Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54

Ämne: Etanol eller inte?

  1. #41
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Pumparna håller länge. Jag har sett några som gett upp vid konvertering till E85 men det är pumpar som redan är 10 år gamla och gått minst 15 000 mil. Jag bytte därför vid 15 000mil i min bil i förebyggande syfte och då hade den gått minst 3000mil på E85.

    När det kommer till olja så fungerar nog det mesta bara man byter i tid. Original Biopower har ju oljebyte vid 1500mil och det fungerar alldeles utmärkt på konverterade bilar också. Dra inte ut det till 3000 som det står i serviceschemat till icke-Biopower.

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Min bil blir slö och jobbig utan etanol.
    Avgasljudet blir grövre och den morrar gott med etanol.

    /Pelle

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    141
    ...........
    Senast redigerat av POPPNITEN den 2014-05-04 klockan 13:08.

  4. #44
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av POPPNITEN Visa inlägg
    Kört min .. på E85 nu i snart 3 år helt utan problem.

    skulle dock inte få för mig att köra henne utan denna tillsats:
    http://www.redlineoil.se/tillsatser/...hol/si-alcohol
    Tillsatser eller ej. 3år är inte direkt någon uthållighets test eller användbart som referens. Bara för det till synes "fungerar" så har du väl förmodligen inte gjort någon materialanalys av hur det påverkar motorns ingående komponenter. Precis som det flesta av oss andra, vi kör till det rasar.

    Ska man sedan lägga 40-80öre / liter i tillsats, jadå har man snart en annan ekonomisk aspekt på det också.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2014-05-04 klockan 10:17.

  5. #45
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Det blir ju ungefär samma merkostnad som att köra var femte tank på bensin som en del verkar göra.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-29 klockan 19:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tillsatser eller ej. 3år är inte direkt någon uthållighets test eller användbart som referens. Bara för det till synes "fungerar" så har du väl förmodligen inte gjort någon materialanalys av hur det påverkar motorns ingående komponenter. Precis som det flesta av oss andra, vi kör till det rasar.

    Ska man sedan lägga 40-80öre / liter i tillsats, jadå har man snart en annan ekonomisk aspekt på det också.
    Jävla negativ typ du verkar vara........ -
    glöm jag skrev något här

  7. #47
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Tillsatser eller ej. 3år är inte direkt någon uthållighets test eller användbart som referens. Bara för det till synes "fungerar" så har du väl förmodligen inte gjort någon materialanalys av hur det påverkar motorns ingående komponenter. Precis som det flesta av oss andra, vi kör till det rasar. Ska man sedan lägga 40-80öre / liter i tillsats, jadå har man snart en annan ekonomisk aspekt på det också.
    Från tillverkarens sida är det ju inget uthållighets test med 3 år kanske dagligt bruk. Men tycker det ger en bra indikation för oss glada amatörer som inte ska sälja produkter med garanti/miljö krav. Så se det från ett lämpligt perspektiv.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #48
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av POPPNITEN Visa inlägg
    Jävla negativ typ du verkar vara........ -
    glöm jag skrev något här
    Hehehe... negativ får du vara själv Jasper, framförallt väldigt barnslig som streckar ut ett inlägg för att du får ett svar på ditt inlägg som inte faller dig i smaken. Forum är till för diskussion. Jag är bara realist. Det jag skrev är ren fakta, hemmameckande & hemmatyckande kan inte användas som uthållighetsreferens. Jag kör också med E85 i en bil som är BioPower konverterad. Så jag faller själv in under de rena fakta som jag skrev & är fullt medveten om detta. Skönmålar inget. Tål du inte verkligheten, vad är du då om du anser att jag är negativ? ....

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    149
    Min 9000cs -96, ursprungligen 2.0t går nu äntligen som önskat på E85 efter jag bytte från Maptuns program till nytt från Nordic. Inga mer kallstartsproblem och trevligare gång. Kör E85 för prestanda och att det är ett förnyelsebart bränsle till 85%. Byter olja två gånger om året, Swedol.
    Senast redigerat av jompao den 2014-05-04 klockan 17:17.

  10. #50
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Från tillverkarens sida är det ju inget uthållighets test med 3 år kanske dagligt bruk. Men tycker det ger en bra indikation för oss glada amatörer som inte ska sälja produkter med garanti/miljö krav. Så se det från ett lämpligt perspektiv.
    Inga 3 år men säkert 1000 timmar vid fulllast kanske för att sedan öppna motor och kolla hur allt ligger till ?
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Har en 9-5 Sportcombi 2,0t biopower som snart behöver byta spridare igen!

    Andra gången motorn går dåligt och inte tänder, bytte spridarna hos BIVA för fyra år sedan och nu är det exakt samma fel igen. Har kört på var fjärde tank bensin enligt rekommendationen från BIVAs tekniker, men nu går den bara på bensin, tankar jag etanol så startar den inte.

    Funderar på att byta spridana själv då det inte verkar vara så himla svårt efter vad jag läst här på forumet, saknar lite bilder på hur det ser ut dock.

  12. #52
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av sacajuoy Visa inlägg
    Har en 9-5 Sportcombi 2,0t biopower som snart behöver byta spridare igen!

    Andra gången motorn går dåligt och inte tänder, bytte spridarna hos BIVA för fyra år sedan och nu är det exakt samma fel igen. Har kört på var fjärde tank bensin enligt rekommendationen från BIVAs tekniker, men nu går den bara på bensin, tankar jag etanol så startar den inte.

    Funderar på att byta spridana själv då det inte verkar vara så himla svårt efter vad jag läst här på forumet, saknar lite bilder på hur det ser ut dock.
    Du har inte råkat ut för samma "E85 problematik" som många andra? Det verkar som det är mer än 85% etanol i E85 på sina håll & det ger bl.a. startproblematik. Finns en tråd om detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Här
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ing-med-omnejd

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för tipset, hade inte sett den tråden!

    Kikade vart jag tankat och jag har tankat i Linköping, Gränna med omnejd, Jönköping, Göteborg och Onsala/Kungsbacka senaste halvåret och problemen har kommit smygande sedan årsskiftet men blev akuta nu sista månaden, så det är nog samma problematik med etanolen över stora delar av landet. Tankar alltid Statoil, kanske skulle byta bolag och testa ett tag! Kan det vara Statoils "Miles"-smörja som ställer till det, eller har de inte den "tillsatsen" i sin E85?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Du har inte råkat ut för samma "E85 problematik" som många andra? Det verkar som det är mer än 85% etanol i E85 på sina håll & det ger bl.a. startproblematik. Finns en tråd om detta.

    - - - Uppdaterad - - -

    Här
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ing-med-omnejd

  14. #54
    Jag tankar nästan alltid på Statoil, i norra Stockholm, och har inte upplevt några problem.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Högre effekt med etanol - sant eller ej?
    Av Perman51 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 19:57
  2. Etanol eller bensin? OG9-5 -00
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 00:59
  3. BSR steg 1 till 9-5 2,0T, etanol eller inte?
    Av StefanL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 21:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •