Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta turbo- maptun-kit 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -

    Byta turbo- maptun-kit 9-5

    Hej!

    Jag går i tankarna om att byta turbo på min 9-5 2.0 sedan 1999. Då jag anar att den snart har gjort sitt.
    Jag har aldrig gjort ett turbobyte men jag har läst en del trådar här på forumet. Tanken är att köpa Maptuns turbo-kit. Bilen används endast som bruksbil och ej till bana.

    Turbo- http://www.maptunparts.se/servicepro...la-glykol.html
    Är detta ett bra val till det priset?

    Samt är det något ut över detta kit som man behöver/ bör köpa till? (packningar osv)

    Jag är helt klart nybörjare på detta men första gången är någon gång. Alla tips och kommentarer är välkomna om vad man bör tänka på.

    MVH Tobbe

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av to0b Visa inlägg
    Hej!

    Jag går i tankarna om att byta turbo på min 9-5 2.0 sedan 1999. Då jag anar att den snart har gjort sitt.
    Jag har aldrig gjort ett turbobyte men jag har läst en del trådar här på forumet. Tanken är att köpa Maptuns turbo-kit. Bilen används endast som bruksbil och ej till bana.

    Turbo- http://www.maptunparts.se/servicepro...la-glykol.html
    Är detta ett bra val till det priset?

    Samt är det något ut över detta kit som man behöver/ bör köpa till? (packningar osv)

    Jag är helt klart nybörjare på detta men första gången är någon gång. Alla tips och kommentarer är välkomna om vad man bör tänka på.

    MVH Tobbe
    Funderar över samma sak, om det är något att ha?
    Man bör väl komplettera med ett nytt insug/olja in till turbo då den brukar ha koksrester i sig.
    Även läst en del tycker man ska ta ner tråget och rengöra samt byta sil.

  3. #3
    Bara byta, det kanske fanns förr men inte nu längre, dom är garanterat rena. Men sen gäller det att ha rätt åtdragning av bultar, annars kan det bli knas med smörjning då bultarna och sprickor. Men man kan ju sen undra varför paketet innehåller grön/blå glykol då det är orange som gäller i 9-5 an

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Jag har blå i min 9-5, alltid haft under den tiden jag ägt den.

    Hur kollar jag skicket på min nuvarande turbo?
    Jag har läst att man ska demontera "korbran" för att att känna glapp. Är detta korrekt eller finns det någon enklare väg att endast kontrollera nuvarande turbo?

    Det gäller min förra tråd som jag tyvärr tror att svaret är att turbon är kass.

    Se tråd http://forum.saabturboclub.com/showt...t-och-vibrerar

  5. #5
    Det är blå på min också.
    Ser ut att vara ett bra kitt och priset är ok.

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 049
    Medlem#
    3471
    Finns både blå o rött "paket" hos Maptun.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    244
    Bytte turbo på min 9-5a förra sommaren med detta paketet ifrån maptun. Allt passade "bolt on" och har fungerat perfekt, har kört med trimmat steg 1 sedan jag bytte och har inte råkat ut för några bekymmer ännu.. Så vill du ha en prisvärd turbo så är detta att rekommendera!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Bytte turbo på min 9-5a förra sommaren med detta paketet ifrån maptun. Allt passade "bolt on" och har fungerat perfekt, har kört med trimmat steg 1 sedan jag bytte och har inte råkat ut för några bekymmer ännu.. Så vill du ha en prisvärd turbo så är detta att rekommendera!
    Härligt!

    Det blir detta paket för mig också.

Liknande ämnen

  1. MapTun steg 1 9-3 Turbo X krånglar?
    Av Agilljam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-12-25, 18:07
  2. MapTun´s gt1752 turbo, erfarenheter?
    Av maaaakn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 22:32
  3. Turbo X // Maptun St1 vs Hirsch
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •