    Signaturlös

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Tack för svaren!

    OK, jag har hittat en verkstad med kvitto som gör det men då lägger jag med delarna som jag har jagat fram på Speedparts/Mekonomen och kommer att hamna på ca 7000. Annars har priserna legat på 9500-12000 som totalpris inklusive delar.

    Bra att få veta det om slavcylindrarna - de var tillfälligt slut så det blev ingen från Speedparts....verkade ju finnas nån mening med att jag inte skulle köpa sån då:-D I helgen som var så hade Mekonomen 25% rabatt på allt så det blev en därifrån istället i lördags - fast det kanske inte är nåt bättre än Speedparts då eller...? Verkstäderna renoverar tydligen inte cylindrarna utan det blir utbytes. Sen kan jag renovera den själv då jag har renoveringssats liggande:-). Intressant att få vetskap om den engelska shopen. Priset på en original var ju inte skrämmande men då vet jag ju inte vad frakten skulle hamna på. Brukar kunna kosta en hel del den.

    Jag har märkt att om jag håller 1500-2000 varv när jag ska starta på ettan så går det bättre att komma iväg och jag slipper skakningarna men det låter ju som "pensionärskörning" att rusa motorn så när man ska iväg och det sliter ju på lamellerna mer än hälsosamt. Låter jag varvtalet sjunka så kommer de som ett brev på posten igen så det gäller att gasa. Om det skulle vara så att det är nån fjäder trasig i kopplingen...kan det göra att man får de symptom som jag beskrivit ovan alltså?
    För nog 17 ska man väl kunna smyga igång på i det närmaste tomgång också med en Saab utan att få såna skakningar:-D?

    Några erfarenheter av vevaxelpackning/andra packningar från Speedparts? Jämn kvalité på dem? Eftersom jag tänkte låta byta den bakom svänghjulet när det ändå är öppet.
    Senast redigerat av Powerponken den 2014-04-29 klockan 17:48.
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Den slavcylindern du köpt på Mekonomen är nog tyvärr samma som Speedparts, står det ScanTech eller ProParts på förpackningen?

    Kvaliten är ojämn/kass på packboxarna/tätningarna, samma tillverkare som slavcylindern (ScanTech/ProParts). Lägg till lite pengar och köp Elring eller Victor Reinz eller nått välkänt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Nej, faktiskt inte. Det stod nåt JJ Brake Systems eller nåt sånt - inte ScanTech eller Proparts alltså. Säljaren sa att de inte hade haft några problem med märket. ScanTech kände han till och de två de hade sålt hade de fått tillbaka. Jag returnerade min direkt innan jag ens tagit ut den från affären och tog kostnaden på 110 kr - billigt i jämförelse med att måsta betala minst 4000 för att öppna igen och kanske dessutom fått kopplingen förstörd.

    Bra att få tips på kvalitetsmärken - jag har sett dessa märken men inte vetat om de varit nåt att lita på. Finns det inga slavcylindrar som håller lika bra kvalite som originalslavarna? Jag har sett Beck/Arnley men jag vet ju inte om det är nåt bra det heller. Jag kommer att köpa en originalslav från sajten partsforsaab om/när jag får svar på min fråga om de har dessa i lager - gick ju fel hos neobrothers när jag beställde....
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    ScanTech/ProParts har vissa saker som är bra och vissa saker som inte är bra. Slavcylindrarna är inte bra...

    Jag misstänker att de monterar o-ringarna/packboxarna torrt och när man sedan börjar använda cylindrarna så sliter det sönder tätningarna direkt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Finns det alltså inget märke som håller bättre nivå än ScanTech/Proparts då om än kanske inte lika bra som Saab original? Biltillverkare har ju underleverantörer och man undrar ju vem som är tillverkare av Saabs originalcylindrar?

    Jaa, det kan ju vara en anledning till att de pajar eller också är det bara så att de är av en sämre materialkvalité. Proparts är ju svenskt vad jag förstår och läst på återförsäljares sidor och då lär de väl inte vara blinda och döva för vad som skrivs på diverse motorforum vad det gäller deras kvalité på sådana delar och bör ju kunna åtgärda. Dåligt rykte är ju svårt att tvätta bort och sprider ju sig lätt över märkets hela produktflora. Jag vet inte var ScanTech kommer ifrån men på nån sida jag läste påstods det vara kinesiskt - sant eller inte vet jag inte men ett faktum är i alla fall att jag läst många som svurit svavel över nyinstallerade cylindrar som läckt eller på annat sätt varit funktionsproblematiska och kärvat.

    Nu alldeles nyss har jag iaf fått svar från partsforsaab och där hade de 2 st genuine slavar i lager så nu blir det beställning:-).
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Både ScanTech och ProParts har svenska kontor, tror ScanTech ägs av Dorman. ProParts tror jag är svenskt (Professional Parts Sweden AB). Båda håller på med kina-delar så man vet aldrig riktigt kvalitén på det man får, vissa saker funkar ju kalas... Man själv (eller andra) får prova ut vad som funkar och inte funkar, och på vissa saker som är jävliga och byta så är det kanske inte värt att ens prova.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    I mitt fall vill man ju inte testa....alldeles för dyrt experiment. Hade jag haft resurserna så hade jag nog provat och hade cylindern suttit på utsidan så hade jag benhårt gjort det själv meeeen inte i detta fallet. Nu har jag iaf en genuine slavcylinder på väg från England.

    Ingen som vet vilka som tillverkar Saabs cyl ndrar alltså?
    Mvh Kalle
    ===============================
    Not my first car - but my first SAAB(9000i CC 1988B)

Liknande ämnen

  1. koppling gnisslar när jag åker i väg på ettan
    Av skcorpion i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 22:23
  2. start av motorn saab 9000i -88 *[NY INFO]*
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •