Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Råd om trim önskas..

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193

    Råd om trim önskas..

    Har en 9000 2,3t -97 som idag är trimmad med ett steg 1, alltså mappad och ska ge cirkus 240 hk.

    Det suger ju dock lite i trimtarmen men jag känner att jag skulle vilja ha mer kött på benen i det området..
    Har läst en massa trådar här på forumet där det står mycket matnyttigt. Men nu skulle jag vilja få lite mer direkta svar på just min situation.

    Så om ni hade min bil och ni kunde tänka er att lägga kanske max 5000 på lite mera trim, skulle det vara nån mening?? ja mena får man nå vettigt för dom pengarna som gör att man märker en tydlig skillnad? Eller ska jag nöja mig med det som är??

    Vad är smartast att satsa på?

    - 3 tum downpipe och sportkatt? (vill dock inte ha 3 tum hela vägen pga ljudvolym)
    - dumpventil??
    och så måste väl man ha ny mappning om man börjar ändra komponenter också, går det loss på flera tusen bara för det??

    Ja nu vill jag höra både bu å bä från alla lärda som finns på detta forum!
    9000 2,3t A50 -97

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    3" framrör med sportkat och anpassad programvara ligger nog närmast till hands med tanke på din budget.

    Dumpventil? Glöm det
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    3" framrör med sportkat och anpassad programvara ligger nog närmast till hands med tanke på din budget.

    Dumpventil? Glöm det
    Då är budgeten spräckt, för det där luktar ny koppling
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    3" framrör med sportkat och anpassad programvara ligger nog närmast till hands med tanke på din budget.

    Dumpventil? Glöm det
    Ja det var en på mitt jobb som tyckte jag skulle skaffa dumpventil, han mena att då behöver inte turbon tappa vid varje växling och det slits mindre på den.. men jag var väldigt tveksam till det..

    Tror du man märker nån större skillnad med 3 tum, katt och anpassad programvara då??
    9000 2,3t A50 -97

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    3" framrör med sportkat och anpassad programvara ligger nog närmast till hands med tanke på din budget.

    Dumpventil? Glöm det
    Då är budgeten spräckt, för det där luktar ny koppling
    Tror du jag har sönder kopplingen om jag skaffar 3 tum eller vad menade du nu? sånt monster blir den väl ändå inte..
    9000 2,3t A50 -97

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    Ja det var en på mitt jobb som tyckte jag skulle skaffa dumpventil, han mena att då behöver inte turbon tappa vid varje växling och det slits mindre på den.. men jag var väldigt tveksam till det..
    Ja, när det gäller funktionen så har din kollega rätt. Han verkar dock inte veta att du har en originalmonterad bypassventil (även kallad recirkulerande "dumpventil") med exakt samma funktion...

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    Ja det var en på mitt jobb som tyckte jag skulle skaffa dumpventil, han mena att då behöver inte turbon tappa vid varje växling och det slits mindre på den.. men jag var väldigt tveksam till det..
    Ja, när det gäller funktionen så har din kollega rätt. Han verkar dock inte veta att du har en originalmonterad bypassventil (även kallad recirkulerande "dumpventil") med exakt samma funktion...

    mvh

    KK
    hrmm jo det borde ju iofs jag ha vetat kan man tycka.. hehe aja men då kan jag glömma en sån iaf ett mindre frågetecken iaf..
    9000 2,3t A50 -97

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    3" framrör med sportkat och anpassad programvara ligger nog närmast till hands med tanke på din budget.

    Dumpventil? Glöm det
    Då är budgeten spräckt, för det där luktar ny koppling
    Kopplingen höll bra på min 9-3 ltt med steg 3, men det kanske är värre på 9000?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    [quote=-big kahuna-]
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av "-big kahuna-":3uyez4ld
    3" framrör med sportkat och anpassad programvara ligger nog närmast till hands med tanke på din budget.

    Dumpventil? Glöm det
    Då är budgeten spräckt, för det där luktar ny koppling
    Kopplingen höll bra på min 9-3 ltt med steg 3, men det kanske är värre på 9000? [/quote:3uyez4ld]

    Ja jag måste erkänna att jag har inte den blekaste vad en 9000 koppling klarar av.. men vad är det som sliter ut kopplingen, är det när man ger fullt och sen växlar eller??
    9000 2,3t A50 -97

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    Ja jag måste erkänna att jag har inte den blekaste vad en 9000 koppling klarar av.. men vad är det som sliter ut kopplingen, är det när man ger fullt och sen växlar eller??
    Hej,

    Kopplingen i din bil brukar tröttna någonstans runt 380-390 Nm, men det beror en hel del på hur man kör (rivstarter, fullgas från låga varv på hög växel osv osv).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Klart du ska ha 3" downpipe och sportkat. Sen kan du säga till trimfirman att hålla tillbaka med antalet NM i programvaran.
    Grejerna ligger bara och väntar på dig
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Men på med 3" downpipe, 2.5" från kisse o bakåt och sen en race-kisse, sedan kör du tills kopplingen rasar, efter det kanske du har lite mer pengar så du har råd med en kraftigare koppling, i stil med Aero koppling, eller?

    Du kanske kör så snällt att det håller rätt länge...?, själv har jag satt dit en aerokoppling direkt på min kärra,


    lycka till
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Men på med 3" downpipe, 2.5" från kisse o bakåt och sen en race-kisse, sedan kör du tills kopplingen rasar, efter det kanske du har lite mer pengar så du har råd med en kraftigare koppling, i stil med Aero koppling, eller?

    Du kanske kör så snällt att det håller rätt länge...?, själv har jag satt dit en aerokoppling direkt på min kärra,


    lycka till
    Det kanske redan är den stora kopplingen
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    När man börja trimma så brukar kopplingen ge upp ganska snart oavsett hur mycket Nm det är.

    Kastar man dit en ny Aero-koppling så ska det hålla med steg 3 iaf.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Jag körde med Steg4 på min 9000aero förra sommaren. Originakopplingen hängde inte med när jag låg på låga varv o tryckte på. (bortåt 500nm). Annars var det inga bekymmer. O då hade lamellerna varit med flera tusen mil innan.. Nu är dom bytta
    Rekommendationen är väll hursomhelst att undvika vridet på de låga varven om du vill att låda o koppling ska hålla. Växla ned en eller 2 pinnar vid omkörning istället.. Byta koppling/låda är ingen kul eller billig historia..

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Klart du ska ha 3" downpipe och sportkat. Sen kan du säga till trimfirman att hålla tillbaka med antalet NM i programvaran.
    Grejerna ligger bara och väntar på dig
    nja jag får ju värsta beslutsångesten ju.. men jag tror jag lugnar mig tills vidare iaf nu får ju du smacka på grejerna istället..
    9000 2,3t A50 -97

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    193
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Men på med 3" downpipe, 2.5" från kisse o bakåt och sen en race-kisse, sedan kör du tills kopplingen rasar, efter det kanske du har lite mer pengar så du har råd med en kraftigare koppling, i stil med Aero koppling, eller?

    Du kanske kör så snällt att det håller rätt länge...?, själv har jag satt dit en aerokoppling direkt på min kärra,


    lycka till
    Det kanske redan är den stora kopplingen
    Nä det är original kopplingen på den. Men nån gång måste ju den ändå bytas så då kanske man skulle passa på att kränga dit en kraftigare..
    9000 2,3t A50 -97

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av aeroamilon
    nja jag får ju värsta beslutsångesten ju.. men jag tror jag lugnar mig tills vidare iaf nu får ju du smacka på grejerna istället..
    Ska upp till en trimmare imorrn, får se om jag bestämmt mig tills dess., förstår din beslutsångest. Tror dock jag nöjer mig med "steg 2" utan DP och kat då bilen ändå skall säljas snart...
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Filmtips önskas
    Av RonnyO i forum Tidsfördriv
    Svar: 129
    Senaste inlägg: 2020-11-12, 20:53
  2. Råd om stereohögtalare önskas
    Av Johan H i forum Musikhörnan
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 13:33
  3. Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99
    Av *ölänningen* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 20:05
  4. Snöskotertips önskas!
    Av Johannyman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •