Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: märkligt betende med el på min 9-5 -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591

    märkligt betende med el på min 9-5 -02

    hej detta gäller en saab 9-5 -02 sportkombi 2,3t

    det hela började med att jag igår morse kom till garaget och som vanligt så skulle jag starta bilen och åka iväg,tji den,batteriet var nästan urdraget,det fanns ej tillräckligt med kräm i batteriet för att den skulle starta,va fan nu,pärlan startar ju i ur o skur annars,aldrig haft några symtom på nått galet med batteri o laddning,satt på batteriladdaren på hjälpstart efter att kollat vattnet i cellerna,det var helt ok,med hjälpstartaren så starta den direkt,åkte en sväng på ca 20 min för att sen åka tbx till garaget,tänkte att om det är ok med laddningen så ska den ju starta på den tiden batteriet laddat när jag var ute och körde,japp det gjorde den,när jag sedan kom hem igen och stängde av bilen i garaget så stängde jag även av allt manuellt,dvs klima och radio,men när jag till min förvåning skulle ställa strömställaren till lyset i vad jag kallar för läge off vrida det till vänster då tänds halvljuset,även fast tändning är avslagen ? ska det vara så ? har alla fall laddat batteriet under natten,kom ner i morse,japp,full laddat,bilen starta som den skulle,men har under dagen märkt något som inte varit förut,när jag tex låser upp bilen med fjärren så tänds ju även innerbelysningen och lyser en stund,samma när man stänger av bilen och tar ur tändningsnyckel så tänds även innerbelysningen,men nu när man gör det lyser den bara några sekunder sen slocknar den ? kom även upp i sid idag nyckel ej accepterad,bilen startade inte,fick låsa med fjärren o låsa upp igen,då starta den,någon som har någon ide eller vet vad det kan vara för galet ?

    ps:bilen får nu stå i garaget som vanligt inatt så får jag se imorgon om den har nå kräm i batteriet imorrn
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Börja med detta:
    Vad har du för spänning på batteriet? Har man för låg spänning kan elektroniken börja uppföra sig konstigt. Om möjligt mät med ett riktigt instrument, annars testa med ett annat batteri som du vet är OK. Har du en hjälpstartare med inbyggt batteri kan du ju se om det är skillnad med den inkopplad.

    Grejen är att vara SÄKER på att batteriet är OK, dvs ger full spänning, innan du börjar leta vidare.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    batteriet konditionstestat idag dom sa att det var helt ok,12,9 volt med bilen avstängd o låst,tomgång ligger den på 13,7-13.9
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  4. #4
    Ang. innerbelysningen är det väl helt normalt, eller?

    Det händer på vissa att halvljuset inte slocknar om man vrider om nyckeln för snabbt, alltså lugn och fin.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    frippe64,nej det är inte normalt att innerbelysningen slocknar nästan omgående vid stopp och urtag av nyckel,detsamma vid öppnande av centrallåsningen,förut har det lyst ganska länge,typ låser upp bilen sätter sig i stänger dörren och när man aktiverar tändningen och startar så slocknar det,vid låsning lyser det ända tills jag aktiverar centrallåset och låser,då slocknar det,eller det har iaf varit så hela tiden,och vill ha det så fortsättningsvis oxå ,så jag anser att detta fenomen att det slocknar innan jag ens hunnit ur bilen är ju galet anser jag,det slocknar typ 5 sec efter jag tagit ur nyckeln

    ang halvljuset har jag alltid haft det i sk på läge ( alltså vredet vridet medsols),var bara igår som jag vred det till off läge (motsols) var då jag upptäckte att när jag gjorde det tändes halvljuset utan att nyckeln satt i tändningslåset,verkar ju oxå fel tycker jag,när jag har som vanligt,alltså vredet på,ja då slocknar all ytterbelysning som det ska när jag stänger vrider av tändningen
    Senast redigerat av topline den 2014-04-28 klockan 20:24.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    785
    Medlem#
    4900
    TWICE eller DICE?
    Jag har inget elschema här idag....
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

Liknande ämnen

  1. Märkligt betende med elen i 9-5 aero -00
    Av scirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 16:36
  2. 9000 aero med skumt betende
    Av Erik stenberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •