Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Startproblem NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Startproblem NG9-3

    Hejsan, fick problem med min saab 9-3 2006 2.0T Sportcombi den går runt men startar inte. Kollat alla säkringar osv. Släppte på inkommande bränsleslang och de visade sig att de inte kom någon soppa när jag försöker starta den. Den startade på startgas. Dvs de måste va bräslepumpen (?) Är det svårt att byta den på en 2006:a?
    Fick tipset av en bekant att slå på tanken samtidigt som man vrider på nykeln och då startade bilen, helst sjukt. Men de känns ju inte som lösningen. Vill ju gärna inte åka omkring med en planka i bilen ;-)

    Nån som vart med om nått liknande och kan komma med nått tips ? Byta själv eller lämna in? Kostnad på det sånnafall?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Tror tyvärr det är som på gamla 9-3an, att pumpen inte kan bytas utan att ta ned tanken... på (gamla) 9-5 kan pumpen bytas genom ett lock i golvet...
    Tror även det kan skilja på om det är en biopower eller ej. På gamla 9-3 klipper man ibland ett större hål för att slippa ta ned tanken. På en 2006a tror jag man vill byta "rätt väg". Kanske vet nån säkert vad som gäller på en 9-3SC.

    Tipset är väl att om bilen går nu och du inte är så sugen på ett jättejobb själv hittar nån som byter till vettiga pengar och du gör det när bilen fortfarande går... när den stannat blir det bärgning, kan ju iofs gå på försäkringen om du har räddningsförsäkring...

    Original pumparmaturer kan vara saftigt dyra, kolla på speedparts, skruvat, meca mfl. vad en pirat kostar, tror de kostar styva 1000-lappen. Räkna sen att en verkstad nog MINST debiterar en timmes jobb, troligen mer. Oavsett om det är lucka i golvet eller ta ned tanken så går det aldrig på mindre än en timme... 1h=1000kr, om nån erbjöd sig byta inkl pump för under 3000kr skulle jag hugga till på det direkt, medan bilen går, innan du får stopp, bärgning etc.


    kanske nån vet exakt hur man gör eller vad det kostar, men du har en grov koll på vad som gäller iallafall... det KAN nog även vara reläet, kan ju vara värt att mäta det kommer spänning... eller stopp i filtret (som i vissa fall sitter i pumpen=samma byte/arbete)
    Senast redigerat av risig9000 den 2014-05-05 klockan 21:53.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Det är riktigt. På en ng9-3 ska tanken ner. Jag hade otur och pumpen havererade på vår norrlandssemester, vid Höga Kusten. Bilen bärgades till SAAB-ÅF i Kramfors där man plockade ner det och konstaterade pump trasig. Detta hände på fredag em. På tisdag var bilen lagad med ny pump och nerplockad tank. Totalt ca 3000kr för pump plus jobb. Det var väldigt överkomligt för både material och jobb. Och dessutom snabbt när vi var i en krissituation. Tyvärr vet jag inte var dom tog pumpen från, men det går nog att hitta till hyffsat pris. Värre med jobbet om man inte har möjlighet att göra själv.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack för svar, lämnar in den idag och återkommer med felet samt vad det kosta.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    De va soppapumpen. 3600:- bagis fattigare. Verkstad : Ringens bilservice Storvreta.

  6. #6
    2800kr fick jag betala idag
    Saab 93 -04.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    För pump plus jobb? Bra pris isåfall.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Bränslepump 9-3 2006 byta?

    Idag startade plötsligt inte bilen (startmotorn gick), trots att den startat fint 30 min tidigare. Drog mig till minnes att pumpen kan ge samma plötsliga startproblem, och att den kan startas om man ger tanken lite stryk. Drämde till den med hjulbultsnyckeln några gånger och sen startade den fint.

    Men visst är det väl bara att bita i det sura äpplet och byta pumpen? Kommer väl bara krångla igen?

    Ng9-3 -06 1.8t b207e
    Senast redigerat av masthugg den 2017-03-24 klockan 22:36.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Bränslepump 9-3 2006 byta?

    Jaha då har jag också bytt och fick slanta 3300 på verkstan. I sista stunden. Boschpump. Byttes inte genom klippning, utan tanken lyftes ner. Såhär i efterhand tror jag att motorn gick några varv fler innan start under sista månaderna. Startar 0.5-1 s sekund snabbare nu, typ.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Senast redigerat av masthugg den 2017-03-28 klockan 21:10.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Bränslepump 9-3 2006 byta?

    Suck, luktar bensin i bagaget nu. Tankat fullt. Verkstan har inte klippt upp under baksätet. Vad kan det vara?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-3 T5
    Av GabrielMijat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 17:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •