Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 58

Ämne: Snygga 19" fälgar till ng9-3

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    937
    Här är ägaren till den bilen:
    http://www.garaget.org/?car=325720

    Verkar även vara han som har wheelfit.se

    Han har även jävligt snygga fälgar på sin nuvarande ng9-3:
    http://www.garaget.org/?car=331427

    Det var dom bilderna som fick mig att fasta för dom fälgarna och även köpa en uppsättning (fast från annat ställe).

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Nu kör jag förvisso 18"... Men det gör jag för den fälgen jag har inte existerar i 19".
    9.5x18 ET35. Hjulinställning gjord, så framhjulen har original hjulvinklar. Bak har jag perfekt toe, men tyvärr 2.3grader camber (rek. 1grad +- 0.15). Detta för att allt satt så fast att bussningarna hade gått sönder om vi lossat bultarna.
    Bilen är ca 75mm lägre än Aero original på 225/40-18 (så mina nuvarande däck, 215/40-18, är liiiiite lägre med).

    Bilen går helt skrapfritt och rullar ca 70mil/veckan. Inga rullade skärmkanter eller ombyggda innerskärmar. Bara hjul på och "drop it like it's hot"

    Jag funderar fortfarande på att sänka ytterligare 10mm fram, samt lägga i ca 15mm spacer bak.

    MEN:
    Jag skulle självklart kunna åka bredare däck istället för spacer, eller helst av allt, få en mer normal camber, och sedan justera däckbredd och spacermängd efter att hjulet och hjulvinklarna var "där jag vill ha dem".
    Efter att ha kört ng9-3 med korrekt hjulinställning och 225/40-18 så kan jag inte rekommendera så breda däck till någon på en ng9-3. Hel-ete så spårig, hoppig och känslig. Riktigt rutten körupplevelse. Trots att det ser mycket extremare ut nu, så är bilen betydligt lugnare i sitt väguppträdande.

    Bilderna/garaget har Perr redan länkat till... Men vi tar dem igen
    Www.garaget.org/Rodder76

    Frågor på det?


    Edit:
    Kan lägga upp bilder där man bättre ser var hjulet hamnar i förhållande till skärmkant, om sådant efterfrågas
    Senast redigerat av Rodder76 den 2014-05-11 klockan 18:54.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  3. #23
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    996
    Medlem#
    7931
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76 Visa inlägg
    Nu kör jag förvisso 18"... Men det gör jag för den fälgen jag har inte existerar i 19".
    9.5x18 ET35. Hjulinställning gjord, så framhjulen har original hjulvinklar. Bak har jag perfekt toe, men tyvärr 2.3grader camber (rek. 1grad +- 0.15). Detta för att allt satt så fast att bussningarna hade gått sönder om vi lossat bultarna.
    Bilen är ca 75mm lägre än Aero original på 225/40-18 (så mina nuvarande däck är liiiiite lägre med).

    Bilen går helt skrapfritt och rullar ca 70mil/veckan. Inga rullade skärmkanter eller ombyggda innerskärmar. Bara hjul på och "drop it like it's hot"

    Jag funderar fortfarande på att sänka ytterligare 10mm fram, samt lägga i ca 15mm spacer bak.

    MEN:
    Jag skulle självklart kunna åka bredare däck istället för spacer, eller helst av allt, få en mer normal camber, och sedan justera däckbredd och spacermängd efter att hjulet och hjulvinklarna var "där jag vill ha dem".
    Efter att ha kört ng9-3 med korrekt hjulinställning och 225/40-18 så kan jag inte rekommendera så breda däck till någon på en ng9-3. Hel-ete så spårig, hoppig och känslig. Riktigt rutten körupplevelse. Trots att det ser mycket extremare ut nu, så är bilen betydligt lugnare i sitt väguppträdande.

    Bilderna/garaget har Perr redan länkat till... Men vi tar dem igen
    Www.garaget.org/Rodder76

    Frågor på det?


    Edit:
    Kan lägga upp bilder där man bättre ser var hjulet hamnar i förhållande till skärmkant, om sådant efterfrågas
    Jag tar gärna en profilbild på skärmkant vs fälg. Love this sh..
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76 Visa inlägg
    Nu kör jag förvisso 18"... Men det gör jag för den fälgen jag har inte existerar i 19".
    9.5x18 ET35. Hjulinställning gjord, så framhjulen har original hjulvinklar. Bak har jag perfekt toe, men tyvärr 2.3grader camber (rek. 1grad +- 0.15). Detta för att allt satt så fast att bussningarna hade gått sönder om vi lossat bultarna.
    Bilen är ca 75mm lägre än Aero original på 225/40-18 (så mina nuvarande däck är liiiiite lägre med).

    Bilen går helt skrapfritt och rullar ca 70mil/veckan. Inga rullade skärmkanter eller ombyggda innerskärmar. Bara hjul på och "drop it like it's hot"

    Jag funderar fortfarande på att sänka ytterligare 10mm fram, samt lägga i ca 15mm spacer bak.

    MEN:
    Jag skulle självklart kunna åka bredare däck istället för spacer, eller helst av allt, få en mer normal camber, och sedan justera däckbredd och spacermängd efter att hjulet och hjulvinklarna var "där jag vill ha dem".
    Efter att ha kört ng9-3 med korrekt hjulinställning och 225/40-18 så kan jag inte rekommendera så breda däck till någon på en ng9-3. Hel-ete så spårig, hoppig och känslig. Riktigt rutten körupplevelse. Trots att det ser mycket extremare ut nu, så är bilen betydligt lugnare i sitt väguppträdande.

    Bilderna/garaget har Perr redan länkat till... Men vi tar dem igen
    Www.garaget.org/Rodder76

    Frågor på det?


    Edit:
    Kan lägga upp bilder där man bättre ser var hjulet hamnar i förhållande till skärmkant, om sådant efterfrågas
    En bild är såklart trevligt.

    Men kör du med 215 eller 225? Står 215 på din garaget-sida. http://www.garaget.org/?car=354932

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    215/40-18 på de 9.5or jag kör nu.
    225/40-18 på de fula hjulen bilen stod på innan.....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Vilken typ av fälg gör sig bäst? Med ekrar ut till fälghornet eller med bred kant så fälgen blir "djup"? Den första förstärker ju optiskt storleken & den andra bredden.

    Två exempel på hur jag menar, behöver dock ej vara dessa fälgar.

    541.jpg 559.jpg

  7. #27
    Jag tycker breda fälgkanter gör sej bäst på äldre bilar, 50-70 tals jänkare osv, på moderna bilar ser det oftast bättre ut med ekrar ända ut till däcket. Fast det är ju bara en personlig åsikt såklart.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja jag har samma tycke & tanke med ekrar ända ut, men jag fick en helt annan input igår från ett annat håll. Så därför ville jag kolla av lite vad andra tycker. Man får såklart tycka om både och.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ja jag har samma tycke & tanke med ekrar ända ut, men jag fick en helt annan input igår från ett annat håll. Så därför ville jag kolla av lite vad andra tycker. Man får såklart tycka om både och.
    Japp, det är det fina, alla får tycka som dom vill.

    Breda fälgkanter ger lite vintage muskelbilslook, ekrar ända ut ser mer hightech ut, och det senare tycker jag blir fränare på en modern bil, men det är absolut inget fel på en 9-3 med breda fälgkanter heller..
    Senast redigerat av kingback den 2014-05-14 klockan 15:43.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Håller med er båda!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31
    Jag tycker ju att original 9-5 Aero 04-05 fälgarna (evo?) är galet snygga, skulle gärna ha såna i 18" eller 19" men det finns ju inte, såvida inte 9x fälgarna skulle dyka upp på Blocket..

    Har faktiskt övervägt Volvos Pegasus (V70R) fälgar, då i 19", tror det skulle bli riktigt fint.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har haft Aero 04-05 17" 5-Spoke EVO 17x7" (ALU 52). Det är trevliga, bara synd att de är konvexa & inte konkava i sin utsida. Pegasus i 19" hade säkert blivit bra. De är väl ganska platta, ivf inte konvexa.

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    http://www.blocket.se/kalmar/Oz_raci...1.htm?ca=2&w=3
    kan dessa begade oz vara något då får du samtidigt en hyffsat lätt fälg.
    bra begvärde/kvalite på oz så dom går alltid att sälja om man inte gillar dom.

    /Pelle

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    http://www.blocket.se/kalmar/Oz_raci...1.htm?ca=2&w=3
    kan dessa begade oz vara något då får du samtidigt en hyffsat lätt fälg.
    bra begvärde/kvalite på oz så dom går alltid att sälja om man inte gillar dom.

    /Pelle
    Synd att de är kantade.

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76 Visa inlägg
    Nu kör jag förvisso 18"... Men det gör jag för den fälgen jag har inte existerar i 19".
    9.5x18 ET35. Hjulinställning gjord, så framhjulen har original hjulvinklar. Bak har jag perfekt toe, men tyvärr 2.3grader camber (rek. 1grad +- 0.15). Detta för att allt satt så fast att bussningarna hade gått sönder om vi lossat bultarna.
    Bilen är ca 75mm lägre än Aero original på 225/40-18 (så mina nuvarande däck, 215/40-18, är liiiiite lägre med).

    Bilen går helt skrapfritt och rullar ca 70mil/veckan. Inga rullade skärmkanter eller ombyggda innerskärmar. Bara hjul på och "drop it like it's hot"

    Jag funderar fortfarande på att sänka ytterligare 10mm fram, samt lägga i ca 15mm spacer bak.

    MEN:
    Jag skulle självklart kunna åka bredare däck istället för spacer, eller helst av allt, få en mer normal camber, och sedan justera däckbredd och spacermängd efter att hjulet och hjulvinklarna var "där jag vill ha dem".
    Efter att ha kört ng9-3 med korrekt hjulinställning och 225/40-18 så kan jag inte rekommendera så breda däck till någon på en ng9-3. Hel-ete så spårig, hoppig och känslig. Riktigt rutten körupplevelse. Trots att det ser mycket extremare ut nu, så är bilen betydligt lugnare i sitt väguppträdande.

    Bilderna/garaget har Perr redan länkat till... Men vi tar dem igen
    Www.garaget.org/Rodder76

    Frågor på det?


    Edit:
    Kan lägga upp bilder där man bättre ser var hjulet hamnar i förhållande till skärmkant, om sådant efterfrågas

    Ja, frågorna lyder som följer:

    Du menar att 225 är för brett på en NG 9-3?

    Isåfall undrar jag om det var fälgar med original ET?

    Vilken däckmodell pratar vi om?

    Var bilens bussningar, kulbultar mm. i bra skick?


    Jag har en NG 9-3 cab -08 med Nokian Hakka Z 235/35-19 på 8,5 breda fälgar med ET 45. Sänkt med Hirsch fjädersats.
    Den rullar väldigt stabilt och är definitivt inte spårkänslig, däremot är den stötig på ojämn väg.

    Med vänlig hälsning. Erik.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    153
    Tycker du inte Turbo-X e snygga? Hade dödat för en uppsättning såna på min..!
    SAAB 9-3 Aero SC 2,8T -06

  17. #37
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo , TX fälgarna i 19" duger väl. Men växer inte på träd. Det är ju dock en fälg som många har lite svårt för rent designmässigt.

  18. #38
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Inte minst i "Carlsson"-utförande. Alltså helsilver...
    Känns som en helt annan fälg än std TX.

    17-2010-Saab-9-3-Aero-Carlsson.jpg


    17-2010-Saab-9-3-Aero-Carlsson.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Och för de som undrar va 17 Carlsson-edition är kan man kika här:> http://www.saabsunited.com/wp-conten...CarlssonP3.jpg
    Såldes väl bara i UK har jag för mig.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  19. #39
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo de silvriga 19" ALU85 med art.nr. 12783435 hade varit gångbara. Var nära att lyckas köpa sådana för ett tag sedan, men det sket sig.
    De vanliga TX-grå 19" ALU78 art.nr. 12779294 ser man ju lite oftare, men de är ändå ovanliga i den dimensionen.

  20. #40
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Köp Hirsch eller Challenge direkt, mest stilrent av allt.

    Men vilken bil skall dessa egentligen sitta på?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Förslag på snygga 18" fälgar till 9-3 aero-01?
    Av Kilin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 01:15
  2. Tips på snygga fälgar till 9000
    Av Luckyluke i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 15:55
  3. Snygga fälgar till 9000!
    Av aeroamilon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 12:36
  4. Nya snygga fälgar till sommaren
    Av Stranna i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •