Sidan 11 av 35 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 693

Ämne: 100 - 200km/h - tråden, endast Saab

  1. #201
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    För att börja med rullomkretsen, visst kan det gynna olika bilar att förändra den MEN att förändra en bil som redan går för tungt högt växlad med ännu större utväxling är INGEN fördel, däremot är trean på automaten inte så högt växlad och diverse motstånd är lägre på i de farterna så där påverkar det inte så mycket. På fyran är det STOR nackdel, det är inget jag gissar.

    Sen att ni nämner att det inte skulle påverka att köra med 235:or med både större rullomkrets och rullmotstånd och vindmotstånd i stället för 225:or får mig att avböja från denna diskussionen.

    Mvh
    Matte

  2. #202
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Citat Ursprungligen postat av traskalle Visa inlägg
    Fina tider.
    Vad säger du Matta?
    Verkar gå att få bra fart trots 19" och automat......
    Fina tider? Helt ok, men Mr Sunbear kör knappt 3,5s snabbare 100-200 med endast 15-20hk till.

    Det är upp till var och en att bedöma ifall de tycker det är bra.

    Mvh
    Matte

  3. #203
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Fina tider? Helt ok, men Mr Sunbear kör knappt 3,5s snabbare 100-200 med endast 15-20hk till.

    Det är upp till var och en att bedöma ifall de tycker det är bra.

    Mvh
    Matte
    Matta,

    Inte för att vara otrevlig men jag undrar verkligen ibland om allt står rätt till i ditt huvudet eller håller du på och driver med oss ?

    Jag förstår inte vad som är svårt att förstå något som vi diskuterat hur länge som helst på Saab forum ?

    När man skall jämföra tider med andra bilar mm så måste man ta hänsyn till flera saker:

    1)Hur effekt kurvan ser ut över hela register ,dvs medel effekt.

    2) Transmitions förlust i detta fall 5 procent större i automatarna

    3) Bilarnas vikt

    4) Utväxling

    5) Under vilka omständigheter man testat och vilka tider väljer man att ta upp dock när det gäller Mrsunbear så har jag full historik på hans bil så det han lagt upp är det seriöst så där tvekar jag inte..

    6) Om bilarna har ord trim steg från hyllan eller om bilarna är påställda mm

    Min bil gav enligt min uträkning 290-300 hk 395-400 nm ,medan hans gav om jag minns rätt 320-325 hk 460 nm,
    Här har du en bra exempel hur mycket själva vridmoment gör sitt och topp effekt..

    Mrsunbears bil

    100-140 3.6 s taget ur 4.73 repan 100-150 kg vikt 1690 kg vid tillfället.

    100,00 0
    110,00 0,82
    120,00 1,72
    130,00 2,62
    140,00 3,60

    Min Taget ur 100-150 5.8 s repan..

    100,00 0
    110,00 1,06
    120,00 2,11
    130,00 3,16
    140,00 4,31


    Som du kan se så förlorar jag direkt på 0.39 s för att han har betydligt högre moment 100-120 ,sen tar vid toppeffekt ca 4900-5800 rpm

    120-130 km/H 1.05 s Hans 0.9 s
    130-140 km/h 1.15 s Hans 0.98 s

    Om du läser det jag skrivit nu så skulle du förstå en gång för alla att det är svårt att jämföra effekt mot effekt,men när man kommer väl till toppen så ser du att skillnad är precis som den skall vara när man går igenom det ovan nämnda som jag skrev från punkt 1-6

    Sen bortsett från det så undrar jag ännu en gång hur många gånger skall du jämföra Björns bil med övriga ?Dels är det en bil som är ej en standard steg 315 hk,dels så är alla grejer fräscha och mer hårdvara finns än i vanligt fall och dels är den något mer påställd än vanliga steg enligt Fredrik då han kör med smidda kolvar.
    Den bil går riktigt bra och sån fart ur en standard turbo fixar maptun inte varije dag och inte heller en gång om året utan mer 1 gång under sin tid.

    Hoppas att detta inlägg hjälper dig att förstå hur allt fungerar innan man börjar jämföra allt och alla ,men känner jag dig rätt så är även denna inlägg som alla övriga bortkastad..


    Med vänlig hälsning
    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #204
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Matta här kommer oxå skillnad hur mycket moment gör på tider 100-200 km/h


    Saab 9-5 Aero aut org 350 nm
    5an växel.
    100-150 12,7 s
    100-200 30.9 s


    9-5 Aero 400 nm aut


    100-150 10.6 s
    100-200 24.9 s

    9-5 Aero 416 nm

    100-150 10.15 s
    100-200 23,5 s

    Saab 9-5 Aero 450 nm

    100-150 9.1 s
    100-200 20.9 s
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #205
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Fina tider? Helt ok, men Mr Sunbear kör knappt 3,5s snabbare 100-200 med endast 15-20hk till. Det är upp till var och en att bedöma ifall de tycker det är bra. Mvh Matte
    Tycker det är missvisande att du tog min bil som exempel. Mina 100-200 tider är körda enbart på 4:ans växel. Min mjukvara är inte standard 315/450 den är ngt påställd av Fredrik då jag har mer HW på bilen än vad som krävs.

    Tråkigt att denna "skröna" om att 19" ger sekunders påslag 100-200. Det är bevisat massor med ggr att så inte är fallet med tester på samma bil och med RL tider. Skillnad mellan 17 o 19 är 0,4-0,5 sek 100-200 på samma bil. Att denna diskussion ständigt återkommer känns som "Troll" eller ngt annat.

    Det är också bevisat att Mathias bil med Maptun 315/450 inte gav de tider den borde men gör så med Hirsch 300/400. Varför vet jag inte men så är det. Automat tappar även mer hk pga transmissionsförluster.

    Allt detta teoretiska snack om rullmotstånd mellan 225 o 235 är löjligt. Då borde det vara solklar skillnad på att köra 100-200 med nya o slitna däck med tanke på mönsterdjup. Även ta ställning till om bilen är sänkt vilket påverkar lika mkt som om det sitter en vinge på bakluckan el ej.

    //B
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2014-09-15 klockan 22:30.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #206
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    God kväll,

    Jag trodde det var ok att välja vilken bil jag ville jämföra med, men jag ska se om jag kan leta upp den slöaste på youtube och jämföra med så ni får rätt

    Aero++, det såg ut som mina tidigare argument i andra trådar.

    Mr sunbear, du får tro vad du vill men ett par tunga 19" påverkar MEN givetvis olika på olika bilar beroende på effekt och vridmoment högt eller lågt växlad mm. En automatare som är högt växlad blir mycket mer påverkad än din momentstarka manuella bil, så är det bara. Sen tolkar jag det som att ni tror att skillnaden är ca 0,5s oavsett bil och effekt och typ av fälg och intervall och växel, jag är av annan åsikt.

    Mvh
    Matte

  7. #207
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    God kväll Matta,

    Har aldrig känt att det är värt med en varning som det är nu..

    Men ärligt, du är verkligen den korkaste personen jag har varit med om under mina 12 år som bil intresserad.

    Du fattar verkligen ingenting,gå och skaffa dig en Racelogic och testa 1000 bilar och återkom..

    Tills dess så kommer jag aldrig mer svara på nån av dina inlägg.

    Sök hjälp innan det blir försent.

    Jag får bli avstängd på denna forum efter det jag skrivit det är lugnt för min del nu..
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #208
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Att Mathias bil inte gick som den skulle med maptun torde vara uppenbart men för vissa verkar det vara omöjligt att förstå.

    Tur att han lyssnade på medlemmar som faktiskt vet vad dom pratar om.
    Medlemmar som lagt och lägger oändliga timmar på att testa vad bilarna presterar i verkligheten.

    Tack vare medlemmar som Aero++ fick jag reklamera mitt trim som inte levererade vad som utlovats.

    Hade jag istället fått råd från "fel" person/personer hade jag fortfarande åkt runt i en "trimmad" bil som presterade som en original.

    That's my 5 cents

  9. #209
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    God morgon,

    Väldigt tråkigt med alla personliga påhopp men det är väl så det är över internet nuförtiden.

    Jag håller med i mycket av det som skrivs men det jag försöker framhålla hela tiden är det man ser i Mr sunbears och Aero++ 100-200 tider på fyrans växel. Mr sunbear 13,1s och Aero++ 18,4s, det skiljer 5,3s i intervallet. I detta intervall så blir ju vridmomentet viktigt och det skiljer 70Nm och ca 25hk, väldigt stor skillnad i tid för den lilla skillnad i motorstyrka.

    Att skillnaden blir så stor beror enligt mig på och som jag försökt säga hela tiden är att automaten är så högt växlad på 4:an så motorn får arbeta på lägre varvtal än Mr Sunbears manuella låda i intervallet, alltså är skillnaden i hk för det givna intervallet större än vad effektsiffrorna för resp bil ger sken av.

    Mvh
    Matte

  10. #210
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Jag är så otroligt trött på ditt omogna beteende nu, MattA.
    Jag ber dig att inte skriva i den här tråden mer eftersom ditt syfte uppenbarligen bara är att förstöra.
    Vill du trolla runt så brukar Flashback var rätt mottagliga för sånt.
    Överträdelser leder till varningar och eventuellt till avstängning.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #211
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Tycker inte alls att MattA har helt fel i en del tankar, men ALLA är på honom istället.

    Det är tråkig attityd.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #212
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Tycker inte alls att MattA har helt fel i en del tankar, men ALLA är på honom istället.

    Det är tråkig attityd.
    Man måste inte nödvändigtvis alltid ha fel för att vara en retsticka.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #213
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    280
    Hela denna diskussion har sitt ursprung i när du stenhårt hävdade att Mathias 18.9sec med 315hk var en ok tid.
    Något som med all tydlighet bevisats vara helt fel.
    Kolla vilka tider han åker med Hirsch vs maptun.
    Klart som korvspad.

    Din oförmåga att erkänna att du hade fel kan göra att andra åker runt i bilar som underpresterar.

    Skrämmande att du inte fattar det.

  14. #214
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Tycker inte alls att MattA har helt fel i en del tankar, men ALLA är på honom istället.

    Det är tråkig attityd.
    RZ,

    Tråkig attytid är för mig när någon (som sitter dagligen på forum,youtube mm) försöker smutskasta alla timmar man har testat allt som har med acceleration mm att göra..

    För att klara av att förstå hur allt fungerar inom acceleration mm uträkningar så krävs det att man lägger massor med timmar i verkligheten och jämför allt och inte bara sitta på youtube dagligen och olika forum och försöka skapa olika uppfattningar på det sättet.

    Han har varit på mig vad jag än skrivit i 4 års period..Ibland får man nog,när man vet själv att så är inte fallet ute i verkliga livet.

    Har full respekt för folk som testar sina bilar i verkligheten när det kommer till acceleration men när det gäller såna som Matta så får man nog.

    Att jag skrivit som jag skrivit till han brukar jag aldrig göra,och har aldrig gjort på denna forum under 11 års period.

    Ångrar inget och kan ta varning och avstängning om det behövs för mig är det lugnt..
    Med vänlig hälsning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #215
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Har testat bilen under dessa dagar med racehrono 1 hz,ville dock inte lägga ut tider innan jag jämfört racechrono med RL.

    Trots att jag inte har lika stort intresse för tider så kunde man inte låta bli att inte testa.

    Först och främst måste jag säga att Racechrono 1 hz stämmer med RL till 99 %

    Det enda avikelse som jag fått var med 0.1 sec 100-200 km/h..

    Mvh
    Hej Aero++, visst är racehrono en toppen komplement till RL, det har redan varit ett test här på forumet, racehrono vs RL och då var det med en gps motagare på 5 eller 10 hz, det visade sig att det att dom var väldigt lika i tider, kunde skilja +- tiodelar/hundradelar, obs! racelogic har 10hz
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-09-16 klockan 11:54.

  16. #216
    Något jag hat lagt märke till ni alla rejsers, tänk på att en snabb bil på pappret bara är siffror och en humm hur bilen går , ta tex min bil som gör 100-200 på 12.5 och jämför mot en mycket långsammare bil tex Bmw 328, dom gör ju samma intervall uppemot 25 , i verkligheten så hänger Bmwn på i visssa intervaller, ju fortare det går desto större blir skillnaden, men i dom lägre intervaller är det mindre skillnader.
    Mvh
    Senast redigerat av Emilsports den 2014-09-16 klockan 12:03.

  17. #217
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av Emilsports Visa inlägg
    Hej Aero++, visst är racehrono en toppen komplement till RL, det har redan varit ett test här på forumet, racehrono vs RL och då var det med en gps motagare på 5 eller 10 hz, det visade sig att det att dom var väldigt lika i tider, kunde skilja +- tiodelar/hundradelar, obs! racelogic har 10hz
    Hej Emil,

    Racechrono är verkligen klockren i alla fall på min bil när jag jämför med RL.

    På Thomas GT-R vart skillnad 7 procent fel.Men det är en 700 hk bil..

    Jag har jämfört Racechrono 1hz mot Racelogic.

    Det som kan diffa lite är tid i början typ första 10km/h.

    Med vänlig hälsning
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #218
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Hej,

    Travis, Var är mitt omogna beteende och var är jag en retsticka, jag hävdar bara min åsikt och håller inte med en del andra, är det tillåtet?

    På tal om omogen, får man skriva vad man vill i sin avatar?

    Aero++, Du skriver att jag varit på dig, det har inte varit min avsikt att du ska känna så och jag har inte gjort ett enda personligt påhopp på dig utan jag har diskuterat bilarna. Det kanske är din tolkning för att jag inte håller med dig i allt du skriver. Jag tycker också det är kul med bilar och prestanda och att analysera resultat och har delat med mig av det här, men det verkar ju som bara en åsikt är giltig på detta forum, tyvärr.

    Mvh
    Matte

  19. #219
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av MattA Visa inlägg
    Hej,

    Travis, Var är mitt omogna beteende och var är jag en retsticka, jag hävdar bara min åsikt och håller inte med en del andra, är det tillåtet?

    På tal om omogen, får man skriva vad man vill i sin avatar?

    Aero++, Du skriver att jag varit på dig, det har inte varit min avsikt att du ska känna så och jag har inte gjort ett enda personligt påhopp på dig utan jag har diskuterat bilarna. Det kanske är din tolkning för att jag inte håller med dig i allt du skriver. Jag tycker också det är kul med bilar och prestanda och att analysera resultat och har delat med mig av det här, men det verkar ju som bara en åsikt är giltig på detta forum, tyvärr.

    Mvh
    Matte
    Jag tänker inte lägga tid på att leta upp alla inlägg du gjort där avsikten bara är att göra Aero++ irriterad, men det finns gott om exempel både i denna tråd och i den gamla.
    Ja visst, det är bara en åsikt som är giltig på det här forumet. Visst, visst, visst.

    Nej, man får inte skriva vad som helst i sin signatur, om det är den du menar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #220
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177
    Travis, nu är du ju där igen. Så jag gör Aero++ irreterad för att jag inte håller med honom? Då är det ju så att om man inte håller med så retar man folk eller? Alla som inte håller med mig då, är de retstickor eller för de bara sin åsikt?

    Signatur menade jag, tack för rättelsen.

    Mvh
    Matte

Liknande ämnen

  1. 100-200km/h - Tråden, Reborn...
    Av Samuelf i forum Prestandasnack X vs Y
    Svar: 660
    Senaste inlägg: 2022-08-27, 10:21
  2. Tråden om SAAB 90
    Av donFalcone i forum Allmänt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •