Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Vad ska "E85" i OpenSID visa när man kör på E85?

  1. #1

    Vad ska "E85" i OpenSID visa när man kör på E85?

    Hej,

    Det finns en parameter i OpenSID som heter "E85", och om jag har fattat rätt ska den visa hur många % etanol bränslet som levereras från tanken innehåller.

    Nu har jag tankat kanske 10 gånger på raken med E85 så jag tänker mej att det borde vara i princip ren E85 i tanken, men E85 i OpenSID visar konstant 750, jag tänker mej att om allt stämmer borde den visa antingen 850 eller 1000 beroende på om den ska visa andelen etanol eller andelen E85.

    Är det något som är galet när jag bara får 750, och i så fall vad kan det tänkas vara som är fel?

    Tacksam för all hjälp
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Hej,

    Det finns en parameter i OpenSID som heter "E85", och om jag har fattat rätt ska den visa hur många % etanol bränslet som levereras från tanken innehåller.

    Nu har jag tankat kanske 10 gånger på raken med E85 så jag tänker mej att det borde vara i princip ren E85 i tanken, men E85 i OpenSID visar konstant 750, jag tänker mej att om allt stämmer borde den visa antingen 850 eller 1000 beroende på om den ska visa andelen etanol eller andelen E85.

    Är det något som är galet när jag bara får 750, och i så fall vad kan det tänkas vara som är fel?

    Tacksam för all hjälp
    Har du ren E85 i tanken så borde den visa 850.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Har du ren E85 i tanken så borde den visa 850.
    Ok, det låter ju logiskt. Vad kan vara orsaken till att den stannar på 750? Inte är det väl fortfarande E75 mackarna säljer?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Kan det vara så illa att det fortfarande är E75 på den macken du tankar vid? Låter högst otroligt men man vet aldrig.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Kan det vara så illa att det fortfarande är E75 på den macken du tankar vid? Låter högst otroligt men man vet aldrig.
    Ingen aning, hur kan man veta det?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Svårt att veta. Jag märker att det varierar mellan olika mackar. Jag tror det är så att vissa har problem med försäljningen av etanol och att det därför fylls på väldigt sällan varför det fortfarande kan finnas vinteretanol.
    Jag tycker det känns väldigt märkligt att så få med "riktiga" etanolbilar tankar etanol. Tydligen är alla Ford-ägare lurade eftersom de tydligen inte klarar E85 (fast jag har bekanta som kör sina Fårrdar på E85 och aldrig klagat) men det finns ju rätt många etanol-saabar i drift också.
    Dock verkar folk tycka att det är så pass jobbigt att tanka att man hellre betalar mer och kör på bensin bara för att inte behöva köra förbi macken så ofta (fast när medelbilisten väl kör runt 1500 mil så undrar jag hur de kan se det som ett problem). Enligt mina beräkningar sparar jag 1-2:- per mil året om med etanol i tanken på mina konverterade bilar.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Håller helt med bollman. När man sparar såpass mycker per mil så förstår jag inte riktigt hur man kan tycka att tankningen är ett så stort problem att man väljer bort etanolen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Flikar in i ämnet. Vet inte om det endast är ett fenomen på min bil eller generellt, men jag tycker adaptionen kan fladdra en del även om det är 100% E85 i tanken.
    Min landar allt som oftast mellan ca 81-85%. Känns som det är typ lite "väderberoende" och hur körstilen är under själva adaptionen.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Bagarn, är det inom 5% så skulle jag vara nöjd. Det är en del saker som påverkar. Lambdasond, spridare och bränslemapparna i mjukvaran framförallt. Det ska mycket till att få allt att lira perfekt, och ingen av de tre faktorerna har 100% noggrannhet.

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Bagarn, är det inom 5% så skulle jag vara nöjd. Det är en del saker som påverkar. Lambdasond, spridare och bränslemapparna i mjukvaran framförallt. Det ska mycket till att få allt att lira perfekt, och ingen av de tre faktorerna har 100% noggrannhet.
    Precis vad jag menar också. Att TS kanske inte ska förvänta sig helt "perfekta" siffror. Nu är ju dock hans värden lägre än så, och då kanske man ska börja fundera.

    Skumma är att även jag haft problem med låg adaption. Verkar inte ha det längre. Bytt en miljon grejer utan resultat, men nu verkar allt ha "rättat till sig"

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Kan det vara så illa att det fortfarande är E75 på den macken du tankar vid? Låter högst otroligt men man vet aldrig.
    Den här macken förväntar sig att sälja 60m3 etanol i året: http://www.svd.se/naringsliv/snart-s...ng_3514148.svd

    Om Etanoltanken är på 10m3 så borde det betyda uppåt 2 månaders eftersläpning (jag antar att de vill köra tanken så tom som möjligt för att minimera bakterieproblem), så det är inte orimligt att orsaken är just E75.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Hej,

    Det finns en parameter i OpenSID som heter "E85", och om jag har fattat rätt ska den visa hur många % etanol bränslet som levereras från tanken innehåller.

    Nu har jag tankat kanske 10 gånger på raken med E85 så jag tänker mej att det borde vara i princip ren E85 i tanken, men E85 i OpenSID visar konstant 750, jag tänker mej att om allt stämmer borde den visa antingen 850 eller 1000 beroende på om den ska visa andelen etanol eller andelen E85.

    Är det något som är galet när jag bara får 750, och i så fall vad kan det tänkas vara som är fel?

    Tacksam för all hjälp
    Om du får exakt 750 varje gång så måste ju något vara galet.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo Visa inlägg
    Om du får exakt 750 varje gång så måste ju något vara galet.
    Nej, det verkar som att den gör om adaptionen när man har tankat, nu är det nere på strax under 700 istället..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Open SID visar väl samma värde som en Tech2. Jag låg på kloss 85% på min 9-5 bio M-06 efter en del tankningar. Bilen rejält svårstartad. Då var det säkert uppåt 90% i pumpen. Det gav bekymmer. På den tiden var det Jet och ST1 som trasslade lite. Mest Jet. Mätområdet går bara till 85% enligt utsago. Numera tror jag bolagen har bättre koll.

    Vill minnas att man låg på kring 80% sommartid utan trasseletanol.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    lite offtopic kanske men vad ska en 9-3 biopower 2008 dra i etanol? min ligger på runt 1.3 liter milen blandad körning känns dyrt o köra på etanol då :P

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Ingen aning, hur kan man veta det?
    Om man har ett lämpligt mätglas så kan man blanda en uppmätt volym vatten med en uppmätt volym E85, etanolen och vattnet blandar sig då och separerar från bensinen. Då ser du hur mycket bensin som etanolen innehöll.

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av fredde80 Visa inlägg
    lite offtopic kanske men vad ska en 9-3 biopower 2008 dra i etanol? min ligger på runt 1.3 liter milen blandad körning känns dyrt o köra på etanol då :P
    Det är normal förbrukning och du ska inte tro att det är speciellt dyrt. Räkna på kostnad per mil så ska du se det blir mycket mer ekonomiskt än bensin trots hög förbrukning.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av fredde80 Visa inlägg
    lite offtopic kanske men vad ska en 9-3 biopower 2008 dra i etanol? min ligger på runt 1.3 liter milen blandad körning känns dyrt o köra på etanol då :P
    Min bil drar ungefär 10.5 vid normal körning, jämn fart på motorväg kan man fisköra på under 9.0, och den går aldrig över 11.0 även om jag busåker. E85 då alltså.

    Förbrukar 9-3 verkligen så mycket mer än 9-5, det låter konstigt eftersom den är mindre, lättare och en nyare konstruktion.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Aldrig över 1,1 liter milen @ E85 när du buskör?

    Det tror jag inte en sekund på
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Aldrig över 1,1 liter milen @ E85 när du buskör?

    Det tror jag inte en sekund på


    Nollställ SID:en innan du stämplar nästa gång ska du få se på fan
    Min Steg5ade og9-3 brukar hamna på runt 1.3l/mil också. Varierat landsväg, motorväg, blyfot och statskörning. Detta är SID-siffror ska tilläggas. Vid banåka/busåka vågar jag nog lägga på 100% på dom siffrorna utan att ljuga.

Liknande ämnen

  1. "Fixa" OpenSid i min bil?
    Av traskalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 20:59
  2. "visa dina inlägg"
    Av termos i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 01:07
  3. Visa era ng900 med saab org 17"!
    Av Eindpeng i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •