Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 -99 drar olja

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    55

    9-5 -99 drar olja

    Hej!
    Behöver er hjälp. Har en 9-5:a-99 där det helt plötsligt har börjat försvinna olja.
    Det försvinner 1 liter på 30 mil, och jag vet inte var det tar vägen. Bilen ryker inte, och jag
    har kollat upp turbon, inget fel på den. Har bytt lmm, och uppgraderat vevhusventilationen
    och har bilen i garage, och inga fläckar på golvet som tyder på lägage. Nån som kan tipsa
    om var oljan kan ta vägen. Tacksam för alla uppslag.

    Mvh Fenix

  2. #2
    Om den inte läcker ut så förbränns den. Kass turbo är den troligaste orsaken, men kan även vara fastkoksade kolvringar.
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Om den inte läcker ut så förbränns den. Kass turbo är den troligaste orsaken, men kan även vara fastkoksade kolvringar.
    Ok, hur kollar man kolvringarna, måste man isär med motorn då???

  4. #4
    Börja förslagsvis med ett kompressions-test.
    Om du uteslutit turbon så kanske testa en "WD-40- kur".
    Som frippe64 skrev så kan det vara fastkoksade kolvringar. Komp-test kan indikera på det.

    Förslag: sök ock läs. Kortform: Man ställer kolvarna mitt i loppen och
    häller "rost-olja" i cylindrarna, fyller på ..., hoppas att koksen löser sig,
    Byter och byter olja.
    9-5 aero kombi -01.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fenix Visa inlägg
    Hej!
    Behöver er hjälp. Har en 9-5:a-99 där det helt plötsligt har börjat försvinna olja.
    Det försvinner 1 liter på 30 mil, och jag vet inte var det tar vägen. Bilen ryker inte, och jag
    har kollat upp turbon, inget fel på den. Har bytt lmm, och uppgraderat vevhusventilationen
    och har bilen i garage, och inga fläckar på golvet som tyder på lägage. Nån som kan tipsa
    om var oljan kan ta vägen. Tacksam för alla uppslag.

    Mvh Fenix
    Om läckaget började i samband med uppgraderingen av vevhusventilationen, börja med att kontrollera att vevhusventilationen är rätt kopplad.

    Annars, sönderrostade rör till oljekylaren kan vara lurigt, så länge hålet är litet så läcker det i stort sett inget så länge inte oljepumpen går. Det kom bara enstaka droppar på parkeringen ända tills alldeles på slutet (när den drog flera dl olja per mil).

    Med 1L på 30 mil (3% oljeinblandning) borde det märkas på förbränningen om det går genom motorn, dvs. oljan passerar troligen inte genom motorn, så jag tror oljerören är sannolikt. Det är ett hyfsat vanligt problem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    55
    Har nu kollat rören till oljekylaren, men inget lägage där, kompretionen var ok, och inget konstigt med slangarna till vevhusventilationen, och oljan fortsätter att försvinna mer och mer, fattar ingenting!!!

Liknande ämnen

  1. og9-3 drar olja.....
    Av asuskic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 19:59
  2. 9-5 2,3t -03 drar olja
    Av Jonte 9-5 ATM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 14:21
  3. min 9-5 drar olja
    Av PIEL i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:42
  4. 9-5 drar olja
    Av Stephen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 17:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •