Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ryckig vid växling og900

  1. #1

    Ryckig vid växling og900

    Halloj!

    Jag har lite problem med min 900s -91. Problemet är att när jag växlar så rycker det till lite. Säg att jag tar ner kopplingen, går fint. Lägger i växeln, känns bra som i att den går i och allt. Så ska jag ta upp kopplingen. Då rycker det nästan alltid till lite grand.

    Det verkar vara värst på lägre växlar. Inte när jag från stillastående lägger i ettan och kör igång, men från ettan till tvåan och tvåan till trean är det värst. Från trean till fyran går det nästan alltid bra och från fyran till femman har jag aldrig märkt några problem.


    Eventuellt intressanta fakta:
    En dum grej är att jag bara hann köra bilen en gång (Karlstad-Sthlm) innan pinnen längst ner under växelspaken lossnade ur gängorna och femman/backen vägrade gå i. Sen dess har jag bytt växelspak och pinnen därunder har jag mätt till rätt längd. Kanske var det lika innan jag bytte växelspak, kanske inte.

    Jag funderade på att byta olja i v-lådan och se om det blev bättre, men till min fasa så hade de ju tagit bort avtappningspluggen på "nyare" gamla 900. Det blev alltså inte gjort... Hur gör man när man vill byta oljan på dessa förresten?
    Senast redigerat av gouafhg den 2014-05-06 klockan 18:57.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419
    Det kan även bero på hur du släpper upp kopplingen osv när du växlat, för att det gäller att inte göra det för snabbt på dessa. Men att eventuellt lufta kopplingen kan ju vara bra att börja med för att se om symptomet försvinner tycker jag.

    När det gäller oljebyte på en OG900 låda så har jag läst att man ska göra på detta viset: lägg i 3ans växel för att bussningen till växelföraren inte ska vara i vägen, lossa diffkåpan längst bak och låt oljan rinna ut rinna ut den vägen. Glöm inte en ny packning till diffkåpan innan du skruvar tillbaka den. Sen fyller du på oljan på högersidan, finns en oljeplugg med sticka där som man fyller på igenom. 3 liter ska i, när det rinner över under påfyllning så är lådan välfylld.

    Har själv funderat på oljebyte i lådan på min T16 1991 inom kort
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Brytpunkten för om det finns avtappningsplugg för växellådsoljan är mitt i modellåret 1991, så har du tur så har du en plugg.

    Tror inte detta är problemet, jag har vart ut för precis samma sak och då var mitt främre motorfäste löst. Finns två olika modeller, en hydraulisk kudde och en gummikudde med en bygel som ser ut som ett U ungefär som sitter skruvad med 2st M8 bult i främre kåpan på växellådan.

    Problemet är ofta att motorn/lådan rör sig för mycket i längstgående riktning. Vill man stumma till det lite så kan man ta lös kudden (om man inte har hydraulisk kudde dvs) och borra ur allt gummi och sedan tillverka nytt innehåll av t ex hockeypuck, polyuretan eller delrin.

    Köper man en ny kudde så kan man fylla den med nått polyuretanbaserat klet eller nått rutlim eller så. Det provade jag och det gjorde stor skillnad, men det höll inte så länge (antagligen pga min körstil). Jag testade Biltemas vindrutetätning (polyuretanbaserad).

    Det kan även vara en sliten lamell som gör detta eller ett dåligt lamellcentrum. Lamellcentrumet är fjädrat och dessa fjädrar börjar glappa efter åren, när de glappar riktigt mycket så kan det bli som du beskriver.

    Oavsett så är det såklart bra att byta växellådsolja, total idioti och inte ha med det som en servicepunkt. Mineralbaserade oljor som inte påverkar gulmetaller (mässing, t ex synkringar och växelförargafflar) brukar rekomenderas. I en finbil/turbobil så brukar jag köra QuakerState Quadrolube 75W, borde gå att köpa hos BDS bland annat och kostar ca 130-150kr litern.

    Vill man så kan man såklart tömma i det som de gjorde från fabrik, dvs SAE 10W-30. Alternativt SAE EP75 (API-GL-4/API-GL-5). Detta är enligt verkstadshandböckerna.

    De bilar som jag har bytt på har lådan blivit mer lättväxlad efter oljebyte, även till 10W-30 mineral.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    456
    Hade ett liknande fenomen på min og900 t16, fick byt främre motorfästet nu i helgen och blev mycket bättre.

    När det gäller oljan är det ju så klart en bra ide att få bytt den och få ur all gammal av skrapad metall från åren som gått och i med ny frisk, kommer kännas skillnad där med.

  5. #5
    Tack för alla svar! Har faktiskt testat att lufta kopplingen redan, vilket tydligen inte var problemet. Jag har märkt lite att jag kan hitta ett läge där jag, efter att ha växlat, har den lite uppsläppt och det liksom rycker i bilen. Vi kan kalla det "ryckläget".

    Det var rätt kexigt vid infästningarna till länkarmarna när jag besiktade och nu har det gått ett tag, så den har körförbud f.t. Men så fort jag har fixat det ska jag testa att fixa till motorfästet lite.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag skulle spontant också gissa på slitna motorfästen!

  7. #7
    Nu är motorfästet tittat på, satt helt OK. Oljan i lådan är också bytt och tydligen fanns det en avtappningsplugg Tyvärr är kopplingen ungefär likadan. Så det är väl kopplingen då... Det är ingen kris, men jag tror också att slavcylindern behöver få en ny packningssats.

    Jobbigt! Det får nog vänta ett slag.

    Nu ska jag istället försöka få bukt med lite rost!

  8. #8
    Hade den inne på rostlagning också, eftersom lite värre bitar vid fästning till länkarmar och området kring drivknutar osv var ordentligt rostangripna. Efter det blev det faktiskt mycket bättre! Dock inte helt bra. Innan jag griper in i kopplingen och kollar lameller/lamellcentrum, ett ingrepp jag är ganska osäker på hur man går till väga för att fixa, så tänkte jag renovera huvudcylinder/slavcylinder med nya packningar och se om det ordnar sig. När slaven är ute kanske kan man kolla upp lamellerna också. Hur ser jag om lamellcentrum glappar? Finns det sen någon toleranströskel för hur mycket det får glappa osv?

    Hmm finns det info om ingreppet någonstans?

    En bentley servicemanual är beställd, men kommer först om ett par veckor... :/

  9. #9
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Trasiga främre motorfästen är en klassisk åkomma på og900. Oftast är det "bara" metallbågen som gått av. Vet att jag till slut lessnade och drog dubbelt hålband över istället. Visst det vibrerade mer men man slapp slå loss fördelaren mot undersidan huven i starten. ;-)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  10. #10
    Efter att det blivit bättre vid rostlagning runt drivknutar och infästningar så renoverade jag huvudcylindern och vips blev det ibland bättre. Jag tror nu att de gånger det inte fungerar snällt i kopplingen är att det helt enkelt inte har kopplat ordentligt. Växlarna klickar ju i bra med växelspaken när man växlar liksom, men det är kanske att trycket på kopplingen släpper upp extremt snabbt om cylindrarnas packningar är dåliga?

    Iaf så ska jag renovera slavcylindern också och se om det blir bättre då, eftersom jag har hört att en nyrenoverad huvudcylinder kan bistå med ett tryck som de gamla packningar i slaven inte fixar. Problemet var ju såklart luftningen efter renovering. På min 900S 92a så var det ett lock till bromsvätskebehållaren som hade ett luftningshål så det var relativt lätt att lufta. Den har jag tyvärr sålt, så locket är borta... Jag fick leta järnet för att hitta något som iaf gick att trycka dit med tape osv så att det blev någorlunda tätt när jag skulle lufta (vilket fortfarande var långt ifrån tätt/bra).

    Finns det någon produkt som har ett lämpligt lock med lämpliga gängor som folket brukar använda eller hur brukar man göra? Jag testade med olja bakvägen genom luftnippeln på slavcylindern, men det blev ändå en hel del bubblor däri så det funkade inte så bra.

  11. #11
    Ny uppdatering och kanske fråga.

    Började fundera runt lite grand och tänkte bli säker på hur det låg till med allting. Jag kollade då motorfästet som verkstaden hade sagt varit helt OK. Nåja, det var rejäla sprickor i gummit och man kunde flytta omkring på motorn lite som man ville... Så mycket för den saken. Sen var det tydligen så att den jag köpte bilen av hade "glömt" en del grejer. Exempelvis de ca 2 cm höga "brickorna" som håller fästet på plats. Han hade skruvat fast med vanliga brickor. Dessa hade naturligtvis bara lagt sig på upphöjningen i karossen som man lägger fästet över. När jag upptäckte det blev jag rätt less och åkte till skroten och hämtade några samtidigt som jag beställde en ny motorkudde.

    Allt det är monterat och i mina ögon snyggt. Sen renoverade jag slavcylindern också. Den växlar riktigt fint nu! När man har kopplingen nere... När man släpper upp kopplingen så kommer växeln nästan direkt.

    Efter att ha testat runt lite så märker jag att om jag står på tomgång (varvtal ~800) och trycker ner kopplingen max, sen släpper upp ett par cm så känner jag hur det vibrerar ganska jämnt. Håller jag kvar kopplingen i det läger och gasar upp i varv så blir vibrationen mer högfrekvent men "finare". Jag tror att detta hänger ihop med att växlingar på lägre varv ger mer ryck-effekt än växlingar på högre varv. Det är nog samma fel. (?)

    Nu funderar jag såhär:

    • Det är inte växellådsoljan,
    • det är inte det främre motorfästet,
    • det är inte någon kopplingscylinder


    Nästa alternativ skulle alltså vara lamellcentrum som glappar? Lite fundersam är jag också för när jag renoverade slaven så hade jag ju ett paket med slav, tryckplatta och lamell. O-ringarna på slaven var ju 99 % slut och 1 cm för långa; den var kass. Fjädrarna på tryckplattan kan jag inte säga så mycket om, de trycktes iaf in av min hemmabyggda distans. Lamellen såg väl också OK ut, eller alltså fästet i mitten satt väl vad jag vet fast. Åt vilket håll är det den glappar Är det liksom ut och in? Den såg ju lite ut som ett centrum (där primären åker in) med tre "ben" med något belägg på längst ut. I så fall hänger det kanske på de där beläggen och att de kanske var slitna och borde ha varit tjockare?

    Nu är jag lite kass på terminologin, men om jag köper en ny koppling så får jag väl ett paket med det som kallas tryckplatta och lamell, kanske också urtrampningslager. Byter jag det - kan jag vara ganska säker på att problemet löser sig då, eller finns det en risk att vibrationerna också bero på att svänghjulet roterar lite snett?

Liknande ämnen

  1. Check Engine blinkar vid växling (og900)
    Av dr_pepper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 01:29
  2. ryckig gång og900 -86
    Av jaerp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 15:36
  3. Varierande tomgång o ryckig gång på og900 -92
    Av Mr_SunBear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 23:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •