Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur lång tid (mil) efter oljebyte har oljan blivit svart?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Hur lång tid (mil) efter oljebyte har oljan blivit svart?

    Hej,

    Ja fråga står i rubriken. 50, 100, 300 mil? eller mer? Bilen tom "fegkörd", då första 150 milen var inkörning av nya dubbdäck.

    Börjar misstänka att en verkstad nämligen inte gjort (hela) det beställda jobbet i samband med köp.


    Ja, ja, kolla direkt efter hur tex olja ser ut. Det blir från nästa service det.

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Motorn behöver inte snurra värst länge innan den nya oljan blir mörkare, man får aldrig ur all gammal olja den färgar den nya olja rätt snabbt.
    Men är oljan helt kol svart så är den nog inte bytt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Det beror delvis på hur skitig oljan var vid bytet. Om du byter olja enligt serviceintervallen så är det inte ovanligt att den nya oljan börjar bli klart mörkare efter kanske 10-50 mil. Dels blir motorolja mörkare rätt fort med de moderna oljorna och dels har man i en bil med oljekylare en rätt stor oljemängd som inte byts vid ett vanligt oljebyte. Denna olja är kanske i värsta fall rejält skitig (om man inte byter så ofta) och blandar sig direkt med den nya oljan. Så i västa fall har den nya motoroljan mörknat en hel del redan efter första starten.

    Jag bytte motorolja på en äldre SAAB turbo (med oljekylare) som man slarvat med oljebytet. Den hade nog gått 3-4000 mil sedan sista oljebytet. Den oljan blev rejält svart direkt så jag körde bara några få mil och bytte ännu en gång. Först då kunde man se att det var ny olja i motorn.

    Per L

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Är det en bensinbil eller dieselbil?

    Dieselbilar blir ju oljan svart i princip direkt på,

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Hej,

    Tack för svaren.

    Är Alltracken, dvs diesel.

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Det beror delvis på hur skitig oljan var vid bytet. Om du byter olja enligt serviceintervallen så är det inte ovanligt att den nya oljan börjar bli klart mörkare efter kanske 10-50 mil. Dels blir motorolja mörkare rätt fort med de moderna oljorna och dels har man i en bil med oljekylare en rätt stor oljemängd som inte byts vid ett vanligt oljebyte. Denna olja är kanske i värsta fall rejält skitig (om man inte byter så ofta) och blandar sig direkt med den nya oljan. Så i västa fall har den nya motoroljan mörknat en hel del redan efter första starten.

    Jag bytte motorolja på en äldre SAAB turbo (med oljekylare) som man slarvat med oljebytet. Den hade nog gått 3-4000 mil sedan sista oljebytet. Den oljan blev rejält svart direkt så jag körde bara några få mil och bytte ännu en gång. Först då kunde man se att det var ny olja i motorn.

    Per L

    Som sagts oljekylare är primera boven. Har testat att lossa en slang vid filtret och då kom svart olja som fa... Sen dess blev olja färg lagom brun vid oljebyte.
    Nästa,test, steg (på min andra Saab) blir att lossa oljekylare ink.slangar och tvätta invändigt med diesel, alt.pumpa diesel med en liten motor och skapa cirkulation genom kylare som går runt hela tiden så länge man vill, dvs
    kärlet med diesel->pump->slangkylare in->kylare->slangkylare ut->kärlet tillbaka.... om igen....
    Sista alt. är mkt bra och behöver man inte plocka bort kylarpaket från bilen man kan köra uderifrån, givetvis slangar ska vara bortkopplade från filter/motor i varjefall.

    tillägg: modern olja har, även,renings egenskaper och de är bra men mitt alt är billigast och säkrast, men fodrar mer tid att göra.
    Senast redigerat av George den 2014-05-02 klockan 18:28.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    När jag bytte i min sist så gjorde jag först ett byte & körde 2 mil, tömde ut den nya oljan som redan var kolsvart, hade i ny igen, den blev också mörk efter bara ett fåtal mil..

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Antar att du inte har oljekylare eller har? och enligt mig din oljetråget är ganska koksat.
    Vet inte hur lätt är att tag ner tråget, på din bil,men det skulle visa vad man har?.

    PS! vilken bil gäller?
    Senast redigerat av George den 2014-05-04 klockan 00:32.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Om jag minns rätt så innehåller en B2*4 resp B2*5 5.2 liter olja, medans man får ut 4 liter vid ett byte. Resterande 1.2 liter olja fördelas lika på vad som finns i oljekylaren resp i övriga delar av motorn som inte rinner ut av sig självt.

    Till trådskaparen så blir oljan, som det redan nämnts svart i stort sett omedelbart på dieslar.

    /Johan

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Tackar de som engagerat sig i min fråga, och som vanligt har man fått svar, och mer därtill.

    Varje gång lär man sig något nytt på detta forum!

    Mvh
    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    JKag fick samma "chock" som du. Bytte olja några år sedan i min V70D5. Körde 1 mil. Kollade stickan. Efterfyllde några dl. Körde kanske 5 mil och efter detta var oljan kolsvart. Normalt för dieslar. Jag har dock märkt att eftersom jag byter olja med max 1000 mils intervall så har jag märkt att det tar lite längre tid nu än innan oljan blir kolsvart. Jag drar den slutsatsen att min motor är ganska så "ren" inuti.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Om jag minns rätt så innehåller en B2*4 resp B2*5 5.2 liter olja, medans man får ut 4 liter vid ett byte. Resterande 1.2 liter olja fördelas lika på vad som finns i oljekylaren resp i övriga delar av motorn som inte rinner ut av sig självt.
    WIS säger 5,4 liter för att vara exakt, så man byter 3/4:delar av oljan. Har man krav på att oljan ska se ren ut efter bytet så får man göra flera oljebyten i följd. Efter dubbla oljebyten så är ändå 7% av gamla oljan kvar vilket antagligen ändå får den att se lite skitig ut.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Spån i oljan vid bilen första oljebyte. Normalt?
    Av exilturbo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 00:03
  2. Saab 9-3 2.0T aero -01 - blivit sämre EFTER verkstad
    Av cobben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 13:58
  3. Hur svårt är det att kolla oljan?
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 01:05
  4. saab 9000 blivit slö efter chip
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-03, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •