Är T16 kopplingen bättre än T8:ans eller är det samma??
Om nu T16 kopplingen är bättre, passar den på en T8:a??
MVH
Filip
Är T16 kopplingen bättre än T8:ans eller är det samma??
Om nu T16 kopplingen är bättre, passar den på en T8:a??
MVH
Filip
Saab 9-5 Aero Kombi -06
Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01
Samma, men M90 kom 228mm kopplingen på T16 då förstås, T8 fanns väl inte då?Ursprungligen postat av -StronG-
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Diametern har väl aldrig ändrats på og900 när de gäller kopplingen.
Inte enligt speedparts hemsida i alla fall.
http://www.speedparts.se/prod/res_vxl_koppling.shtml
Jasså det säger du...Ursprungligen postat av Fredrik.j
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
900 turbo har 215 mm lamell fram till 90 då dom fick 228, samma diameter som 9000.
Skiljer inte på T8 och T16 vad jag vet.
Står fel på deras sida i såna fall.
Och nej, 89 var sista årsmodellen med 8 ventilsmotorn i både sug och turbo utförande vad jag har lärt mig.
/Henrik
Okej så det är sak samma om jag köper en T8 eller T16 koppling med andra ord??
Men om nu jag har 215mm lamell o 900 från -90 till -93 har 228mm, kan man modifiera den för att passa eller måste man byta svänghjul o tryckplatta då oxå eller??
MVH
Filip
Saab 9-5 Aero Kombi -06
Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01
Har för mig att bultmönstret för tryckplattan är samma på 215 och 228mm kopplingen, men kan inte säga säkert.Ursprungligen postat av -StronG-
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Okej, jag tackar för alla svar, får se va man hittar på för skojj med kopplingen
MVH
Filip
Saab 9-5 Aero Kombi -06
Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01
[quote=900 Power]Har för mig att bultmönstret för tryckplattan är samma på 215 och 228mm kopplingen, men kan inte säga säkert.[/quote:1vvdac9n]Ursprungligen postat av "-StronG-":1vvdac9n
Det där låter intressant.
Har du möjlighet att ta reda på det?
Vill ha en sportplatta själv nämligen.
Sorry för trådkapningen.
/Henrik
[quote=Henkeman]Det där låter intressant.Ursprungligen postat av 900 Power
Har du möjlighet att ta reda på det?
Vill ha en sportplatta själv nämligen.
Sorry för trådkapningen. [/quote:2120s32b]
Har ingen 228mm tryckplatta, men när jag skruvade ihop min 2,1a så använde jag 215mm kopplingen, antingen är svänghjulet samma eller så hade inte "i" bilarna 228mm kopplingen.
Kollade i EPC och där fanns det 2 svänghjul
83 62 386 - 215mm
74 87 184 - 228mm och där stod det "Turbo"
Alltså fanns bara 228mm kopplingen på turbo och svänghjulet skiljer, kom M/90.
9-5 Aero -02
900 RWD - evighets projektet
Svänghjulet skiljer, som sagt...
Var rädd för det.
Vill använda min sinter ihop med sportplattan, hade ju varit skönt att slippa byta svänghjul men men.
/Henrik