Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Etanol eller inte?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Har ett par nära vänner och även en kusin som jobbade på saabs motorutveckling som alla förespråkar e85 i saabarna..
    Min gissning varför e85 fått så dåligt ryckte är för att de flesta tillverkare snålat på utvecklingen och testande av deras programvaror och komponenter. Man ville nå miljöbilsmarknaden snabbt och billigt och levererar därför en lösning som inte fungerar önskvärt. Saabarna å andra sidan har enligt min erfarenhet inga som helst problem att kallstarta på etanol ner till runt -20 medans ford etc knappt klarar 0an.

  2. #22
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    BearStyle du glömde spridarna på ng9-3 som gärna strular med E85, och min åsikt är att Saab eller GM har snålat när de valde spridare till den modellen. Annars håller jag med, Saab har lyckats bra. Lite ironiskt att de gamla Bosch-spridarna i T7-motorerna verkar fungera bättre med E85 än de i ng9-3.

  3. #23
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Saab ändrade kanske hälften av artiklarna i BioPower-bilarnas bränslesystem, Ford ändrade bara mjukvaran (åtminstone initialt). Resultatet kan man räkna ut med lilltån.

    Det finns långa tekniska beskrivningar på vad Saab gjorde, men tyvärr har jag bara sett dessa off-line.

    Den övergripande uppfattningen jag fått är att om man bara ändrar mjukvaran så funkar det ofta 5-10 år och runt 10-15k mil innan allvarliga problemen visar sig (undantaget bensinpumpen, den kan vara av en typ som inte alls tål E85), men de kommer lite varstans. Om man är nöjd med livslängden får var och en avgöra.
    Ja vad skiljer egentligen mellan bensin o biopower bilarna?
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Saab ändrade kanske hälften av artiklarna i BioPower-bilarnas bränslesystem, Ford ändrade bara mjukvaran (åtminstone initialt). Resultatet kan man räkna ut med lilltån.

    Det finns långa tekniska beskrivningar på vad Saab gjorde, men tyvärr har jag bara sett dessa off-line.

    Den övergripande uppfattningen jag fått är att om man bara ändrar mjukvaran så funkar det ofta 5-10 år och runt 10-15k mil innan allvarliga problemen visar sig (undantaget bensinpumpen, den kan vara av en typ som inte alls tål E85), men de kommer lite varstans. Om man är nöjd med livslängden får var och en avgöra.
    Precis vad jag är ute efter, hoppas du eller någon annan kan gräva fram lite mer om detta.
    Att en bil som sålts som BioPower har rätt delar och kommer att fungera länge är ju bra men jag som har 2st Etanolkonverterade Aero's vill ju inte få problem om 10-15kmil, att flera skriver att bilen går bra och att man inte märkt av några problem kan jag också skriva under på men det säger ju inget om det är lämpligt om man tänkt ha en bekymmersfri bil i långt mer än den sträckan.
    Att köra billigt nu och betala dyrt sen är inget jag vill ha. Soppapump och spridare är ju både enkelt att byta och förhållandevis billigt men undviker gärna byte av lager, kolvringar och ventiltätningar om jag kan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Vad häller taxiåkarna i sina SAABar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Kör alla taxiåkare diesel eller är det någon som kör etanol? Där skulle man ju få svar på vad som kan strula annars.
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

  6. #26
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Kan ju inflika att jag har en BP motor med smidda kolvar i min Aero.

    Det jag menade att Saabar klarar sprit bättre är att de gjorde rätt från början sas.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Myter?
    ?Lär förkorta livslängden rejält på motor/lager
    ?Är aggresivt och torkar ut allt den är i kontakt med
    ?Absolut inte miljövänligt vid kallstart och kräver därför motorvärmare längre på vår/höst
    Det finns risk för lagerskador om man inte följer den kortare oljebytesintervallen. Orsaken är bränslespädning av oljan om man kör mycket korta sträckor.

    Etanol är kemiskt mer aggressivt än bensin.

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    De har reglerat halten av sulfater i bränslet, det var mkt dåligt reglerat innan och många bilar fick problem med igensatta bränslesystem och spridare (inkl mig själv).
    Inget med tillsatser vad jag vet och sist jag kollade.

    M.V.H.
    Bränslestandarden reglerade till en början innehåll av kloridjoner och syrlighet (ättiksyra) men inte sulfater. Efter problem pga. de sistnämnda så införde man en gräns om 4 ppm sulfater.

    Etanolbränsle innehåller alltid en korrosionsinhibitor.

    Citat Ursprungligen postat av 900T8 Visa inlägg
    Ja vad skiljer egentligen mellan bensin o biopower bilarna?
    BioPower bilar har bränsletanken från den amerikanska marknaden. Den har även försetts med en annan bränslepump och tanknivåmätare. Kablarna till bränslepumpen är teflonisolerade och tanknivågivaren matas med fyrkantsvåg. Till skillnad från bensin så leder etanol ström vilket kan ge upphov till galvanisk och elektrolytisk korrosion. Bränslerör och vissa slangar ska också vara ändrade. BioPower har även en annan bränsletrycksregulator, hårdare ventilsäten (både inlopp och utlopp) och inloppsventiler med en annan ytbeläggning.

    När det gäller bytet av själva tanken så tror jag inte det beror på att den andra tanken inte tål etanol, snarare så är det evap-utsläppen man vill hålla nere. Den amerikanska tanken är gjord för hårdare krav på evaporativa utsläpp och har även ORVR (On board Refueling Vapor Recovery). Vid låga halter etanol så ökar nämligen ångtrycket hos bensin.

  8. #28
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det finns risk för lagerskador om man inte följer den kortare oljebytesintervallen. Orsaken är bränslespädning av oljan om man kör mycket korta sträckor.

    Etanol är kemiskt mer aggressivt än bensin.
    Utveckla gärna
    Kan det vara så att E85 har större påverkan på oljans TBN?
    Eller var det något annat du tänkte på?

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Några ganska nya artiklar i ämnet.

    http://www.svd.se/naringsliv/miljobr...at_3514040.svd

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Utveckla gärna
    Kan det vara så att E85 har större påverkan på oljans TBN?
    Eller var det något annat du tänkte på?
    Helt riktigt, E85 kräver en olja med högre TBN.
    Men nuförtiden verkar ju folk hälla i vad skitolja som helst i sina bilar. Så fort man pratar om vilken olja som är bra så börjar folk rabbla viskositeter precis som om det är den enda egenskap som skiljer olika oljor emellan. *suck*
    Jag kör min og9-3 på E85 och har aldrig haft några problem, förutom dom gånger då jag tankat etanol på Jet. Men å andra sidan så har jag rätt bra koll på motorer och är smått fanatisk vad gäller oljor, vilket väl inte kan sägas om gemene man.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    För oss som inte är oljefanatiker, vad betyder och innebär TBN?

    Att köra på rätt klassad olja av bästa typ i stil med Mobil1 är väl en självklarhet för de flesta som är intresserade av denna tråd.



    Ibland blir man mörkrädd när det dyker upp trådar som handlar om att komma undan så billigt som möjligt på reservdelar olja och dylikt.
    Såg att det fanns ny 9-5 Aero TD04 turbos på eBay i Hongkong för dryga tusenlappen, en sån skulle då jag inte vilja ta i med tång ens.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    vad betyder och innebär TBN?
    Total Base Number

    Ett sätt att ange hur "basisk" oljan är. Det tar hand om den syra som uppkommer. Desto bättre värde på TBN, desto mer syra kan den ta hand om & neutralisera.

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    TBN: Total base number
    Det är ett värde som berättar hur mycket syrliga ämnen oljan kan neutralisera innan basoljan börjar påverkas negativt.
    Högt TBN är bra. När oljan används så sjunker TBN allt eftersom oljan blir äldre. Oljan bör bytas innan TBN är helt förbrukat.

    Edit: Fredrik var snabbare

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Här kan du se två Mobil1 produkter:

    Mobil1 0W-40 ESP (TBN 7,8 .) (Sulfat Aska 0,8 .)
    http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/...ESP_0W-40.aspx

    Mobil New Life 0W-40 (TBN 11,8 .) (Sulfat Aska 1,3)
    http://www.mobil.com/Sweden-Swedish/...ife_0W-40.aspx

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag har i bakhuvet för mig att GM Dexos2 5w-30 har en TBN på ca 7,0-7,5 & ca 0,8 aska. Men hittar inte specen på det nu. Så rätta mig om jag minns fel.

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Utveckla gärna
    Kan det vara så att E85 har större påverkan på oljans TBN?
    Eller var det något annat du tänkte på?
    Problemet här är nog snarare utspädningen i sig. Hög andel bränsle i oljan gör att viskositeten sjunker.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    TBN: Total base number
    Det är ett värde som berättar hur mycket syrliga ämnen oljan kan neutralisera innan basoljan börjar påverkas negativt.
    Högt TBN är bra. När oljan används så sjunker TBN allt eftersom oljan blir äldre. Oljan bör bytas innan TBN är helt förbrukat.

    Edit: Fredrik var snabbare
    Ingen fördel utan nackdel. De alkaliska ämnen som tillsätts för att nå ett högre bastal tenderar att ge upphov till aska vilket kan ge problem med avlagringar och dylikt.

  17. #37
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Ingen fördel utan nackdel. De alkaliska ämnen som tillsätts för att nå ett högre bastal tenderar att ge upphov till aska vilket kan ge problem med avlagringar och dylikt.
    Det är väl därför Dexos2-klassningen generellt har lägre TBN? Tillsatserna är inte snälla mot t.ex. partikelfilter i dieselbilar.

  18. #38
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Tittade på lite oljeanalyser på bobistheoilguy för motorer som körts med E85. Ser inte ut som man ska oroa sig allt för mycket, iallafall om motorn man har är i bra skick.

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är väl därför Dexos2-klassningen generellt har lägre TBN? Tillsatserna är inte snälla mot t.ex. partikelfilter i dieselbilar.
    Ja, denna skillnad syns också på Mobil 1 oljorna som nämnts ovan. 0W-40 ESP är Dexos2 klassad och har lägre TBN.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Tittade på lite oljeanalyser på bobistheoilguy för motorer som körts med E85. Ser inte ut som man ska oroa sig allt för mycket, iallafall om motorn man har är i bra skick.
    Verkar inte skilja sig alltför mycket mellan E85 och bensin när det gäller oljan. TBN kanske sjunker något snabbare med E85. Bränsleutspädning är i regel ett större problem vid många kallstarter och tvärtom om motorn tillåts gå varm (etanolen kokar bort när oljan kommer upp i temperatur). Jag har dock inte sett så många oljeanalyser på detta för att dra alltför säkra slutsatser.

  20. #40
    Grundladd 900T8s avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Arvidsjaur
    Inlägg
    172
    Hur länge behöver man köra för att "koka" bort etanolen?
    Vilka oljor ska man hålla sej till på en BP? Är det Dexos 2 och mobil ESP som gäller?

    Bränslepumpar verkar ju behöva bytas ofta om man kör Ford men hur klarar saabs BP pumpar etanolen. Någon som har behövt byta någon?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-29 klockan 19:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900 I16 -88B___________________9-5 SC 2,3BP Griffin vector -09
    900 T16 AERO -89______________
    9000 2,3t -95__________________

Liknande ämnen

  1. Högre effekt med etanol - sant eller ej?
    Av Perman51 i forum Allmänt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 19:57
  2. Etanol eller bensin? OG9-5 -00
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 00:59
  3. BSR steg 1 till 9-5 2,0T, etanol eller inte?
    Av StefanL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 21:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •