Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 78

Ämne: Motorn stängs av under färd OG9-5

  1. #21
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Hej! Vart bor du någonstans ? Jag har tändkasset liggandes.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    tack turbo-danne snällt av dig men jag bor tyvär i uddevalla 4 tim från stockholm men det var snällt av dig

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    fanns en sprickapå en slang som går från avgassystemt tror jag till en t-kors som går till magnetventilen jag bara rörde t-korset så gick den sönder inuti slangarna så köpte en ny t-kors och nya slangar provkörde lite och bilen har mycket mer kraft än va den hade innan så jag hoppas det var felet ska prov köra lite mer imorgon hör av mig om mer info

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Ja är vakumslangarna torra och har sprickor så kan det ge en del olika symptom, så se till att byta de som ser murkna ut eller har tendenser till att spricka.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    körde bilen idag och felet fanns kvar vet inte vad jag ska göra nu snälla hjälp

  6. #26
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Har du provat med en annan tändkasset som du fick tips om tidigare?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    jag har pratat med flera bilverkstäder inkl saab men ingen vill låna mig en. sen så prov körde jag bilen igen idag och gasade då började bilen hacka.jag misstänker också tändkasseten men har dålig med pengar just nu har redan lagt en hel del pengar på bilen utan framgång. sen så öppna jag tändkasseten och den var riktigt varm

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    snälla finns det ingen som kan hjälpa mig.håller på bli galen på bilen,varför dör bilen och startar direkt igen

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    körde bilen idag och den dog aldrig varför händer det att bilen dör ibland och ibland inte snälla hjälp

  10. #30
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Ingen som kan hjälpa dig något mer innan du provar en annan tändkasset.
    Tyvärr , det är tipset du har fått. Lägg ut en fråga på Lokaldelen och kika om någon har en kasset att låna ut?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    jag har nu kört bilen i 2 dagar utan att den stängs men det kan hände att den hackar till ibland och när det händer hoppar rpm mätaren eller va den heter kan det vara vevaxelgivare som håller på ge upp, men som sagt bilen dör inte längre

  12. #32
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Ett annat typiskt tecken på vevaxelgivarfel är att om bilen är kall, så drar den igång direkt, på sekunden i princip. Men har motorn blivit varmkörd, så tvekar den lite. Den startar, men man kan ana att den drar ut på starten lite. Beter din bil sig så?
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    hej tack för att du svara. men min bil startar på engång när bilen är kall och när den är varm,den brukade stängas av under färd också men har slutat med det, men bilen hackar till ibland och varvmätaren hoppar till då och inga lampor tänd,vad kan det vara tacksam för all hjälp

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av MM88 Visa inlägg
    hej tack för att du svara. men min bil startar på engång när bilen är kall och när den är varm,den brukade stängas av under färd också men har slutat med det, men bilen hackar till ibland och varvmätaren hoppar till då och inga lampor tänd,vad kan det vara tacksam för all hjälp
    Jag skulle säga att det är svårt att med säkerhet avgöra vad ditt problem är. Därför är den normala felsökningsgången att man provar med en annan tändkassett. Vissa saker du skriver tyder på tändkassett, andra saker på vevaxelgivare. Om varvmätaren hoppar till som ett resultat av att varvtalet faktiskt ändrar sig så skulle jag säga att tändkassetten är det troligaste, om varvräknaren lever ett eget liv så pekar det mot vevaxelgivaren, men detta är svårt att avgöra med någon större säkerhet. Det finns också möjligheten att det är något helt annat. Du kommer sannolikt inte vidare utan att prova en annan tändkassett, och det är inte alls osannolikt att den löser problemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    tack ska försöka hitta nån jag kan låna av

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    finns det nån god människa nära uddevalla som kan låna mig en tändkasset till saab 9-5

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    har hittat en begagnad tändkasset ska köpa den imorgon men hur kan jag testa den för att se att allt fungerar bra att den inte misständer för min som jag har går hur bra som helst men när man kopplar den med dator ser man att den misständer tacksam för svar under dagen för ska köpa den imorgon mvh

  18. #38
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Är det 3.7?

    Står under kassetten på en etikett.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    45
    Medlem#
    -
    menar du min eller den jag skall köpa

  20. #40
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Köpa såklart.

    Men även den du har nu.

    Annars borde det ju finnas någon på forumet som har en du kan få prova, som man vet är 100% hel.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Problem med motor som ej stängs av 9000 -88
    Av TrashCan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 23:18
  2. Saabs Bilmuseum stängs !!
    Av TD04 i forum Allmänt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 01:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •