Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Etanol eller inte?

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165

    Question Etanol eller inte?

    Hej

    Jag vet det skrivits en del i ämnet tidigare men tycker ämnet åter är aktuellt
    Bl.a. med tanka på vad som diskuteras i media http://www.svd.se/naringsliv/motor/v...te_3505766.svd

    Det verkar ju vara så att Ford är överrepresenterade (Finns även i vissa Volvo) när det diskuteras problem med haverier på soppapump och spridare.
    Har sett att några noterat liknande egenskaper som förekommer i miljödisel med slem eller vad det nu är..
    Och hur påverkar det bilar som inte är sålda som BioPower från fabrik. Delar skiljer ju men trimfirmorna tillhandahåller ju Etanolprogram utan att varna för något.


    Vad är era erfarenheter och rekommendationer när det kommer till Etanol?
    Var är fakta och vad är myt?


    Det jag bl.a hört själv

    Positiva egenskaper
    +Går att plocka ur mer effekt pga. av lägre knackbenägenhet
    +Billigare
    +Miljövänligare

    Negativa egenskaper
    -Uppemot +20% mer i förbrukning
    -Tätare intervall på oljebyte


    Myter?
    ?Lär förkorta livslängden rejält på motor/lager
    ?Är aggresivt och torkar ut allt den är i kontakt med
    ?Absolut inte miljövänligt vid kallstart och kräver därför motorvärmare längre på vår/höst


    Kör själv E85 i mina 2 nyare bilar som är har E85 program från Maptun men tankar BF98 var 5'e till var 10'e tank, STP injector cleaner nån gång ibland samt byter olja mycket oftare och har trivts bra med att få lite lägre notor från bensinbolagen men man vill ju inte att något rasar i förtid trots att spridare och soppapump kostar en bråkdel mot vad det verkar göra i en Ford.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 010
    Medlem#
    3471
    Tror det handlar en del om okunskap ang vad som krävs för E85 det känns dock som att Saabar klarar spriten bättre än andra.

    Lite tätare oljebyten, köra bensin vart 5-10 tank så borde det bli ett bekymmersfritt E85 användande. Kör man enbart stadskörning o korta sträckor då hade jag kört bensin.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Efter att ha frågat en motoringengör på Saab om detta med etanol i bensinbil så håller jag etanolen ännu längre bort från rena bensinmotorer än tidigare. Detta speciellt när det kommer till mina egna Saabar som inte är konstruerade och byggda för annat än bensin. Har tankat etanol i en av mina bilar, och det är den med biopowermotor i. Att få lite extra tillfälliga hästar eller lägre förbrukning en liten stund innan ett dyrt ras lockar inte.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Jag har bara kört på E85 några månader men jag instämmer ju i alla positiva egenskaper. Förbrukningen ökar ju naturligtvis men det är inga problem att köra på en liter milen och då blir det ändå klart billigare än bensin. Olja byter jag ändå vid 1000 mil så det gör ingen skillnad.

    Har inte haft några problem att starta utan motorvärmare men har väl iofs inte provat vid kallare än kanske -10. På vintern är det ju E75 i pumparna av just det skälet så jag tror inte det är något problem i praktiken.

    Jag vet ju inte om bränslepumpen tar stryk, jag häller i en skvätt RedLine SI Alcohol varje gång jag tankar för att göra den glad, och pajar den är det ju inte en jätteutgift att byta.

    Men största poängen för mej är inte alla rationella ekonomiska argument utan att bilen går så pass mycket bättre på E85, mycket rappare respons än på bensin, den är klart roligare att köra. Sen är ju risken för spikningar minimal, och förbrännings och avgastemperaturer blir väl lägre så det borde vara snällare för motorn än bensin vid ett givet effektuttag,

    BSR har ju en certifierad etanolkonvertering där dom bara byter programvara, och en punkt i godkännandet är att dom garanterar att alla bilens komponenter klarar bränslet, det måste ju betyda att iallfall BSR tycker att befintlig hårdvara duger. Vad nu det är värt..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Efter att ha frågat en motoringengör på Saab om detta med etanol i bensinbil så håller jag etanolen ännu längre bort från rena bensinmotorer än tidigare.
    Har du lust att dela med dej av vad han hade att berätta?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Efter att ha frågat en motoringengör på Saab om detta med etanol i bensinbil så håller jag etanolen ännu längre bort från rena bensinmotorer än tidigare. Detta speciellt när det kommer till mina egna Saabar som inte är konstruerade och byggda för annat än bensin. Har tankat etanol i en av mina bilar, och det är den med biopowermotor i. Att få lite extra tillfälliga hästar eller lägre förbrukning en liten stund innan ett dyrt ras lockar inte.
    En sån kommentar kräver ju nästan en liiiiite fylligare utläggning om vad denna motoringenjör då sade? Jag kör nu på E85 i min lågmil superfräscha 9-5 Aero, men det är ju lite osäkert ändå. Man vill ju inte ha ras i förtid. Men billigt blir det och gött går den. Just nu är Etanolen stolta 6 kronor billigare än BF98 i Göteborg per liter, det är ingen liten skillnad!

    Tjejens Fååårdar körs 100% på E85, har aldrig krånglat nånting. Hennes gamla 2001 startade och gick som en dröm (nåja...) på E85 under många år.....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Min egen erfarenhet är att etanol i en BioPower fungerar alldeles utmärkt
    utan något hokus-pokus med andra åtgärder än att tanka, köra och serva
    enligt "boka".

    Tre år (3600 mil) på bara etanol har gett bränslekostnad på 11,89 kr/mil.
    BF95/98 (> tre år sedan) gav 12,34 kr/mil och då kostade BF95/98 12,60
    i snitt och är nu uppe i 14,80. E85 ligger kvar på ungefär samma pris.
    Ingen tvekan om vad som kostar minst.

    Inga som helst driftstörningar som följd av att bara tanka E85 (mest OKQ.
    Kör steg 1 (T7-suite + Mackans st1) och är ganska glad i att gasa
    och kör med Open-sid som "hälsocheck" till vardags.

    (Jag har ett sjujäkla stort Excel-ark med datum, pris, tankad volym och
    annat som ger exakt statistik.)

    (Forumet vill viss göra om bensinbolaget okå-kuåtta till en smiley)
    Senast redigerat av Bagpipe den 2014-04-30 klockan 18:03.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det har varit mycket smutskastning mot E85 senaste dagarna. Är det lobbyisterna som ligger bakom?

  8. #8
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Längst ner i denna artikel står det att sammansättningen i etanolen har ändrats. Vad är det som har ändrats?
    http://www.expressen.se/motor/etanol...l-motorskador/
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    900T8: Additiverna har förändras pga. problemet med igensatta spridare. Detta var länge sen det hände. Kvaliten på E85 har varit bra sedan många år, men var tveksam i början.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Efter att ha frågat en motoringengör på Saab om detta med etanol i bensinbil så håller jag etanolen ännu längre bort från rena bensinmotorer än tidigare. Detta speciellt när det kommer till mina egna Saabar som inte är konstruerade och byggda för annat än bensin. Har tankat etanol i en av mina bilar, och det är den med biopowermotor i. Att få lite extra tillfälliga hästar eller lägre förbrukning en liten stund innan ett dyrt ras lockar inte.
    Har man sagt A får man säga B

    Är precis dessa källor jag är ute efter, ni som jobbar med detta till vardags eller har stor erferenhet och djup kunskap

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    BSR har ju en certifierad etanolkonvertering där dom bara byter programvara, och en punkt i godkännandet är att dom garanterar att alla bilens komponenter klarar bränslet, det måste ju betyda att iallfall BSR tycker att befintlig hårdvara duger. Vad nu det är värt..
    Exakt, samtidigt som det faktiskt finns komponenter som skiljer och då undrar ju varför, för det handlar ju inte om en tank som rymmer 20% mer bränsle som man då skulle behöva.


    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Jag kör nu på E85 i min lågmil superfräscha 9-5 Aero, men det är ju lite osäkert ändå. Man vill ju inte ha ras i förtid. Men billigt blir det och gött går den.
    Samma här, att bränslet är billigt är ju ingen okey orsak om det rasar rejält långt i förtid. Man är ju även beroende av driftsäkerhet och vill inte bli stående i vägkanten i busväder en ovacker dag.

    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Längst ner i denna artikel står det att sammansättningen i etanolen har ändrats. Vad är det som har ändrats?
    http://www.expressen.se/motor/etanol...l-motorskador/
    Förmodligen innehållet av Sulfater källa fast jag är novis på det området.
    "problem som kulminerade 2010 när hög inblandning sulfat i etanolen uppdagades. Bilimportörerna skyllde på bränslebolagen - och vice versa. Ingen ville betala ersättning till bilägarna. Det slutade med att bilägarna själva fick ta kostnaderna"

    Bolagen gör som bekant allt för att tjäna pengar på oss stryktåliga bilister, på diselsidan exerimenteras det ju en hel del med "konstgjord disel" med både bättre och sämre resultat.
    Sydafrika har mycket av detta med tysk teknik som har sitt ursprung från tyskt behov av bränsle under WW2 som senare vidare utvecklades när det var blockader mot Apartheidens SydAfrika mer info
    Och det gäller väl säkert även framställningen av Etanol också, såg annaons senast idag för något jag tror var ett svenskt bolag som jobbade med "nått nytt" på Etanolfronten
    Och så har vi ju Björn Gillberg som jobbar med en pilotanläggning för bränsle på Hagfors flygplats, fast det kanske var Metanol?!
    Edit: Det var Metanol
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-04-30 klockan 19:52. Anledning: Kompletterat med källor
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Funkar hur bra som helst kör enbart på etanol och totalt har det blivit mer än 16.000 mil.
    Jag tycker det borde vara lagligt med konvertering om man ska få ner oljeberoendet men det är nog bara jag som tycker det.....

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 279
    Hej

    Kör sommartid en 9-5 Biopower som går som en dröm. Byter olja och servar bilen inför varje avställning och fyller då upp den med BF98. Bilen har inte gått långt och är välservad men fungerar som det är tänkt.

    På jobbet kör jag en Ford Focus M/06 med cirka 8200mil på mätaren. Bilen körs av flera anställd men jag ser till att den servas, besiktigas och tvättas. Den bilen går uteslutande på E85 men tankas ett par gånger om året med BF95. Maken till sämre motorgång har jag inte sett. Motorlampan tändes runt 5000mil och har varit inne ett flertal gånger för det. Tomgången är ojämn och man känner en tydlig "eftektpuckel" runt 4500rpm. Det hände att bilen dog vi rödlysen osv.
    Sedan cirka 18 månader har Mekonomen och Ford lyckas släcka lampan. Det har byts trottelhus(?), diverse slangar osv. Felkoden har varit för mager bränsleblandning. Vi har alltid blivit rekommenderade att tanka BF95 men det har varken släckt lampan eller bättrat tomgång eller effekten. Vi har även bytt generator och batteri på bilen.

    Frågan jag ställer mig när jag läste artikeln i SvD igår är om folk läser instruktionsboken. Det står klart och tydligt i min att Saab rekommenderar bensin en gång på 10000km. Jag misstänker att det står något liknande i Fords. Däremot tror jag att Saab har haft högre krav på hw i sina motorer. Jag kommer fortsätta tanka E85 i båda bilarna pga miljöaspekten. Jag har även funderingar på att konvertera min vinterbil men jag vet inte om jag orkar med eventuella driftstopp. Dock har jag "Kör-vidare-försäkring" osv så vi får se.

    Hur som helst kan jag omöjligt rekommender någon en etanol-Ford.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  13. #13
    Sugmotor Xyph3rs avatar
    Reg.datum
    feb 2014
    Ort
    Götlaborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    -
    Det är helt klart en intressant diskussion det här, men jag har tyvärr ingen akademisk utbildning i förbränningsteori med olika sorters bränslen eller månader av kontrollerade tester (efter som jag inte jobbar som motoringenjör, utan ingenjör på ett annat bolag med en Gripenlogotyp - och där jobbar jag inte med motorn).

    I vilket fall:
    Den gamla etanolsorten gav beläggningar i insugskanalerna i toppen och tenderade att sätta sig just runt ventilernas skaft - detta både på K-jetronic (som var lite enkelt modifierat), LH-Jetronic 2.4, Motronic på en Volvo 960 och Trionic 5.5 på en og 9-3.
    Likväl satte sig färgämnet runt spridarna - det blev aldrig riktigt så pass illa att spridarna kleggade igen (dock fick jag beläggningar runt spridarhålen), men å andra sidan har jag inte mer än 4000~ mils erfarenhet av E85 i samma fordon. Notera då att jag inte varierat med bensin, utan enbart kört med E85 som bränsle.

    Sen så är jag ju inte den normala användaren heller, eftersom jag plockar ner komponenter ovanligt ofta för rengörning för att jag inte har någon TV att spendera min tid på, men jag kan tänka mig att det faktiskt blir problem med spridare och insugskanaler som kläggar igen om man enbart kör på E85.

    Det är ju dock viktigt att notera att detta egentligen inte beror på etanol som bränsle, utan den mixen vi kallar E85.

    Jag hade gärna sett en modifierad B234 som från grunden är byggd för högoktanigt bränsle i kombination med en hårt optimerad Trionic 5 eller 7 just för E85 eller E100 (sen är ju E100 lite svårt att få tag på) i den "nya" 9-3:an.

    Nåja, det var mina 50 öre - ha en trevlig Valborgsmässoafton!

  14. #14
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hej!

    Du behöver byta insprutningsventilerna på eran Ford, då kommer den fungera bättre.


    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    Hej

    Kör sommartid en 9-5 Biopower som går som en dröm. Byter olja och servar bilen inför varje avställning och fyller då upp den med BF98. Bilen har inte gått långt och är välservad men fungerar som det är tänkt.

    På jobbet kör jag en Ford Focus M/06 med cirka 8200mil på mätaren. Bilen körs av flera anställd men jag ser till att den servas, besiktigas och tvättas. Den bilen går uteslutande på E85 men tankas ett par gånger om året med BF95. Maken till sämre motorgång har jag inte sett. Motorlampan tändes runt 5000mil och har varit inne ett flertal gånger för det. Tomgången är ojämn och man känner en tydlig "eftektpuckel" runt 4500rpm. Det hände att bilen dog vi rödlysen osv.
    Sedan cirka 18 månader har Mekonomen och Ford lyckas släcka lampan. Det har byts trottelhus(?), diverse slangar osv. Felkoden har varit för mager bränsleblandning. Vi har alltid blivit rekommenderade att tanka BF95 men det har varken släckt lampan eller bättrat tomgång eller effekten. Vi har även bytt generator och batteri på bilen.

    Frågan jag ställer mig när jag läste artikeln i SvD igår är om folk läser instruktionsboken. Det står klart och tydligt i min att Saab rekommenderar bensin en gång på 10000km. Jag misstänker att det står något liknande i Fords. Däremot tror jag att Saab har haft högre krav på hw i sina motorer. Jag kommer fortsätta tanka E85 i båda bilarna pga miljöaspekten. Jag har även funderingar på att konvertera min vinterbil men jag vet inte om jag orkar med eventuella driftstopp. Dock har jag "Kör-vidare-försäkring" osv så vi får se.

    Hur som helst kan jag omöjligt rekommender någon en etanol-Ford.

    //Jesper #1873
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Efter att ha frågat en motoringengör på Saab om detta med etanol i bensinbil så håller jag etanolen ännu längre bort från rena bensinmotorer än tidigare. Detta speciellt när det kommer till mina egna Saabar som inte är konstruerade och byggda för annat än bensin. Har tankat etanol i en av mina bilar, och det är den med biopowermotor i. Att få lite extra tillfälliga hästar eller lägre förbrukning en liten stund innan ett dyrt ras lockar inte.
    Intressant,

    Ka du utveckla det lite mer ?

    Jag tror i alla fall att det finns gott om folk som inte skriver om alla strul som dom fått med e85..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873 Visa inlägg
    På jobbet kör jag en Ford Focus M/06

    Hur som helst kan jag omöjligt rekommender någon en etanol-Ford.
    Ha, en sådan hade vi som poolbil på jobbet. Rent hopplös. Startade ju inte ens på E85 när det var runt 0 på kvicksilvret. Den fick åka bärgare några ggr. Ur slö på E85, men förvisso inte mycket bättre på BF95, dock märkbar skillnad bränslena emellan. Nä, håller med dig, inget att rekommendera till någon.

    Min 9-5 går ju som en dröm på E85 i jämförelse om man ser till funktion & bortser från effektskillnaden mellan motorerna.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Jag tror i alla fall att det finns gott om folk som inte skriver om alla strul som dom fått med e85..

    Mvh
    Precis, lite av tanken med denna tråd. Att röra om djupt i grytan och studera vad som flyter upp samt förhoppningsvis få lite respons från folk med mer insikt än vi som mest glatt gasar intet ont anande om vad som lurar efter krönet!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ha, en sådan hade vi som poolbil på jobbet. Rent hopplös. Startade ju inte ens på E85 när det var runt 0 på kvicksilvret.
    Jag hade en Ford Mondeo Flexifuel i december 2010 som hyrbil på tjänsteresa till Oslo som blev min första körning med E85 och jag tankade E85 i Årjäng på kvällen när jag övernattade hos mina föräldrar och på morgonen hade kvicksilvret krupit en bra bit under -20 till när jag skulle vidare på morgonen och med myterna om att det är svårstartat i minusgrader så blev man lite orolig för om den skulle starta alls.
    Men den startade utan minsta knorr så alla myter stämmer inte. Det krävs förmodligen flera samverkande faktorer för att ge problem.




    För 10-talet år sedan körde jag alltid regelbundet med Ki i tanken men det verkar inte finnas att köpa längre, jag inbillade mig att det höll spridarna fina.
    Och även det gamla knepet med 2-takts helsyntetolja i bensinen lär vara positivt mot avlagringar och sotbildning enl. gamla rally- och racingrävar (1dl olja, 1dl fotogen, 1dl k-sprit/full tank)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 272
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Efter att ha frågat en motoringengör på Saab om detta med etanol i bensinbil så håller jag etanolen ännu längre bort från rena bensinmotorer än tidigare. Detta speciellt när det kommer till mina egna Saabar som inte är konstruerade och byggda för annat än bensin. Har tankat etanol i en av mina bilar, och det är den med biopowermotor i. Att få lite extra tillfälliga hästar eller lägre förbrukning en liten stund innan ett dyrt ras lockar inte.
    De motoringenjörer jag känner som jobbade med Saabmotorerna och dess framtagning kör E85 i sina Biopowerbilar hela bunten.

    M.V.H.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Längst ner i denna artikel står det att sammansättningen i etanolen har ändrats. Vad är det som har ändrats?
    http://www.expressen.se/motor/etanol...l-motorskador/
    De har reglerat halten av sulfater i bränslet, det var mkt dåligt reglerat innan och många bilar fick problem med igensatta bränslesystem och spridare (inkl mig själv).
    Inget med tillsatser vad jag vet och sist jag kollade.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Att ford har haft problem med sina etanolbilar betyder väl inte att våra saabar skulle vara kass... själva styrsystemet (T7) tycker jag verkar väldigt stabilt, en bekant hade en ford fokus flexifuel och det vara bara problem med den. När jag kört biopowermjukvara i min og9-3 så har det alltid funkat helt perfekt.

    Jag känner folk som haft ford fokus som varit både helt nya och nästan nya i tiden när flexifuel var nytt (hur kan man ha sådana bekanta med så dålig smak egentligen undrar man ju, men jag lovar, de har varit väldigt trevliga personer och en av dem som hade ny ford körde saab innan och kör saab nu så... ) - dessa fordar verkar vara riktiga skitbilar tycker jag, hjullager som rasar och annat som krånglar. Jag tror problemen hade mycket med ford att göra, men även som nämnt med bränslet att göra.

    Även jag har sprungit på ett antal personer som jobbat på saab tidigare, och visst har inte alla varit övertygade om förträffligheten - igensatta spridare och trasiga bränslepumpar har ju inträffat, men kan inte påminna mig att någon avrått från att köra E85...

    förhoppningsvis är problemen med bränslet över nu...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 156
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Tror det handlar en del om okunskap ang vad som krävs för E85 det känns dock som att Saabar klarar spriten bättre än andra.
    Saab ändrade kanske hälften av artiklarna i BioPower-bilarnas bränslesystem, Ford ändrade bara mjukvaran (åtminstone initialt). Resultatet kan man räkna ut med lilltån.

    Det finns långa tekniska beskrivningar på vad Saab gjorde, men tyvärr har jag bara sett dessa off-line.

    Den övergripande uppfattningen jag fått är att om man bara ändrar mjukvaran så funkar det ofta 5-10 år och runt 10-15k mil innan allvarliga problemen visar sig (undantaget bensinpumpen, den kan vara av en typ som inte alls tål E85), men de kommer lite varstans. Om man är nöjd med livslängden får var och en avgöra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Högre effekt med etanol - sant eller ej?
    Av Perman51 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 19:57
  2. Etanol eller bensin? OG9-5 -00
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 00:59
  3. BSR steg 1 till 9-5 2,0T, etanol eller inte?
    Av StefanL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 21:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •