Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: Motorn stängs av under färd OG9-5

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    finns en god människa nära mig han sa att han har en tändkasset ska bara bestämma en tid med honom så jag kan prova den

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    jag köpte precis en tändkasset och montera den men felet finns fortfarande kvar, vid höga hastighet hackar den till ibland,sen så undrar jag hur mycket varvtalet ska ligga på om man kör 140-150 km i tim? bilen är automat

  3. #43
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Den TK kanske inte var hel?

    Därför man skall prova med en 100% fungerande.

    Vad stod det för 3.x på den?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MM88 Visa inlägg
    jag köpte precis en tändkasset och montera den men felet finns fortfarande kvar, vid höga hastighet hackar den till ibland,sen så undrar jag hur mycket varvtalet ska ligga på om man kör 140-150 km i tim? bilen är automat
    Är du säker på att det är ETT fel?

    Har bilen slutat att dö spontant? Om tändkassettsbytet löste det problemet så tror jag att du har mer än ett fel.

    Att bilen hackar till ibland kan ha många olika orsaker. Hur hackar den till, misständer, tappar effekt, eller?

    Du bör se runt 3000 RPM på högsta växeln. Det man möjligen kan se vevaxelgivarproblem på är om den går i botten/taket eller är nervös på ett sätt som inte stämmer med varvtalsvariationer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    den har än så länge inte dött än,det kännes som den inte får bensin men jag vet inte men när den hackar till så är det kraftigt.och rpm stämmer då min också låg på ca 3000

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MM88 Visa inlägg
    den har än så länge inte dött än,det kännes som den inte får bensin men jag vet inte men när den hackar till så är det kraftigt.och rpm stämmer då min också låg på ca 3000
    Om hacken är fullständiga misständningar så pekar det mot tändproblem med tändkassett eller vevaxelgivare som huvudkandidater. Om du kontrollerat tändstiften, och de har jämn färg. Förslagsvis, kör lite lugnt med den några dagar för att avgöra om den slutat dö, är så fallet var den gamla kassetten med största sannolikhet dålig. Nästa steg är att avgöra om även den nya är trasig eller om det är något annat som vevaxelgivaren. Verkar det som störningarna kommer helt slumpmässigt (typiskt kassett) eller är det bara i vissa körsituationer typ varm motor, och/eller är motorn svårstartad (och varvräknaren rör sig inte vid misslyckade startförsök) men bara (normalfallet) vid varm motor (typisk vevaxelgivare).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #47
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    på min gamla tändkasset som jag hade såg jag idag att gummit hade gått av ena av dom långa sakerna och den jag köpte såg riktigt fin ut, och tänd stift är nyligen byta till ngk eller va dom heter,det händer när bilen är varm men inte alltid kommer ibland bara men mest vid höga hastigheter,motorn startar alltid på första försöket och alltid direkt,om det nu inte är tändkasset eller vevaxelgivare vad kan det vara tror du? sen undrar jag en sak när jag satte på dom nya stiften så skruvade jag tills den blev hård ska man skruva tills den blir hård...mvh

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MM88 Visa inlägg
    på min gamla tändkasset som jag hade såg jag idag att gummit hade gått av ena av dom långa sakerna och den jag köpte såg riktigt fin ut, och tänd stift är nyligen byta till ngk eller va dom heter,det händer när bilen är varm men inte alltid kommer ibland bara men mest vid höga hastigheter,motorn startar alltid på första försöket och alltid direkt,om det nu inte är tändkasset eller vevaxelgivare vad kan det vara tror du? sen undrar jag en sak när jag satte på dom nya stiften så skruvade jag tills den blev hård ska man skruva tills den blir hård...mvh
    Det genomgående temat är att om man kan se systematik i när felet yttrar sig så är vevaxelgivaren huvudkandidat, är felet lynnigt så pekar det mot kassetten. Finns dock inga 100%:iga garantier. Ge akt på hur varvräknaren beter sig när felet inträffar, om varvräknaren viftar häftigt vid störningarna så är det med största sannolikhet vevaxelgivaren, visar varvräknaren det faktiska varvtalet hela tiden så är vevaxelgivaren mindre sannolik. En annan sak som ofta händer är att när vevaxelgivaren är på gång så blir bilen svårstartad vid varmstart 5-10 minuter efter stopp, det är då vevaxelgivaren blir som varmast, några sådana tendenser?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    bilen startar alltid spelar ingen roll hur varm bilen är och när bilen hackar så har jag märkt att varvmätaren hoppar till lite när det händer men det är endast när bilen hackar men annars fungerar den hur bra som helst

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MM88 Visa inlägg
    bilen startar alltid spelar ingen roll hur varm bilen är och när bilen hackar så har jag märkt att varvmätaren hoppar till lite när det händer men det är endast när bilen hackar men annars fungerar den hur bra som helst
    Om varvräknaren hoppar på ett sätt som inte speglar motorvarvet så är det en stark indikation på vevaxelgivarfel. Om det däremot bara speglar ändringen i motorvarv så är det en annan sak.

    Kanhända att det är enklast att se vilket det är om man har låg belastning (men behålla det höga varvet), då svajar varvet in till växellådan mindre så det är lättare att se om hoppandet kommer från verklig varvtalsförändring eller inte.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    jag förstår inte hur du vill jag ska testa

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MM88 Visa inlägg
    jag förstår inte hur du vill jag ska testa
    Idén var att avgöra om varvräknarhoppet beror på verklig varvtalsförändring eller om varvräknaren lever sitt eget liv. Vid låg belastning och högt varv så förändras varvtalet rätt lite om motorn slutar driva, det var detta jag försökte framföra.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #53
    Jag bor i uddevalla och du kan få låna min kasset, och jag kanske kan hjälpa dig med att läsa ut felkoder
    Senast redigerat av Dorian den 2014-05-10 klockan 14:33.

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Idén var att avgöra om varvräknarhoppet beror på verklig varvtalsförändring eller om varvräknaren lever sitt eget liv. Vid låg belastning och högt varv så förändras varvtalet rätt lite om motorn slutar driva, det var detta jag försökte framföra.
    Dessutom, om rycken bara uppstår vid hög belsatning och inte vid låg belastning på samma höga varvtal så kan man misstänka bränsleförsörjningen (eller andningsvägarna) och inte tändning (då den inte har något större belastningsberoende).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    hej igen nu har bilen åkt mycket bra utan några problem,men idag dog den igen vid mycket låg hastighet vad kan det vara nu?och jag har märkt att luft/ac som kommer in i kupen,kraften av luften går upp och ner.sen så undrar jag varför bilen dricker så mycket allt är ny bytt den drar 12.9 liter mil det är tok för mycket

  16. #56
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MM88 Visa inlägg
    hej igen nu har bilen åkt mycket bra utan några problem,men idag dog den igen vid mycket låg hastighet vad kan det vara nu?och jag har märkt att luft/ac som kommer in i kupen,kraften av luften går upp och ner.sen så undrar jag varför bilen dricker så mycket allt är ny bytt den drar 12.9 liter mil det är tok för mycket
    Om ventilationsfläkten har börjat slå av på egen hand då och då så är fläktmotorn en het kandidat om bilen gått runt 30000 mil, fläkten går ungefär så långt innan den är utsliten. Men ta ev vidare diskussion detta i en egen tråd i rätt forumdel.

    Om vi ska kunna hjälpa dig med att bilen dör måste du ge mer information om vad som händer. Om jag tolkar dig rätt verkar tändkassettsbyte ha åtgärdat en hel del av problemen? Vad kvarstår?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    alltså den slår inte av utan den blir svag och sen blir den bra igen på nån sec bara och den håller på så där.och sen jag byte tändkasseten för nån vecka sen så har bilen åkt riktigt bra men idag så skulle jag köra ut från parkeringen och ut på gatan vänta ett tag tills bilarna hade åkt sen så dog den bara kan även på peka att det var uppförsbacke lite och bensin lampan var på det känns nästan som bilen inte får nån bensin men vet ej då jag är en amatör på bilar

  18. #58
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Tanka upp den ordentligt, ca 30L och se om det blir skillnad då.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    men kan det vara på grund av bensinen?sen är det normalt att bilen dricker 12.9 liter 100 km

  20. #60
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    hej igen tanka bilen full men ingen skillnad men så idag dog bilen hela tiden den startade sen dog den men vänta ca 10 min så fungerar den igen som inget hade hänt kan det vara vevaxelgivaren/impulsgivare behöver hjälp snälla

Liknande ämnen

  1. Problem med motor som ej stängs av 9000 -88
    Av TrashCan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 23:18
  2. Saabs Bilmuseum stängs !!
    Av TD04 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 01:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •