Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motorbytesfrågor. Saab 99 -72 motorbyte till B202S/L mm ev.

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 298
    Medlem#
    4827

    Motorbytesfrågor. Saab 99 -72 motorbyte till B202S/L mm ev.

    Tjenare!

    Sitter i tankarna om att hiva i en og900S T16 om ja hittar en sådan för överkomligt pris.

    Min fråga é om det é mycket jobb för mig o min kompis Henrik (Henkeman) innan spisen é på plats o fungerar??

    Förslag om alternativa motorer tages emot varmt

    Bilen inhandlades för rimlig fickpeng o ja har inte lust att lägga ned för mycket tid o pengar på henne, utan hon ska mestadels rulla i sommar.

    Den motor som sitter i nu é en Triumphmotor med lite läckage i förgasaren pga trasigt förgasarmembran o Smithkontakt mm.

    Det sitter en 4 växlad låda i bilen oxå.

    Bilen i fråga é min nya Saab 99 -72 cab, se signatur för bild

    Tråden där ja skriver lite motorproblem me bilen é följande:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=91821

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Allt beror på hur pass centralt era tummar sitter, samt vilka krav på finish ni har. En slägga, en uppsättning hylsnycklar och en svets är bra förutsättningar för en lyckad "fulkonvertering".

  3. #3
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 298
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Allt beror på hur pass centralt era tummar sitter, samt vilka krav på finish ni har. En slägga, en uppsättning hylsnycklar och en svets är bra förutsättningar för en lyckad "fulkonvertering".
    Mina tummar sitter väl rätt så mitt i handen me tanke på att ja aldrig har gjort något liknande, men Henriks tummar tror ja ska vara normalt placerade
    Hehe....

    Verktygen o svetsen skall tydligen oxå finnas tillhands.

    Vad é rimligt att ge för en sådan motor??

    Henrik säger att dom ville ha 12 papp för en T16 92:a som gått 13000 mil på skroten.
    Detta va utan låda o annat....

    Va heter motorerna som sitter i og900S T16??

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Allt beror på hur pass centralt era tummar sitter, samt vilka krav på finish ni har. En slägga, en uppsättning hylsnycklar och en svets är bra förutsättningar för en lyckad "fulkonvertering".
    Mina tummar sitter väl rätt så mitt i handen me tanke på att ja aldrig har gjort något liknande, men Henriks tummar tror ja ska vara normalt placerade
    Hehe....

    Verktygen o svetsen skall tydligen oxå finnas tillhands.

    Vad é rimligt att ge för en sådan motor??

    Henrik säger att dom ville ha 12 papp för en T16 92:a som gått 13000 mil på skroten.
    Detta va utan låda o annat....

    Va heter motorerna som sitter i og900S T16??

    Mvh Michael
    Tycker det låter väldigt dyrt, men det är klart jag vet inte vad ni ska ta från den?

    Motorn heter B202S tror jag faktiskt. Fullturbon heter B202L iaf.

    Men varför Lucas?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Har komplett LH att slänga i om vi känner för det.
    Det låter inte bara dyrt, det var jävligt dyrt iofs nåt år sen jag frågade. Sen vet jag att dom är dyra där också iofs.
    Men eftersom Tornros inte är ute efter en raket cab tänkte vi att en S är lagom i motorstyrka för den bilen. Med vidare potenial om han ångrar sig.
    /Henrik

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Allt beror på hur pass centralt era tummar sitter, samt vilka krav på finish ni har. En slägga, en uppsättning hylsnycklar och en svets är bra förutsättningar för en lyckad "fulkonvertering".
    Tummarna sitter allt där dom ska efter diverse motorlyft...
    /Henrik

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Ska ni bara "slänga i nått" för att få lite piggare kärra så duger väl en B202 med ltt-spec fint. Skippar ni intercooler slipper ni dessutom en del packningstekniskt strul. Dessutom slipper ni koppla in APC-systemet.

    Ert största problem är väl hur bromsservot sitter på en så pass gammal 99a. Misstänker att det riskerar att krocka med generatorn på B202-motorn. Torpedväggen saknar även den lilla bula som finns vid vevaxeln på senare årsmodeller. Men som sagt... en slägga löser det mesta.

    För 12k ska motorn vara i bra j-vla fint skick...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Tja!

    Det går att montera i en t16 utan att flytta bromservon. Men man måste bygga om generatorfästet.
    Gå in på: http://www.garaget.org/?car=7395
    Och kolla in hur han har löst det...

    MVH

    Daniel

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Motorn var i perfekt skick men ändå...
    Ska kolla upp detta då.
    Vet att torpeden inte stämmer överens efter en hel del läsning. Här och på en del sidor i ämnet.
    Ska ner i källaren och kolla upp mina kabelhärvor sen bara...
    /Henrik

  10. #10
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 298
    Medlem#
    4827
    Håller på o diskuterar med en kille nu som har en annan motor att sälja eventuellt till mig.

    T16 (LH 2.2) -91 med "special apc", 9000 kopplong, färdiga 99 T16 fästen o elsystem.

    Han sa så här när ja frågade vad som behöver göras för att få motorn på plats.

    med tanke på att du har en b-motor i din så måste du modifiera torpedväggen endel, vid vattenpumpen och remhjulet skulle jag tro om jag inte minns fel(vet inte så mkt om de då jag inte hade samma torpedvägg), sedan vet jag inte om drivaxlar osv stämmer... dom stämde på min -82...annars så passar allt i din bil.
    Sedan visste han inte riktigt, kanske ni kan berätta mer

    Det finns många alternativ, det viktigaste é att bilen rullar i sommar o inte står uppallad på pallbockar hela sommaren, sedan hade det ju inte varit fel o få höra lite og900 turbogurel me , oavsett om det é en FTT lr LTT

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    13784
    ... fast nu är det ju inte ens B-motor i bilen, utan den gamla Triumphspisen? Jag säger inte att det skiljer nåt väsentligt i fästen eller så, för det vet jag inte, men det är värt att kolla upp!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 298
    Medlem#
    4827
    En sak som slog mig inatt var hur passar avgasssystem o sånt på min.
    Ja menar det som sitter på nu mot annan motor.
    Vill ju kunna rulla ut bilen med fungerande avgassystem om en motor har hivats i....

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  13. #13
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 298
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av enor
    ... fast nu är det ju inte ens B-motor i bilen, utan den gamla Triumphspisen? Jag säger inte att det skiljer nåt väsentligt i fästen eller så, för det vet jag inte, men det är värt att kolla upp!
    Det ska sitta en triumphmotor i den gamla pärlan, det sa dom på Saab o Opel när ja lämnade in den för lite saker.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    472
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Citat Ursprungligen postat av enor
    ... fast nu är det ju inte ens B-motor i bilen, utan den gamla Triumphspisen? Jag säger inte att det skiljer nåt väsentligt i fästen eller så, för det vet jag inte, men det är värt att kolla upp!
    Det ska sitta en triumphmotor i den gamla pärlan, det sa dom på Saab o Opel när ja lämnade in den för lite saker.

    Mvh Michael
    Tja!

    Det kan vara bekymmer med drivaxlarna.. Jag låssade spindlarna men kunde inte dra ut drivaxlarna så långt att motorn gick ner. När jag prov sänkte i motorn sisst. Då har jag en -78:ans 99t 4växlad låda...

    MVH

    Daniel

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000 turbo 1985 - 2,0 16V - motorbyte till 2,3?
    Av M923 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 09:58
  2. Konvertera B202S Ltt till Ftt
    Av Softis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 17:53
  3. Motorbyte från 900 T16 till Saab 99.
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 15:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •