Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Avdragen bult länkarm OG9-5 -02

  1. #1

    Avdragen bult länkarm OG9-5 -02

    Har en 95-02:a som jag besiktade och åkte på båda länkarmarna.
    Inköpte dessa för att göra det själv då jag gjort detta tidigare på andra bilar.

    Bytte ena sidan och det gick bara bra förutom att bultarna satt som bara den...
    Tog mig an den andra sidan och sprayade med rostlösning för att smidigare få lös bultarna.
    Allt gick bra tills jag skulle dra lös de två bultar som håller bakre bussningen...Den ena bulten gick av på mitten och ett antal svordomar kom....fick borra bort aliminium höljet så jag kunde pilla ut länkarmen.

    Men problem är ju till för att lösas så humöret hölls uppe men nu efter många timmar i garaget så är krafterna slut...har smörjt, värmt tills bulten blivit röd och dragit med rörtång men inte händer det något. Svetsade även fast en mutter men det funkar inte heller....
    Hade ju kunna ta den till en verkstad men det går ju inte då länkarmen är bortplockad så ni kan tro att jag är lite irriterad över problematiken....

    Så min fråga till er är ju efter råd och tips på hur jag skulle kunna lösa detta för jag måste ju få lös den på någotvis......

    /Mattias

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Min enda fråga är om du lyft bilen centralt så båda hjulen hänger i luften?

    Detta för att avlasta så mycket som möjligt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Tackar för era svar...

    Gjorde så att jag slog bort svetsmuttern och den lossnade till slut....men tyvärr åkte en del av plåten med och hålet blev större...Har en kompis som som är svetsare och tänker lägga en plått över och svetsa dit den..

    Kommer detta att fungera tror ni och har någon gjort detta??? Nåt speciellt att tänka på??

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Varför svetsa? Varför inte bara ha den som en bricka i förbandet?
    Fredrik J

  6. #6
    Hej igen å tack för era svar...

    Som jag beskrev fick jag ju med våld lös svetsmuttern på ovansidan men när jag inspekterar hålet så inser jag ju med min lilla kunskap att jag ej kan göra något mer åt detta. Dels är hålet ganska stort och plåten har som vikit upp sig på insidan och jag kan ej få det jämnt där...


    Har tänkt kolla med någon verkstad som kanske kan ta sig an detta och åtgärda problemet...då är ju min fråga hur gör dom och vad kan kostnaden hamna på för detta?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    För att få plåten jämn sätter du i en skruv med två muttrar så dom hamnar på insidan. En bricka imellan mot plåten. Skruva sedan muttrarna åt var sitt håll men ringnyckel och tvinga isär. Lägg sedan en bricka mot det skadade hålet.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Någon i Sthlms som har verktyg för att få ur avdragen bult?
    Av PeterNacka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 22:59
  2. Pin bult Gått av Hjälp
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 01:10
  3. Hjälp! Byta bälg på spindelled/länkarm
    Av treijner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 13:36
  4. Avdragen bult i bakre stötdämparen
    Av AndreasOstman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •