Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nybörjartrim 9-3 se 2.0t -00 150 hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Nybörjartrim 9-3 se 2.0t -00 150 hk

    Goddagens gott folk, efter att ha läst igenom forumet ett tag och slutligen skaffat mig en Saab själv kom ju förstås omedelbart lusten att trimma upp den lite, då är ju frågan: vad kan/bör jag göra för en så billig peng som möjligt?
    Till och börja med kan jag berätta att uppgraderad vevhusventilation och nytt avgassystem redan står på listan då det snart behöver bytas, vet dock inte riktigt vad jag bör sikta in mig på då 3" racekat verkar kosta skjortan.
    Har även funderingar på att steg 1 Chippa för lite extra effekt, har dock ingen aning om hur man mappar eller vad som behöver justeras därefter.
    Den ska i huvudsak kunna dra skotersläp kring jämtlandsfjällen utan större problem, nöjesåkningen blir en bonus!
    Vore bra om kostnaden kan hållas under 10 000 utöver vevhusventilationen och avgassystemet.

    Tips och idéer mottages tacksamt, påpeka gärna om det är någon extra information ni saknar, RYB 308 ifall ni skulle behöva kolla upp något jag inte förstår mig på alltför väl.

    Mvh en överpeppad 18-åring.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Chippning steg 1 är det som gäller. Det finns inget annat du kan göra innan chippning ändå som kommer ge något.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Chippning steg 1 är det som gäller. Det finns inget annat du kan göra innan chippning ändå som kommer ge något.
    Okej då får det bli till att Chippa helt enkelt, dags att börja plugga så det blir rätt antar jag!
    Man tackar och bockar för hjälpen
    Senast redigerat av Svensson96 den 2014-05-16 klockan 23:20.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Dum fråga kanhända, men bara för att va på den säkra sidan, är detta det chip jag ska köpa? Har nästan bara hört gott om maptun
    http://www.maptun.se/tuningGuide.php...39&listorder=1
    Senast redigerat av Svensson96 den 2014-05-03 klockan 14:57.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det kommer fungera kanon, förutsatt att din motor är i bra skick. Om du dessutom väljer att bli medlem i STCS så får du rabbat på trimmet eftersom MapTun är en av klubbens sponsorer.

    Hur går motorn nu då? Är allt som det ska, eller drar den olja, bolmar rök och slukar soppa?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Såsom jag ser det går den alldeles utmärkt men jag lär väl gå över allting lite mer noggrant så jag slipper ta några förhastade beslut, den har varit gubbkörd 20 000 mil och har komplett servicebok så det borde ju vara bra, samtidigt kör jag själv rätt försiktigt nu innan jag uppgraderat vevhusventilationen. Soppan ligger väl på 0,7-0,85 per mil just nu, ingen rök som bolmar ut och oljan håller sig på precis lagom nivå, för övrigt brun och fin.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har läst igenom lite allt möjligt och snappat upp gud vet hur mycket information just nu men... har en liten fråga angående chip:
    Är steg X (1,2,3,4,5,6 etc.) och original styrbox samma styrbox, fast steg X är mappad för andra värden? Ber om ursäkt ifall det var lite lulligt men jag kommer inte på något smart sätt att förklara det just nu.

    Skulle man (teoretiskt sett och med en herrans massa kunskap) kunna mappa om en original styrbox så att den kan fungera likadant som en steg 1 box (eller högre steg, förutsatt att man byter den hårdvara som krävs)?
    Har inte tänkt ge mig på något jag inte klarar av, endast nyfiken om hur det fungerar.

    Och så en sista sak, hur mycket klarar en lättryckare av att ladda innan det börjar bli farligt för motor och plånbok?
    Senast redigerat av Svensson96 den 2014-05-16 klockan 23:25.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det är samma styrbox.

    Ja, det går att mappa själv.

    Ca 220hk eller 1,2 bar är väl lämpligt på din 2.0t.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Än en gång, man tackar och bockar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •