Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: 9-5 aero 2004 misständer

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Japp, det är det. Är det något speciellt med dem?

    Monterade i original programvara, spridare och fräscha platinastifft men den misständer fortfarande från 5000 varav. Den bara dör helt och orkar inget, dessutom reglerar den ner på lägre varv och känns fantastiskt slö. Ska göra ett försök med btr tror jag men sen är väl soppapumpen mitt sista hopp.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Citat Ursprungligen postat av Juvakka Visa inlägg
    Inte mätt soppatryck, det ger väl inte så mycket att kolla det på tomgång om den går som den ska då? Komp gav ca:
    1:an 12,3
    2:an 12
    3:an 11,5
    4:an 12
    Men skulle verkligen problemet ändra karaktär när jag byter bränsle om det var dåligt komp som var orsaken?

    Jordpunkten kan jag inte känna att glappar eller att kabeln är av, men jag vet inte vart den tar vägen så jag kan inte mäta upp den och vara säker. Vad är det den jordar?
    Känns som att det är soppan som inte orkar leverera på toppen.
    Åk ner till en verkstad som kan koppla på tryckmätare och åk ut å gasa ett par svängar.
    Tänk på att soppatrycket ska öka med laddtrycket så du bör testa ordentligt samt ha med dig någon i bilen som kan kika på trycket samtidigt som du gasar.
    Tänk också på att åka med dålig pump är som att springa marathon i värme med dåligt hjärta, kan sluta illa.

    Ta det säkra före det osäkra och mät trycket.
    Kolla även över allt som har med bränsletryck sidan så att du eliminerar ev. små fel som en dålig slang till BTR'en.

    Lycka till och som kingback sa, snygg bil!

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Alla vaccuumslangar är nya och evap är bytt. Men kan någon förklara varför den misständer på endast två cylindra om det är bränslepumpen? Jag förstår inte riktigt den biten.

    Hörde på annat håll att det kändes väldigt långsökt med bränslepumpen. Däremot berättade dem att det kanske kunde vara läckande insug på dem två cylindrarna. En hade för sig att tk'n har två plusmatningar och att det kanske kunde vara en av dem som har blivit kass. Låter det orimligt?

    Finns det någon i området runt thn som har bränsletrycksmätare?

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Efter en hel del problem har jag nu fått bytt soppapumpen utan skillnad på misständningarna förutom att dem flesta har flyttat över till cylinder 1&4 istället för som tidigare när dem var på 2&3. Lät den omadaptera efter pumpbytet.

    Men nu står mreq på typ 1100 men mair kommer aldrig över 600. Upp till 600 följer dem varandra fint. Ladtryck på hiskeliga 0,3 bar. Någon med några tipps?

  5. #25
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Du har inte stopp i avgassystemet eller katt?

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Jo, det var nog så. Efter att den hade svalnat lite nu så lossade jag lite på downpipen mot turbon och åkte en sväng. 0,8-0,9 bar och mair hänger med upp till ca:900 innan den börjar misstända igen och då var det åter igen på 2:ans och 3:ans cylinder det misstände. Så ska byta downpipe och se vad som händer.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Gav mig på att skruva ner downpipen nu, allt släppte utom skruvarna som sitter mot mellanröret. Jag tycker det ser ut att vara såna där skruvar som pressas i som sitter i mellanröret och en mutter på downpipesidan, men det är så rostigt att jag kan inte säkert bedöma det. Någon av er som har vart där och skruvat som kan bekräfta eller dementera detta?

    Om det är på detta viset, om jag kapar loss muttrarna på downpipens sida, går det då att knacka ut skruven ur mellanröret och köra genomgående bult. Hade väldigt gärna sluppit sumpa mellanröret också om jag inte måste.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Har du provat med kopparsläggan? Fast nyckel och *ett* välriktat slag brukar lossa muttrarna mot mellanröret för min del.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Muttrarna har rostat sig helt koniska och runda så jag får inte på någon hylsa ens när jag bankade på den tyvärr. Jag har inte provat med ringnyckel men jag tvivlar på att det går bättre, men jag ska prova innan jag kapar så får vi se. Men innan jag krälar in igen hade det vart kul att veta hur skruvarna är monterade i mellanröret så kan jag fundera på hur jag gör om det inte vill släppa.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Skruvarna har splines. Går att borra ur resterna men är ett tråkigt jobb.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    72
    Medlem#
    8333
    Downpipe bytt och ny adaption gjord. Nu går den som den ska utan några nämnvärda misständningar och dessutom växlar den sjukt mycket bättre om man trycker på, men även lite bättre vid normal körning så det verkar vara löst

  12. #32
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Skönt att hitta felet efter mycket strul.

    Kanon att du återkopplar ifall andra har liknande problem.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero misständer vid fullgas
    Av Next_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 08:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •