Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Brytsäkert tanklock till 9000?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509

    Brytsäkert tanklock till 9000?

    I natt fick jag besök. Dels gick man på min gamla 9000 -92 men även min gammelbil en BMW 3.0S som stått still i 25 år.

    Jag har haft ett så kallat låsbart tanklock till SAABEN. Ett lock i plast som tydligen inte är så svårt att forcera. Kan man tydligen knäcka bort relativt enkelt.

    Så min fråga är nu om det finns garanterat brytsäkra tanklock till 9000?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 080
    Medlem#
    7182
    Risken om man försöker göra det för inbrottssäkert är ju att de slår sönder hela påfyllningsarmaturen istället, eller ännu "roligare" och borrar hål i tanken...

    Finns det inte stålspiraler man kan peta ner i påfyllningsröret? Kanske skulle funka? Om du har centrallås så borde även det låsa tankluckan, men det bryter man ju upp lätt med ett spett mot karossen med fina bulor som resultat...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 509
    Uppenbart är att gärningsmannen/männen medfört ett "specialverktyg" som greppar över plasten på locket och som de sedan med våld rycker bort. Det var således inte en stundens ingivelse utan de har satt i system att länsa andras b-tankar vid behov. Har naturligtvis anmält det inträffade till ordningsmakten - men vad kan de göra eller vad orkar de göra?

    För ett par år sedan såg jag att luckan stod öppen en morgon men den gärningsmannen hade tydligen inget specialverktyg tillhanda.

    Förra året var det en pundare där som snodde bakskylten på bilen. Slängde mig på telefonen och ringde 11414 och spärrade skylten. Den gången hittades skylten ett par timmar senare fastskruvad på en annan likadan SAAB som min egen.

    Kanske dags att ansluta karossen till 220 volt .... gäller bara att komma ihåg själv att koppla ifrån när man ska åka.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

Liknande ämnen

  1. El till bagagelucka och tanklock
    Av JaguarV12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-19, 20:33
  2. Tanklock / ventilation leder till startproblem? Möjligt?
    Av pingflood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 22:26
  3. Låsmekanism till tanklock
    Av bobby9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •