Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Flyttat LMM till tryckröret. Bilen går som en påse nötter T7

  1. #1

    Flyttat LMM till tryckröret. Bilen går som en påse nötter T7

    Tjo. Gav mig på att flytta LMMen då jag ville montera en atmosfärisk avlastningsventil. Köpte silikonslangar så luftmassemätaren passade på tryckröret.
    Där luftmassemätaren satt från början har jag bara en rörbit. Fick även förlänga kablarna med typ en meter.
    Detta resulterade i att bilen går riktigt kasst. Får även felkod p1300. Bifogar lite bilder så ni ser hur jag gjort.
    Jag har gått över alla slangklämmor för att garantera att det verkligen är tätt. Och det är det.
    Nån som har nån idé vad det kan vara som är fel?
    Tack på förhand
    Mvh Mikael Arvidsson




  2. #2
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Vänt LMM:en rätt och lött alla kablar korrekt?
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

  3. #3
    LMM sitter så att pilarna pekar mot gasspjället. Detta måste väll vara rätt? Nu har jag iaf kortat sladdarna och lött istället för kabelskor. Jag snurrade även LMM så att den sitter med etiketten uppåt som den gjorde från början. Detta var ett jävla jobb då jag fick skruva bort en kabelkanal i metall för att få platts. Jag lät original dumpen sitta kvar (återcirkulerande) inför provkörningen. Jag gjorde bilen strömlös när jag pillade med kabeln. Denna gången gick den bättre. Den gick jämnt och ingen felkod dök upp. Tyckte dock att den gick något sämre än innan. Men detta kanske är inbillning. Dock så verkar adapteringen lite off. Den visade 60% etanolhalt men jag vet att jag endast har etanol i tanken? Sist den adapterade låg den på 80% och jag har inte tankat nått efter det. WTF? Aja, det går iaf frammåt. Imorgon får jag prova att montera den öppna dumpen och se om den fortfarande går bra. Det ser iaf lite trevligare ut i motorrummet med lite blåa slangar
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-23 klockan 13:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    I mitt huvud dyker att flertal frågor upp! Tex
    - I LMM sitter en temperaturgivare som mäter insugningsluftens temperatur (omgivande lufttemparaturen. Kall luft= mycket syre, varm luft= litet syre). Vart mäter du den nu? Mäter du den fortfarande i LMM så tror ju motorn att det är mycket varmare ute (när turbon laddar) och kompenserar insprutningen för det.
    - I LMM sitter givare som kyls ner av den genomströmmande luften. Hur mycket dom kyls blir ett mått på hur mycket luft (eg. luftens massa) som strömmar genom LMM. Kan det verkligen bli rätt luftmassa den mäter nu. Dels strömmar det ju komprimerad luft genom LMMen dvs mindre volym och dels "kyler" ju luften litet som den vill beroende på luftens temperatur som bla beror på laddtrycket och effektiviteten i ICn.

    Skulle vara intressant att höra hur du funderat kring dessa frågor!

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2014-05-01 klockan 00:30.

  5. #5
    Detta var mycket bra frågor. Är dessvärre inte tillräckligt insatt i ämnet för att kunna ge dig något vettigt svar. Jag har bara blivit informerad flertalet gånger att om man skall köra med öppen avlastningsventil så skall LMM flyttas till trycksidan. Jag är förmodligen lite barnslig som saknar pysljudet :P. Har kört ng900 i många år med öppen dump och det känns som det saknas något nu när jag bytat upp mig till 9-5.

    Men vad jag förstått så har många andra genomfört samma operation med framgångsrikt resultat
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-23 klockan 13:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    PerL, du förväxlar inte funktionen av en luftmassamätare med en luftvolymmätare nu?
    En luftmassamätare bryr sig inte om vilket tryck det är därför att luft under högt tryck har högre densitet och den kyler då värmetrådarna mer. Det är därför det heter luft-MASSA-mätare. Den behöver inte veta temperatur eller tryck.

    Det är skillnad om man mäter volymflöde. Då måste man också mäta tryck och temperatur för att sedan räkna om det till massaflöde innan bränslemängden räknas ut. Äldre bilar (80-90-tal) hade ofta sådana system.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Nejdå, Brisse jag vet skillnaden luftmassa och luftvolym men kan inte de praktiska konsekvenserna så i detalj att jag kan dra de slutsatser som du kan.

    För att bara ta en detalj menar du alltså att värmetrådarnas kylning (som alltså mäter luftmassan) inte påverkas av luftens temperatur? Jag ställer mig åtminstone två frågor men har inga bra svar för att jag kan för litet.
    Fråga 1: Det är väl syreinnehållet man egentligen vill komma åt genom att mäta luftmassan!? Kall luft innehåller väl mer syre än varm luft!? Då måste man väl veta vilken temperatur luften har som strömmar förbi värmetrådarna för att kunna veta hur mycket syre motorn suger i sig!?
    Fråga 2: Kylningen av värmetrådarna påverkas väl av hur varm luften är som strömmar förbi dem!? Sitter då LMMen efter ICn kan ju luften tex vara 80 grader varm vid fullt laddtryck och då måste väl värmetrådarnas temperatur bli helt annan än om 20-gradig temperatur strömmat förbi dem (dvs om LMMen suttit före turbon)! Och därmed borde också mätningen av luftmassan/syret bli helt annan.
    Allt förstås förutsatt att man inte ändrat grunderna i mjukvaran.

    Skall jag läsa ditt svar som att föreslagen ändring (att flytta LMMen till trycksidan) visst skulle fungera utan tex nya givare, ändrade kopplingar och annan mjukvara?

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2014-05-01 klockan 10:42.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Svar 1: Kall luft innehåller mer syre per volymenhet än varm luft därför att densiteten förändrar sig med temperaturen.
    Syremassan är konstant.

    Svar 2: Luftmassamätaren har sin egna inbyggda elektronik som bland annat innehåller en termistor för att mäta temperatur. Utsignalen är således redan korrigerad i luftmassamätarens elektronik, och ECU behöver inte göra några ytterligare beräkningar.

    Ja, det fungerar att ha luftmassamätaren på trycksidan. Den största nackdelen med det är oljekontaminering från vevhusventilation och eventuellt läckande tätningar i turbokompressorn. Detta kan ge stort fel i mätvärdet men det uppstår över en längre tid. Trådskaparen har väl precis satt dit sin?

    Tyvärr vet jag inte vad Majkey88's problem beror på.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Tack Brisse för dina svar! Då är man litet klokare!

    Fast "still confused but on a higher level" kanske är en bättre beskrivning!

    Per L

  10. #10
    Tjo. Har nu kommit en bit på vägen. Jag kortade sladdarna, lödde istället för kabelskor. Kollade igenom allt och drog lite extra på slangklämmorna. Nu går den jämt, inga felkoder och mair och mreq följer varandra bra. Nu är dock adoptionen lite off. Den tror jag har 64% etanol men vet att jag bara tankat etanol och sist den gjorde en adaption innan jag flyttade lmm låg jag på 80%. Sen så har jag tappat laddtryck. Ligger på 0.7 nu. Vet att jag låg på 1.0-1.1 förra sommaren iaf. Nån annan som flyttat LMM och fått liknande problem? Tack för alla svar hittills

  11. #11
    Har du nollat adaptionen?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162
    Undrar om du inte gjort nått konstigt när du förlängde kablarna?
    Dessutom... varför förlänga? Kablarna räcker och blir över för att flytta.

    Det ska bara vara till att flytta lmm utan några vidare justeringar.. Jag har själv gjort det och kör dessutom trimmat.

    Prova med en annan LMM och kolla över dina kablar är mitt tips.
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  13. #13
    Något konstigt har jag verkligen inte gjort med kablarna. Det är så bra gjort som det bara är möjligt.. Vad jag kunde se så var kablarna inte i närheten till att räcka. Dom går ju ihopbuntade med ett gäng andra kablar innuti en svart strumpa (eller vad fasen det heter :P), möjligtvis om man separerat dom att man kunde fått till det. Men valde den enkla vägen.

    Kör du oxå biopower program? Enligt Robert uhr från Nordic blir adaptionen fel när man flyttar LMM och behöver därför ändras lite i mjukvaran.
    Hade jag haft en annan LMM så hade jag provat det. Men som sagt. Bilen går bra nu. Det är bara laddtrycket jag är fundersam över. Jag vet att jag laddat 1.0-1.1 med bensin tidigare. Är dock osäker om jag kollat med etanol tidigare. Det kanske är så att bilen laddar mindre när man kör på etanol?

    EDIT: Bilen är original i övrigt (9-5 aero -04), är bara mjukvaran jag ändrat. Programmet skall ge 240hp med e85 och 270hp med bf98. Dock mer vrid när man kör på e85
    EDIT igen: Jupp, jag har nollat adaptionen
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-23 klockan 13:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #14
    Okej.. Jag testade att tanka bensin. För på bensin vet jag vad han har laddat tidigare. Blev bara sämre.. Nu laddade den 0.5-0.6 istället för runt 1.0 som han gjort tidigare.. Så jag flyttade tillbaks LMM och satte tillbaka den återcirkulerande avlastningsventilen. Wroooom. Nu gick den som den skulle. Jag blir inte klok på det här :P.. Vi kan ju konstatera att det inte är nått som är fel med min förlängda kabel. För den är fortfarande förlängd och allt funkar kalas. Det enda som kan fela är om det läcker i skarvarna på tryckröret där jag monterar LMMen. Men jag har ju förbövelen perfekt passform på allt. PLUS att nu när jag återställt allt så har jag fått montera tillbaka den biten jag sågat loss, med samma silikonslang!! Så det borde ju läcka endå. Men nej.

    Bifogar några bilder på hur det är monterat nu.



  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Är vi säkra på att LMM var felkällan? Kanske avlastningsventilen läckte?

  16. #16
    Inte helt säkra.. Fasen att jag inte provade att bara byta avlastningsventil. Jag har provat detta tidigare. Men då var det i samband med att bilen gick redigt dåligt och CE lampan tände sig. Då var det säkert läcka på tryckröret. Det här säger väll dock inte så mycket men man hörde iaf avlastningsventilen. Kanske kan läcka endå? Får prova att flytta tbax allt och köra med bosch ventilen imorgon.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-23 klockan 13:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Gör så, det tror jag är en bra idé.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    162
    Flytta LMM och kör återcirkulerande.. vad händer då?

    Annars ska org ventil läcka har jag för mig.. den står inte helt stängd på tomgång.
    Nästa steg: Vänd på ventilen så du monterar den med "fel" ände så att säga.. då ska den vara stängd.. vad händer då? funkar adaption?
    Saab 9-5 Aero -04 Lazer Red Sedan
    Garaget sida: http://www.garaget.org/?car=297458

  19. #19
    Provade detta idag. Kommer att slita ut grejerna snart :P. Men dessvärre utan framgång. Går lika illa även med bosch ventilen. Oavsett håll den är monterad åt. Provade även nolla adaptionen men detta gjorde ingen nytta. Felsökningen fortsätter..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-23 klockan 13:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Grundladd Mangss avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås, gurkstaden!
    Inlägg
    264
    Medlem#
    9188
    Asså det känns som om LMM:en inte bry sig ett dyft om du har öppet där dumpen sitter eller om det sitter en AV eller något där. Den mäter ju bara luften som passerar igenom LMM:en?
    SAAB 9000 2.0t Holset edition - Mangs Performance
    Garaget
    Pappas 9-5 2.0t kombi '02, spritmissbrukare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Slö som en påse nötter 9000 2,3ltt -97
    Av Jokero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •