Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: T16 koppling på T8??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    T16 koppling på T8??

    Är T16 kopplingen bättre än T8:ans eller är det samma??
    Om nu T16 kopplingen är bättre, passar den på en T8:a??

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789

    Re: T16 koppling på T8??

    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Är T16 kopplingen bättre än T8:ans eller är det samma??
    Om nu T16 kopplingen är bättre, passar den på en T8:a??

    MVH
    Filip
    Samma, men M90 kom 228mm kopplingen på T16 då förstås, T8 fanns väl inte då?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 367
    Diametern har väl aldrig ändrats på og900 när de gäller kopplingen.
    Inte enligt speedparts hemsida i alla fall.
    http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_koppling.shtml
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Diametern har väl aldrig ändrats på og900 när de gäller kopplingen.
    Inte enligt speedparts hemsida i alla fall.
    http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_koppling.shtml
    Jasså det säger du...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    900 turbo har 215 mm lamell fram till 90 då dom fick 228, samma diameter som 9000.
    Skiljer inte på T8 och T16 vad jag vet.
    Står fel på deras sida i såna fall.
    Och nej, 89 var sista årsmodellen med 8 ventilsmotorn i både sug och turbo utförande vad jag har lärt mig.
    /Henrik

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Okej så det är sak samma om jag köper en T8 eller T16 koppling med andra ord??
    Men om nu jag har 215mm lamell o 900 från -90 till -93 har 228mm, kan man modifiera den för att passa eller måste man byta svänghjul o tryckplatta då oxå eller??

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Okej så det är sak samma om jag köper en T8 eller T16 koppling med andra ord??
    Men om nu jag har 215mm lamell o 900 från -90 till -93 har 228mm, kan man modifiera den för att passa eller måste man byta svänghjul o tryckplatta då oxå eller??

    MVH
    Filip
    Har för mig att bultmönstret för tryckplattan är samma på 215 och 228mm kopplingen, men kan inte säga säkert.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Okej, jag tackar för alla svar, får se va man hittar på för skojj med kopplingen

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "-StronG-":1vvdac9n
    Okej så det är sak samma om jag köper en T8 eller T16 koppling med andra ord??
    Men om nu jag har 215mm lamell o 900 från -90 till -93 har 228mm, kan man modifiera den för att passa eller måste man byta svänghjul o tryckplatta då oxå eller??

    MVH
    Filip
    Har för mig att bultmönstret för tryckplattan är samma på 215 och 228mm kopplingen, men kan inte säga säkert.[/quote:1vvdac9n]
    Det där låter intressant.
    Har du möjlighet att ta reda på det?
    Vill ha en sportplatta själv nämligen.
    Sorry för trådkapningen.
    /Henrik

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    [quote=Henkeman]
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av "-StronG-":2120s32b
    Okej så det är sak samma om jag köper en T8 eller T16 koppling med andra ord??
    Men om nu jag har 215mm lamell o 900 från -90 till -93 har 228mm, kan man modifiera den för att passa eller måste man byta svänghjul o tryckplatta då oxå eller??

    MVH
    Filip
    Har för mig att bultmönstret för tryckplattan är samma på 215 och 228mm kopplingen, men kan inte säga säkert.
    Det där låter intressant.
    Har du möjlighet att ta reda på det?
    Vill ha en sportplatta själv nämligen.
    Sorry för trådkapningen. [/quote:2120s32b]

    Har ingen 228mm tryckplatta, men när jag skruvade ihop min 2,1a så använde jag 215mm kopplingen, antingen är svänghjulet samma eller så hade inte "i" bilarna 228mm kopplingen.

    Kollade i EPC och där fanns det 2 svänghjul
    83 62 386 - 215mm
    74 87 184 - 228mm och där stod det "Turbo"

    Alltså fanns bara 228mm kopplingen på turbo och svänghjulet skiljer, kom M/90.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Svänghjulet skiljer, som sagt...

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Var rädd för det.
    Vill använda min sinter ihop med sportplattan, hade ju varit skönt att slippa byta svänghjul men men.
    /Henrik

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero koppling vs bio-power koppling
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •