Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Olja i turbon (Biltematurbo) OG9-5

  1. #1

    Olja i turbon (Biltematurbo) OG9-5

    Bil: 9-5 2.0T -99

    Har en tid tyckt att bilen ryker lite mer än den brukar, vid kallstart men även när man gasar på lite och trycker ner kopplingen så kommer det ibland en blå/vit rökpuff.
    Och det gör åt mer olja än vanligt också.
    Märkte nu att det har droppat lite olja i garaget, så hissade upp och kröp under. Det såg ut som det hängde en droppe olja under turbon, där avgasröret sitter.
    Vad bra, tänkte jag. Är ingen mekaniker men nu fick man ju tillfälle att skaffa sig lite kunskap om detta
    Lossade snorkeln på andra sidan på turbon och mycket riktigt, där ligger lite olja i botten på turbon.
    Dock tycker jag inte jag känner något glapp att tala om.
    Var även en del olja i alu-röret som sitter på snorkeln. Skulle oljan kunna läcka in i turbon och sen gå "bakvägen" upp den vägen?
    Eller är det troligare att olja kommer in i turbon/avgassystemet nån annan stans?

    Fick turboras 2012 och fick hjälp att montera en biltema. Bytte vevhusvent 2011.
    Senast redigerat av Heavymental den 2014-05-29 klockan 09:39.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hejsan! Jag har faktiskt samma problem själv i min 9-3 från -02. Den rycker lite ibland, har något ojämn tomgång samt puffar ut rök när kopplingen trampas ner under körning.
    Jag har inte hunnit kolla så mycket än men tänker viga helgen till felsökning så jag återkommer mer i ämnet.
    Har dock funnit en möjlig orsak. När jag bytte tändstift var 4:ans cylinder oljig på toppen, så även tändstiftet. De övriga tändstiften och förbränningskamrarna såg normala ut.
    Jag har fått berättat för mig att det kan bero på att en eller flera ventiltätningar är dåliga vilket möjligen kan leda till dessa problem. Jag är en glad amatör så jag kan inte säga om det verkligen är så men det låter som det kan stämma.
    Du skulle kunna kolla tändstiften du med. Se om något av dem är oljig och även lysa ner i tändstiftshålen och se om du upptäcker något onormalt där.

  3. #3
    Hej

    Det ska jag absolut kolla, jag fick byta tändkassett tidigare i år och då byttes stiften med, men det betyder ju inte att där inte syns något onormalt nu, för när de byttes hade jag inte problem med oljeläckage.

    Jag vet ju att olja kommer ut i avgassystemet genom turbon, frågan är bara om det är från själva turbon det läcker eller om det kommer någon annan stans. Hade varit bra att vet innan jag köper ny turbo

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Hej

    Mycket intressant ämne. Då även jag har samma problem. Just nu står även bilen på närmsta verkstad därifrån den slutade fungera. Troligtvis bränslepumpen som gav upp. Så ska dit och meka ikväll.
    Tillbaka till ämnet så har jag pratat med två motorkunniga personer som båda säger att det troligtvis är ventiltätningarna som är dåliga. Turbon är bytt, vevhusventilationen är bytt, den är nyservad med olja och snart ny bränslepump.
    Blir nog sommarprojekt för mig att byta ventiltätningar, bränslefilter och bussningar i bakvagnen, men följer gärna er utveckling av det för att se om det löser sig.
    Kan noteras att min bil inte används så flitigt, därav väntan till semester innan jag gör något åt det.

    Mvh
    Erik

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Japp, det var bränslepumpen. Nu går den som en klocka igen! Men skjuter fortfarande rökpuffar vid växling och kallstart.
    SAAB 9-5 2.0T 1998

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej igen! Intressant ämne som sagt. Hur går det för er? Jag har kollat upp lite mer på bilen men kan bara konstatera att turbon verkar hel för egen del. Dock har rökpuffarna tilltagit och motorn går mer ojämnt
    Jag har nog inget annat val än att lyfta ur toppen och kolla ventilerna mm.
    Känns ju lite surt då jag plockade ner det mesta i fjol och rengjorde rubbet efter ett turbohaveri pga oilsludge (förra ägaren hade inte gjort extra oljebyten). Blev även mycket bytt. Undrar om det fortfarande är det som spökar?
    Jag hoppas problemet visar sig då jag "lyfter på locket" framöver.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Nordlund Visa inlägg
    Hej igen! Intressant ämne som sagt. Hur går det för er? Jag har kollat upp lite mer på bilen men kan bara konstatera att turbon verkar hel för egen del. Dock har rökpuffarna tilltagit och motorn går mer ojämnt
    Jag har nog inget annat val än att lyfta ur toppen och kolla ventilerna mm.
    Känns ju lite surt då jag plockade ner det mesta i fjol och rengjorde rubbet efter ett turbohaveri pga oilsludge (förra ägaren hade inte gjort extra oljebyten). Blev även mycket bytt. Undrar om det fortfarande är det som spökar?
    Jag hoppas problemet visar sig då jag "lyfter på locket" framöver.

    Har inte gjort nåt mer, men den sköt inga rökpuffar igår. Så får se nästa gång. Farsan pratade om att man kan byta ventiltätningar utan att lyfta toppen. Han hade tillverkat ett specialverktyg med en tändstiftshylsa och tryckluft. Så då trycksatte han cylindrarna och kunde knacka loss ventiltätningarna och knaster från ventilkåpan.
    Någon som testat det med en saab eller är det lyfta toppen som gäller?

    Gjort det mesta utan att lyfta toppen på en bil, så lite nervös för att göra det.
    SAAB 9-5 2.0T 1998

  8. #8
    Har haft fullt upp med annat, men bilen fortsatte droppa olja ur turbon så jag beställde ett bytes-kit och det ska bytas i helgen. Men bara för det så har det slutat droppa, inga fler fläckar i garaget på hela veckan, och har inte sett några rökpuffar heller??
    Dock har jag kvar ett högt vinande ljud frampå motor, i stort sett alltid vid kallstart men mer sällan vid varm motor. Gissar på antingen turbon som låter eller nåt läckage på avgassystemet som tätar när det blir varmt.
    Men får bli turbobyte i helgen och kolla över avgasrören så har man uteslutit det iaf.

  9. #9
    Turbon bytt och det var den som läckte olja enligt mekanikern. Dock påpekade han att han tyckte bilen kändes slö när han provkörde och visst hade han rätt, det märkte jag på hemvägen.
    Känns jämnslö hela vägen hela vägen, som om turbon inte gör ett smack. Varmkörde ordentligt och var ute 30-40 minuter men gick fortfarande riktigt dåligt.
    Nåt han kan ha missat vid montering? eller vad kan man kika på i första hand? Han hade inte verktyg till att koppla upp sig på bilen heller.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Hörby
    Inlägg
    35
    Jag hade kontrollerat så alla slangar är kopplade -lätt att missa.
    Öppna huven och titta runt lite.

    DL
    Saab 9-3 Sport Edition MY-02 Biopower St 3 ///Mackanized

  11. #11
    kan det vara så enkelt att han överfyllt med olja? i paketet från maptun ingick 5 l olja men det ska väl bara i 4? kollade nu och nivån är över max iaf så ska tömma ur lite.

    edit. nej det gjorde ingen märkbar förändring. Så irriterande, verkar blivit av med både oljeläcka, vinande ljud och ojämn gång vid gaspådrag, nu går den jämt och fint, låter som den ska men orkar knappt varva upp i 4k. svag uppförslut i 110 på 5'an gör att den saktar in. nåt är helfel.
    Senast redigerat av Heavymental den 2014-05-24 klockan 23:57.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Om man har olja i snorkeln innan turbon så kommer den oftast från vevhusventilationen. Det första man ska göra om man misstänker att turbon är boven till ett effektbortfall är att inspektera hjulen så att de är hela. Känn på axeln så den har "lagom" med radiellt glapp och nån 1/10 dels mm glapp axiellt.
    Sedan kollar man så att grundladdtrycket är som det ska och eventuellt justerar det.
    Jag skulle tro att det byts mycket turboaggregat i önödan!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    alingsås
    Inlägg
    67
    Var precis med om att en motor hade trasiga ventiltätningar och visade samma symptom som du beskriver. Slutade med byte av kolvar, hela toppen och turbo. Det behöver ju inte vara ventiltätningarna men jag skulle köra minimalt till dess att du kommit underfund om vad det är.

  14. #14
    Har du monterat avgasbroms aka igensatt avgassystem?
    Signaturlös

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Stockholm-södra sidan
    Inlägg
    24
    Wategaten står öppen hela tiden? Enda jag kan komma på ! .Om jag skulle kolla så skulle jag försöka häkta av klockan och låsa spjället bara för att kolla omd et kan vara det som är problemet
    Saab 9-3 2008 kombi "jetblack" B207

  16. #16
    varit en vända på verkstaden igen. nu går den som den ska, han lossade insuget till turbon och kände på snurran. Sa att han snurrade den för hand när han monterade den och då gick den fint men när han nu kände så gick den trögt. så trögt att den helt enkelt stod still hela tiden tills han snurrat den fram och tillbaka några gånger sen lossnade den..
    vet inte vad jag ska tro,låter som ett väldigt konstigt fel på ett lager.. funderar på om han inte alls snurrade den för hand från början, kanske rent av glömt ta ur nåt som låg i snurran vid leverans.. men men nu går den som den ska, inga oljefläckar i garaget och ingen blårök.
    tack för tipsen

Liknande ämnen

  1. Olja efter turbon
    Av axel___ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 22:31
  2. olja i cobran,turbon låter
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 16:29
  3. Olja i turbon
    Av Levvish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 16:59
  4. Problem med biltematurbo
    Av Piratpeter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 19:43
  5. Olja till turbon?
    Av NupPaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 18:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •