Aha ja på den sidan har man vart ett par gånger
Vad kan man räkna med för tider med maptun steg 4 315hk/450nm på en 9-5 2.3t Biopower Manuell. Är nämligen på väg ditt till sommaren
Saab 9-5 OG Biopower -07
Aha ja på den sidan har man vart ett par gånger
Vad kan man räkna med för tider med maptun steg 4 315hk/450nm på en 9-5 2.3t Biopower Manuell. Är nämligen på väg ditt till sommaren
Saab 9-5 OG Biopower -07
9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower
Hehe kul
Som du kanske vet så kan tiderna variera lite pga utrustning på bilen,hur erfaren förrare är och så klart hur frisk bilen är och inte minst om bilen är en sedan eller kombi du skall trimma ?
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Det är en kombi. Körde med 280hk ca i min 9-3ss Biopower och skulle vara intressant om prestandan blir likvärdig ?
*80-120. 4.1sec
*100-150. 7,4sec
Saab 9-5 OG Biopower -07
9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower
Du får räkna på att du med 315 hk bör hamna på 100-150 ca 5.2 s och 100-200 ca 15-15.5 beroende på växling och hur frisk bilen är, då 180-200 tid brukar vara ett jobbig intervall på 4an växel för motorer som är icke friska mm.
Den tiden du la upp avser den en original bil eller med steg 1 ?
9-3an var det 5 eller 6 väx låda ? Vilken årsmodell var det på bilen ?MapTun motoruppgradering i den ?
Senast redigerat av Aero++ den 2018-11-18 klockan 19:05.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Hur menar du:
Bmw:n gör o-200 på 20,9s det gör knappast din hirschbautomat. Bmw:n gör 100-200 på 15,1s i ett 0-200 svep din gör det i isolerad repa 15,62s.
Jag tror inte att Saab går bättre ju högre fart det blir förhållande till bmw:n.
Mvh
Mattias
Matta Matta,minns du hur många gånger jag har skrivit åt dig innan att du skall sluta läsa på olika sidor mm för att göra vissa sammanfattningar utan att du skall testa testa och återigen testa för att förstå allt inom acceleration olika utfall mm.
Som du kan se så har vi inte kört från 100 km/h utan 120 km/h till att börja med.
Sen har du säkert missat att läsa detta som jag skrev ovan eller så har du inte förstått det ?
Största problem ligger på en Saab 9-5 Aero Hirsch automat är just växling punkten ihop med den utväxlingen där 4an växel blir alldeles för lång.
Det som är nackdel är inte växlings tiden då automaten växlar jäkligt snabbt, utan det är just att momentet sänks från 420 nm till 370 vid växling för att sedan öka från typ 4000 rpm till 4600 rpm där 420 nm nås som ger den rätta acceleration.
Detta gör att under 140-160 km/h är bmw snabbare med 0.7 s jämfört med min Saab.
Men för att undvika detta så har jag valt att köra på 4an växel från lite högre fart vilket vi låg även den dag.
Som du kan se så tack vore analys och massvisa tester så kan man få en Saab att prestera bra
Vi har kört till ca 220 km/h riktiga fart som du kan se i filmen och där hade Bmw ingen chans.Vad som händer efter 220 km/h är svårt att säga men Bmw 545 är inga direkt raketer.
Senast redigerat av Aero++ den 2018-11-18 klockan 21:30.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Hade du 7.4 s 100-150 med 1 växling imellan med 280 hk på 9-3 ss ?.
Det låter inte alls bra.Vart har du trimmat den någonstans ?
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Håller med, och vilken firma / person anger 280hp med Steg2 i en ng9-3 Bio ?
Låter mer som Steg3 + på en Aero med E85.
80-120kmh på 4sek matchar inte heller riktigt 7.4sek 100-150kmh känns de som.
Nu vart det lite knasigt bland alla siffror
steg 2-3 vart det i min SS med dom tiderna, Maptun programvara trodde rolf på nordic att det va då enligt vad han kunde utläsa .
Bytte sedan till 14t och programvara från Rolf då tippade han på 280hk + bilen gick grymt mycket bättre har slarvat bort dom tiderna
9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower
Visst är det så,la märke endast på effekten som redovisades.
- - - Uppdaterad - - -
Ok,nu är jag med.
Dessa är tiderna på MapTun steg 2 som jag gjort tester på dock 5 växlars låda.
Saab 9-3 Aero Vector 2.0 T steg2 MapTun 215 hkr,1 pers,18” 10 grader utetemp
100-150 7.5 s
100-180 15.3 s
100-200 22.7 s
Mätutrustning Racelogic
Har en jäkla massa tester på 9-3 ss med olika lådor, och om jag minns rätt alla motoruppgraderingar ifrån MapTun, några ifrån Nordic.Allt ifrån org till 415 hk.
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Saab 9000
100-150km/h var det hjulspinn hela vägen + en väldigt lugn växling vid 140km/h så den tiden säger inte mycket.
150-200km/h tog 4s jämnt. Flyttar sig lite i alla fall!
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Får väl passa på flika in med vad GTRn lyckades med som bäst med 19T/20T turbo 7# avgashus 2017/2018.
100-150kmh= 2.4sek
100-200kmh= 6.4sek
Greppdäck lånade av JohanH
Sen dess blir de nog inge mer acctider, mer bara fokus på banåkning
100-200 2.jpg 515hp full.jpg
Den där är inte och leka med
Saab 9-5 OG Biopower -07
9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Hehe jo, den där listan är ju inte up to date, men men
5.816s har jag loggat med den gröna
På vanlig asfalt och R-däck tror jag, ev dot-märkta street radialer. Minns inte riktigt.
Senast redigerat av Johan H den 2018-11-19 klockan 22:20.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Hehe sleeper
9-3 Aero -05
5vxl manuell
TD04HL-19T
Bosch 550cc
Walbro GSS341
do88 FMIC
Mätt med RaceChrono i en repa på 3an & 4an:
80-120 km/h - 3,5s
100-150 km/h - 4,5s
100-200 km/h - 12,6s
Senast redigerat av A.Chr den 2019-05-26 klockan 22:44.
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
9000cse 2.3/200 -96 /manuell låda hög utväxling
100-150 6,9s
100-200 21s
Nästan original.
Fulltank o 20 grader
Senast redigerat av PelleJ den 2019-06-05 klockan 15:43.