Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 50

Ämne: Vad ska "E85" i OpenSID visa när man kör på E85?

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Manick Visa inlägg
    Aldrig över 1,1 liter milen @ E85 när du buskör?

    Det tror jag inte en sekund på
    Det var lite dåligt formulerat, jag menade att jag i min vardagskörning utnyttjar bilens fina förmåga till snabba accelerationer, men jag riskerar inte att mista körkortet. Vid riktig buskörning sticker det väl iväg mer såklart, dåligt ordval från mej
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det var lite dåligt formulerat, jag menade att jag i min vardagskörning utnyttjar bilens fina förmåga till snabba accelerationer, men jag riskerar inte att mista körkortet. Vid riktig buskörning sticker det väl iväg mer såklart, dåligt ordval från mej
    Haha, tänkte väl! Annars har du något magiskt knep vi andra inte känner till Jag kan om jag verkligen försöker tömma en hel tank på under 30 mil...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #23
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Sedan beror det på vad man har för växellåda. En automat drar betydligt mer. Det är säkert mest manuella här, men en och annan automat finns också. Dom siffror fredde80 uppger, stämmer ganska bra med min automat. Är det en manuell så är det dock lite mycket.

    Räknar man lite på det i jämförelse med bensin, så är det just nu väldigt lönsamt att köra etanol. Min drar ca 1.0 på bensin & 1.3 på E85 vid blandad körning.

    Bensin här just nu ca 14.30kr/l, vilket ger 14.30/mil.
    E85 ca 9kr/l * 1.3 -> 11.70kr/mil.

    Alltså en skillnad på mer än 2.50kr/mil. Sedan får man givetvis räkna bort extrakostnader som tätare oljebyte och liknande. Men det blir ändå ett ganska bra utbyte...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jag har sällan över 1,1 på E85 heller, men då är det bara "vanlig" körning och en och annan omkörning, motorvägspsykos mm. På BF98 får jag på samma körningstyp runt 0,9, och därmed är diskussionen om vad som är billigast över.... Man får väl riskera en ny bränslepump nån gång då.... Plus att bilen går som fan på E85.

    Angående OPEN SID info så verkar min bottna på 750 nånting när jag kör ren E85, kan det stämma? Jag kan inte påminna mig den vart uppe på 800 i alla fall.
    MEDLEM 7032.

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Angående OPEN SID info så verkar min bottna på 750 nånting när jag kör ren E85, kan det stämma? Jag kan inte påminna mig den vart uppe på 800 i alla fall.
    Du ska kunna komma upp i 850. Jag ligger nu om jag inte minns helt fel på 829, har många gånger legat på 850.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #26
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Min ligger alltid på 850 när jag kör E85. Kör jag enbart bensin så kan det bli 0-5 när det bara är bensin i tanken alltså.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #27
    Upptäckte precis att en av bultarna till avgasgrenröret är av, om det läcker där kan man få felaktig mätning av lambda antar jag?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #28
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Liten fundering.

    Jag o Aeromackan tankar på samma Preem i stan (Etanol) men får olika adaption. Min bil (630 cc) får 750 (amul visar -100/-200 just nu) och Aeromackan bil (880 cc spridare) får adaption 850 och amul +300/500 typ. Intressant att det kan skilja så pass ändå.

    Bilarna är båda 9-5 aero (03/05) med liknande hårdvara förutom Jag 15T 630 och han 19T 880. Hittar inga dåliga slangar el läckage då jag kollat på min bil.
    Men det kanske inte är ngt man skall oroa sig över.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #29
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Jag tankar på Preem Elledningsgatan och ligger på lägre Amul, kan kolla när jag slutar vad den ligger på just nu.
    Vilken Preemtapp använder ni?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #30
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Inget att oroa sig för så länge det inte avviker mer än så. Etanoladaptionen har inte så bra precision, och de givare som adaptionen förlitar sig på har vissa felmarginaler som kan göra att det skiljer sig från bil till bil utan att det för den delen är något fel på bilen. Små skillnader i bränslemapparna kan också ha rejäl inverkan på etanoladaptionen, och eftersom ni kör olika spridare så har ni garanterat inte identiska mjukvaror. Din bil går lite fett och syresensorn justerar ner mot en magrare blandning, medans Aeromackan's bil går magrare så den justerar upp istället.

  11. #31
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Inget att oroa sig för så länge det inte avviker mer än så. Etanoladaptionen har inte så bra precision, och de givare som adaptionen förlitar sig på har vissa felmarginaler som kan göra att det skiljer sig från bil till bil utan att det för den delen är något fel på bilen. Små skillnader i bränslemapparna kan också ha rejäl inverkan på etanoladaptionen, och eftersom ni kör olika spridare så har ni garanterat inte identiska mjukvaror. Din bil går lite fett och syresensorn justerar ner mot en magrare blandning, medans Aeromackan's bil går magrare så den justerar upp istället.
    Tack hur vädren betyder innebär är jag med på men tack ändå. Dock som sagt att det kan skilja ändå en del på adaption mellan bilarna.

    Aeromackan kör individuell Nordic sw o jag kör individuell sw från Maptun. Vi har olika turbo, spridare, B-pump mm. Så identiska är de inte. Min lambda är två år o 3500-4000 mil gammal.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #32
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tankar på Preem Elledningsgatan. Vilken Preemtapp använder ni?
    Den som ligger bredvid Spacewash. Korsning Sthlm vägen o österleden.

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  13. #33
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tankar på Preem Elledningsgatan och ligger på lägre Amul, kan kolla när jag slutar vad den ligger på just nu.
    Vilken Preemtapp använder ni?
    Vad har du för amul när 100-200 är väldigt lågt ?Har svårt att du tro att du skall pendla mellan 0-100 hela tiden.

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Blev uppring av Preem idag och någon hade monterat skimmingutr. på Preem Elledningsgatan och jag fick mitt kort spärrat i förebyggande syfte. Kan ju vara bra att vara uppmärksam.

    När jag tog bilen låg Amul på +335 och på vägen hem sjönk den till +299 och jag har några noterade värden de sista tankningarna (E85) på +553 & +154
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Upptäckte precis att en av bultarna till avgasgrenröret är av, om det läcker där kan man få felaktig mätning av lambda antar jag?
    Jag hade problem med adaptering, leta länge efter orsaken. Det var först när jag upptäckte att ventilen som styr vakuum/turbotryck mot bromsservot var trasig och den bytes som jag fick ordning på värdena. Att den läckte gjorde det svårt för motorn att anpassa tomgång för att det kom luft förbi spjället.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Väcker lite liv här igen, hur är det med etanolen året om på våra bilar? Och med en bil som är biopower från fabrik, hur är det med anpassningen för bränslet? Blir den svårstartad under den kallare delen av året? Eller är det en Myt?
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  17. #37
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Jag körde på E85 året runt på min ng9-3 med Maptun biopowerkonvertering. I början var den lite svårövertalad att starta och det behövde inte alls vara speciellt kallt. Men sedan gjorde Fredrik en justering i kallstartsberikningen och efter det så var det aldrig några problem. Oavsett temperatur. Däremot är det väl inte föbrukningsmässigt helt optimalt att köra på E85 under vintern.

    Hur detta relaterar till original biopowerprogram är en bra fråga. Rimligtvis så borde det ju vara ett originalprogram som Fredrik utgått från, och då borde det ju vara samma problem på tidiga originalprogram. Om originalprogrammet också justerades motsvarande, har jag ingen aning om.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #38
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Den OG9-5 Biopower M-06 jag hade startade även om det var minus 15-18 grader på E75. Lät man den sedan gå till tomgången hade stabiliserats innan man åkte iväg så slapp man tjuvstopp. På den tiden kostade etanolen under 7 kronor (E85).

    Enda lustigheten var om det var kallt och bilen stått i solen. Då startade den utan bekymmer men när det sedan kom kall luft i insuget kunden den dö. Att starta den efter det krävde lite nötande och etanoldoft.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Och jag kör också på Etanol året runt och vill hävda att startsvårigheter är en myt på en korrekt uppdaterad mjukvara.
    Startar som sämst på under 2s
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    279
    Medlem#
    4636
    Topp, Tack för svaren. Och det här med att man ska tanka vanlig bensin för smörjning? Sant eller falskt? Bilen i fråga är biopower från fabrik.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

Liknande ämnen

  1. "Fixa" OpenSid i min bil?
    Av traskalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 20:59
  2. "visa dina inlägg"
    Av termos i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 01:07
  3. Visa era ng900 med saab org 17"!
    Av Eindpeng i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •