Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Sälja bilen med rost eller laga och behålla! [SÅLD]

  1. #1
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Sälja bilen med rost eller laga och behålla! [SÅLD]

    Har en 9-5 Vector 2,3t M07 22000mil
    Det är en A60 Glacier Blue.

    Problemet är att den är ovanligt rostig på framskärmar, huv, dörrar, bakskärmar och baklucka.

    Alternativ 1: Är att sälja den, vilket jag misstänker bli svårt då den är så rostig. Men om, så blir det ju till ett ganska lågt pris.

    Alternativ 2: Är att laga rosten och lacka om hela bilen Vit, för jag vill inte lacka i samma färg då det känns som man inte fått ut något annat än bara blivit av med rosten.

    Hur skulle ni värdera en bil som denna med så mycket rost?
    Dvs, vad skulle ni dra av på priset jämfört med en "rostfri"?

    Övrig utr: Navigator, Man, 19" nästan nya, Anniversary skinn, elstol förare. Regnsensor, Backsensor
    grått/svart, Maptun steg 1, Vinge.

    http://www.garaget.org/?car=335636&image=3208135

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Att köpa en bil som är omlackad i en annan kulör än bilens original går fetbort för mig. Iaf om priset inte är väldigt lågt. Ska man göra en riktig omlack av en bil i en ny kulör så ska även dörrkanter, motorrum mm vara i samma kulör och då blir det så kostsamt att ingen gör det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Självklart skall bilen lackas om överallt om jag gör det! Lackar jag om bilen så är det ju för att behålla den och då skiter jag i vad den är värd efter det.
    Har kontakter på lackfirma så det blir inte så dyrt.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Blir det billigare och sälja denna och köpa en vit som inte är rostig? I så fall kan det ju va nått

  5. #5
    Finns det bilder på rosten? En hellack blir alltid mer arbete och jag håller med VFR. Kan du inte byta ut mot rostfria delar i samma kulör (när du kommer över dem)?

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Skall den vara den vita jag vill ha blir det en 2010 och då blir det dyrare. Att byta dörrar löser tyvärr inte problemet med rosten på skärmarna mm. Blir nog dessutom dyrare än vad lackeringen kostar.

  7. #7
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
    Självklart skall bilen lackas om överallt om jag gör det! Lackar jag om bilen så är det ju för att behålla den och då skiter jag i vad den är värd efter det.
    Har kontakter på lackfirma så det blir inte så dyrt.
    Får du bra pris så är det väll inget att tveka på. Jag skulle bara ha lackat det som behövs i samma snygga färg som du redan har. Dels blir det billigare och så behåller du bilen i originalutförandet.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Men frågan kvarstår kommer värdet på bilen stiga med motsvarande som lackeringen kostar, är det i så fall bättre att sälja med förlust och köpa en annan?
    Det som gör mig ytterligare tveksam till omlack är att det är svårt att få det att sluta rosta när det väl börjat.

    Såhär ser det ut


  9. #9
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    knappast

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    knappast
    Knappast vad?

    Jag menar inte att värdet i sig skulle stiga i o m lackering men om man jämför med värdet som den är nu?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Kommer värdet stiga på bilen efter omlack? I min värld är det tveksamt om den ens behåller värdet den hade innan. Omlack är alltid nåt negativt i min värld, och om en 2007a är omlackad så är det ju bara konstigt. En bil är aldrig så bra som när den byggs på fabrik, och en dylik seriös omlack betyder ju att massor av grejor skall bort, lister i mängd, lyktor, emblem, motorn skall ur, mm. Inget av det kommer hitta på lika fint och tight igen som när det monterades nytt, om du inte slantar ett par tiotusen och köper nya lister mm runt om. (för det lär kosta så mkt att få det lika bra som innan igen). Och även om det görs jätteseriöst så skulle nog samtliga spekulanter undra varför den fina blå metallicen blev vit, och vad var det för fel på den innan??? Därmed inte sagt att det fel för om du blir nöjd är det ju väl så. Men räkna kallt med att bilen blir osäljbar för annat än kaffepengar, för det skulle den vara i mina ögon. Men det är min åsikt, det finns säkert folk som tycker omlack är kanon och fräscht.
    MEDLEM 7032.

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Kommer värdet stiga på bilen efter omlack? I min värld är det tveksamt om den ens behåller värdet den hade innan. Omlack är alltid nåt negativt i min värld, och om en 2007a är omlackad så är det ju bara konstigt. En bil är aldrig så bra som när den byggs på fabrik, och en dylik seriös omlack betyder ju att massor av grejor skall bort, lister i mängd, lyktor, emblem, motorn skall ur, mm. Inget av det kommer hitta på lika fint och tight igen som när det monterades nytt, om du inte slantar ett par tiotusen och köper nya lister mm runt om. (för det lär kosta så mkt att få det lika bra som innan igen). Och även om det görs jätteseriöst så skulle nog samtliga spekulanter undra varför den fina blå metallicen blev vit, och vad var det för fel på den innan??? Därmed inte sagt att det fel för om du blir nöjd är det ju väl så. Men räkna kallt med att bilen blir osäljbar för annat än kaffepengar, för det skulle den vara i mina ögon. Men det är min åsikt, det finns säkert folk som tycker omlack är kanon och fräscht.
    Är inte intresserad av vad den är värd om jag lackar den vit utan om jag skulle lacka i samma kulör och de delar som behöver omlack.

    Det jag vill komma fram till är om det är värt mödan att göra i ordning den eller sälja som den är, och börja om med annan bil.

    Vad är den värd nu? vad är den värd efter bättringslack? och vad kostade kalaset? Blir då svaret ett minus så är det ju bortkastat för min del.

    Ang hur en bil ser ut efter omlack. Har hellackat en stålgrå 9-3cab, en Vit 9-3 cab och senast en blå 9-3cab, ingen kan säga att detaljerna inte sitter som de gjorde från fabrik. Där ligger inget problem.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Jag skulle inte göra något med den, bara ren bruksbil.

    Då pratar vi ekonomi för den är säkert betald redan.

    Allt måste inte jämt vara i perfekt skick, bara den är trygg och säker för familjen.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Nu låter du som min sambo RZ:-)

    Problemet som jag ser är att den sjunker mer och mer i värde ju mer rost det kommer.
    Jag är ju som jag är så jag kommer inte kunna låta bli att försöka få bort det på ett eller annat sätt.
    Klarar inte förnedringen av att få rostflagor i sämskinnet!

  15. #15
    har bilen varit krockad och sen reparerad? tycker det ser jätte konstigt ut med rosten.. Nästan så man misstänker en krock och efter det ett dåligt reparations jobb till följd av rost sen på den.
    Audi S4 4.2L Quattro 2006

    *såld* 9-3 2.0T Vector 05:a *Såld* 9-5 2.3T SportCombi *Första Såld* 900T SportCoupe Bästa*

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Bilen har endast varit emot en snödriva med stötfångaren så den är omlackad, annars är det originallack. En ägare före mig bara.

  17. #17
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    En sådan bil ligger väll runt 50-60.000kr. Vad ska man tro att den sjunker i pris med rost, kanske 10.000kr? Vad får du betala för jobbet?
    Görs jobbet ordentligt så ska det inte fortsätta rosta där. Lackar du och behåller bilen så vet du vad du har. Byter du bil kan du hitta en med mindre mil på mätaren men kanske köper du dej andra problem som du missar vid köpet. Till det bör man inte glömma att sälja och köpa bilar är ett jobb i sej. Bilen du har är enligt mej en av dom snyggaste 9-5:or som gjorts så jag hade absolut behållt den om jag kunde få den lackad ordentligt.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  18. #18
    Jag skulle nog säga att bilen är rätt osäljbar med sådan rost, borde bli rejält prisavdrag vid affär. Så hälsa din sambo att rosten måste fixas och bilen måste bättringslackas. Blir den bra nog kan du behålla den. Annars får du väl sälja den.
    Det verkar nästan som att den är dåligt lackad från fabrik. Men har du en duktig lackare så behöver ju bara de dåliga områdena lackas om, då blir det kanske inte så omfattande
    9-3 2,2 TTID -99, krockad 9-3 Sport -99 ,BMW 750 2x-92, 1x-91, 1x-90(Alpina B12 5,0), GMC -49, Tbird -60, Weinsberg Meteor / Fiat Ducato -92

  19. #19
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Skulle jag få 50k för den nu skulle jag vara nöjd. Men tror man skrämmer många köpare pga rosten.

    Blir i så fall epoxigrund innan lack men risken att det kommer tillbaks finns alltid tyvärr.

  20. #20
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Visst det kostar några tusenlappar att fixa rosten med lack, försök göra så mkt grundarbete själv så minskar ju kostnaden hos lackeraren det har ja tänkt göra då ja har lite rost på ena skärmkanten bak och hundbenet på samma sida.
    Sen får lackeraren göra fin liret.
    När det är klart och du ska sälja så får du så mkt som bilen är värd med rostfri lack.
    Men du kommer inte tjäna några pengar på det möjligtvis förlora någon tusenlapp lr 2 men man lägger ju ner 10tusentals kronor på annat till bilen som man inte får ett öre tillbaka när man säljer.

    Ja tycker själv du fixar rosten och behåller bilen vill du ha den vit så plastidipa lr foliera den vit då kan du enkelt gå tillbaka till original färg om du säljer den.

    Slipa bort löst rost sen lägger du på det här
    https://www.youtube.com/watch?v=6nscHLqmFHw
    efter det epoxy grund.
    http://dalhems.se/p/ac4fc914e829432e...yco-1000ml-gel

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-05-03 klockan 23:41.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Hjälp, hur ska jag göra med min gamla 9000? behålla/sälja?
    Av PLinten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-06-27, 12:52
  2. saab 99 turbo 77 förseriebil!!! sälja eller behålla den??
    Av MOLLE-FBG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 23:58
  3. sälja bilen med eller utan trim
    Av psyman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 22:52
  4. I valet och kvalet, sälja eller behålla?
    Av johamn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 02:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •