Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9-5 2.3t -00 går som en påse skridskor [Felkoder och info i tråd]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2.3t -00 går som en påse skridskor [Felkoder och info i tråd]

    Hej!

    Har postat innan med lite svag information men tänkte nu beskriva mitt problem lite bättre och hoppas ni kan hjälpa mig lösa det.

    Köpte i början av april en saab 9-5 2.3t -00, på vägen hem från försäljaren gick den precis som jag väntade mig, flög upp i hastighet och var inga problem att hoppa upp till 120 från 70 på några sekunder på skogsvägarna hem, dock efter att jag kommit hem med bilen och tvättat den börjar den gå som en påse skridskor (80kmph -> 90kmph = ~10sekunder) samt ryker som ett ånglok vid start (slutar efter varmkörning), kom fram till att luftfiltret blivit blött vid tvätt och eftersom jag då redan hade beställt ett servicepaket från maptun så bytte jag luftfilter, olja, oljefilter, bränslefilter & tändstift.

    Bilen gick marginellt bättre (Slipade skridskor istället för oslipade) och röken bestod, efter typ 15-20mil tändes CE lampan. Släckte den med batteriet och testade om bilen hade nått laddtryck men det fanns inget. Spårade detta till att en slang var brusten och den vita backventilen till vevhusventilationen var av på mitten. Så dessa två byttes och bilen slutade ryka första två gångerna jag startade den, för att sedan börja igen samt att den fortfarande gick som en påse skridskor.

    Idag bestämde jag mig för att åka till kjell och köpa en felkodsläsare och fick ut detta:

    P1105
    P1460
    P1925

    Då dessa är från innan jag bytte ventilen så nollställde jag felkoderna på parkeringen och åkte dem cirka 3 milen hem i hopp om att nya felkoder inte skulle uppstå.
    Dock fick jag då ut:

    P0134
    P1925

    Alltså en ny felkod och en av dem gamla var kvar.

    Så för att få en tl:dr;

    Saab 9-5 2.3t -00
    Går som en påse skridskor, rullatorer drar mig vid rödljus. Skulle köra om en bil som låg i 80 på 90 väg för att testa bilen och det tog mig mer än 10 sekunder att komma upp i 90.
    Felkoderna P0134 samt P1925 finns.

    Hjälp uppskattas!

  2. #2
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Jo jag vet, därav att jag skrev detta: Har postat innan med lite svag information men tänkte nu beskriva mitt problem lite bättre och hoppas ni kan hjälpa mig lösa det. överst i tråden.
    Raderade den förra tråden nu

    Edit: Tänkte på en sak, kan röken bero på att lambdan skickar fel signal och det blir fel blandning? Och att det slutar när bilen med hjälp av dem andra sensorerna räknar ut rätt bränslenivå (Den ligger på 1.2l/milen istället för dem 0.8 när jag hämtade den så för mycket soppa får den ju)
    Senast redigerat av TheRaz den 2014-04-28 klockan 21:41.

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 20:47
  2. Cab-påse ng9-3
    Av risig9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-08, 23:39
  3. powerflex påse
    Av fidde1986 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •