Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ABS/broms pumpen pumpar upp tryck ofta!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    27

    ABS/broms pumpen pumpar upp tryck ofta!?

    Hallå!

    Jag tänkte höra hur det är med ER abs/broms pump. Jag har nyligen bytt min elmotor till pumpen och det fungerar utmärkt. Saken den är att den ofta hoppar igång och pumpar upp trycket emellanåt? Gör eran det oxå?Det låter typ så fort man bromsar. Ska det vara så? Den går igång kanske i 10sekunder...precis som om den tappar trycket??????Ska det vara så eller????
    wesse

    //Nothing beat cubic inches\\

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    O vi pratar 9000 ~90-92 med MarkII bromssystem

    Om så är fallet:
    Det inns en tryckvakt som övervakar trycket i ackumulatorn och som startar pumpen om trycket blir för lågt.
    För lågt är det om bilen fått stå en stund, eller om man bromsar väldigt mycket men att din startar "så fort man bromsar" låter väl ofta.

    Står jag på tomgång och pumpar typ 5 gg på bromsen startar min pump men inte färre gånger så.

    Tänkbara fel skulle kunna vara:
    -Tryckvakt.
    -Inre läckage.
    -Luft.

    Har du luftat ordentligt
    All få dessa system riktigt 100 är inte det lättaste, därav---->
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... &highlight

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    O vi pratar 9000 ~90-92 med MarkII bromssystem

    Om så är fallet:
    Det inns en tryckvakt som övervakar trycket i ackumulatorn och som startar pumpen om trycket blir för lågt.
    För lågt är det om bilen fått stå en stund, eller om man bromsar väldigt mycket men att din startar "så fort man bromsar" låter väl ofta.

    Står jag på tomgång och pumpar typ 5 gg på bromsen startar min pump men inte färre gånger så.

    Tänkbara fel skulle kunna vara:
    -Tryckvakt.
    -Inre läckage.
    -Luft.

    Har du luftat ordentligt
    All få dessa system riktigt 100 är inte det lättaste, därav---->
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... &highlight


    hallå igen.

    nja jag gjorde det inte själv utan en verkstad gjorde det...
    det är nog inget läckage för bromsvätskan försvinner inte i behållaren...
    vet i faan vad man ska göra...inte hela tiden kommer den inte men vid start o broms
    wesse

    //Nothing beat cubic inches\\

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 283
    Det kan vara accumulatorn som är kass.
    Går pumpen en kort eller lång stund?

    När pumpen går laddar den en accumulator (den runda klumpen vid pumpen) som ser till att det finns tryck i systemet, alltså en liten buffert med trycksatt olja.
    Utan denna accumulator måste pumpen gå konstant för att bibehålla trycket när man bromsar.

    Accumulatorn är gasfylld och innehåller en gummiblåsa som skiljer oljan från gasen. När accumulatorn laddas komprimeras gasen och när man bromsar expanderar gasen.

    Ett sätt att kolla accumulatorn på är att med tändningen avslagen göra servosystemet (accumulatorn) trycklöst genom att pumpa med pedalen ett antal gånger.
    När man sedan vrider på tändningen och ABS pumpen startar ska nivån i oljebehållaren minska - accumulatorn laddas.
    När man tömmer en fulladdad accumulator stiger oljenivån i behållaren igen.
    Om inte oljenivån ändras nämnvärt i behållaren vid i & urladdning är accumulatorn sannolikt kass.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    27
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det kan vara accumulatorn som är kass.
    Går pumpen en kort eller lång stund?

    När pumpen går laddar den en accumulator (den runda klumpen vid pumpen) som ser till att det finns tryck i systemet, alltså en liten buffert med trycksatt olja.
    Utan denna accumulator måste pumpen gå konstant för att bibehålla trycket när man bromsar.

    Accumulatorn är gasfylld och innehåller en gummiblåsa som skiljer oljan från gasen. När accumulatorn laddas komprimeras gasen och när man bromsar expanderar gasen.

    Ett sätt att kolla accumulatorn på är att med tändningen avslagen göra servosystemet (accumulatorn) trycklöst genom att pumpa med pedalen ett antal gånger.
    När man sedan vrider på tändningen och ABS pumpen startar ska nivån i oljebehållaren minska - accumulatorn laddas.
    När man tömmer en fulladdad accumulator stiger oljenivån i behållaren igen.
    Om inte oljenivån ändras nämnvärt i behållaren vid i & urladdning är accumulatorn sannolikt kass.

    ok men vad kostar en accumulator då?
    den går ungefär 10sekunder.
    måste dock berätta att det är en elomotr ifrån en mondeo tror jag de sa på verkstaden men det skulle vara samma tror jag...hmm...
    wesse

    //Nothing beat cubic inches\\

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    Citat Ursprungligen postat av wesse
    det är nog inget läckage för bromsvätskan försvinner inte i behållaren...
    vet i faan vad man ska göra...inte hela tiden kommer den inte men vid start o broms
    När jag skrev "inre läckage" menade jag just att den hydrauliska delen läcker någonstans invändigt vilket gör att du tappar trycket i ackumulatorn, vätskan behöver nödvändigtvis inte läcka ut.

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    måste dock berätta att det är en elomotr ifrån en mondeo tror jag de sa på verkstaden men det skulle vara samma tror jag...hmm...
    Gammalt beprövat trix och det enda som är bra på de bilarna
    Sitter en Ford pump i min oxo

    JAG tycker forfarande att du skall lufta om bromsarna som prio 1, att en verkstad gjort jobbet behöver inte vara en garanti för att luftningsjobbet blivigt 100.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    645

    Re: ABS/broms pumpen pumpar upp tryck ofta!?

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    Det låter typ så fort man bromsar.
    När ABS:en aktiveras startas även pumpen för att förhindra tryckfall vid den reglering som kan följa. Uppför den sig likadant om du står still och trycker ned pedalen? Om den inte går igång varje gång du trycker ned pedalen när bilen står still så borde det vara någonting som lurar ABS:en att aktiveras.

    Annars är nog luft i systemet att misstänka, går då åt mycket av tryckreserven i ackumulatorn vid varje bromsning. Testa så som 'Urban 1041' skriver, observera även när systemet är helt trycksatt om nivån stiger märkbart efter ett pedaltramp (tryck ned och släpp upp).
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    27
    ok, ska kolla upp detta så fort vädret blir bättre, har ju inget garage...
    wesse

    //Nothing beat cubic inches\\

Liknande ämnen

  1. Broms tappar tryck vid motorstart
    Av kimpz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 05:19
  2. Olika ABS pumpar?
    Av mikla900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 19:50
  3. 2 soppa pumpar ???
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 00:59
  4. Hur mycket pumpar våra orginal bränsle pumpar..?
    Av radical i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •